4. Endringer i reglene om kommunenes og fylkeskommunenes administrasjon

4.1 Adgang til å innføre alternative samarbeidsformer ved kvalifisert (tre firedels) flertall (§ 25 nr. 1)

4.1.1 Sammendrag

       Kommunestyrelovens § 25 nr. 1 pålegger kommunen/fylkeskommunen å opprette et partssammensatt utvalg for behandling av saker som gjelder forholdet mellom kommunen/fylkeskommunen som arbeidsgiver og de ansatte. Det er opp til kommunen/fylkeskommunen å fastsette det nærmere innhold i utvalgets oppgaver. Partene kan avtale at sakene skal behandles på en annen måte.

       Departementet har ansett det som lite tvilsomt at ordet « partene » viser til de ansatte gjennom sine organisasjoner og kommunen/fylkeskommunen. En avtale om avvikende ordning vil derfor måtte avtales mellom kommunen og de ansattes organisasjoner. Departementet forstår loven slik at den ikke gir hjemmel for at et flertall av organisasjonene kan påtvinge mindretallet en ordning som avviker fra den lovfestede.

       Den lovfestede regelen avviker fra den ordningen som partene i arbeidslivet har vedtatt for tilsvarende ordninger i den kommunale hovedavtalen. Etter denne kan organisasjoner som representerer 3/4 av de ansatte vedta endringer i samarbeidsformen mellom arbeidsgiver og ansatte.

       Departementet er kjent med at i noen tilfeller har ønsket om å benytte andre samarbeidsformer fra arbeidsgiver og organisasjoner som representerer et stort flertall av de ansatte, blitt stanset av et lite mindretall.

       Departementet ser det som uheldig at bestemmelsen om adgang til å fravike lovens ordning har fått en utforming som innebærer en begrensning i den adgang partene ellers ville hatt til å avtalefeste samarbeidsordninger. Det er derfor ønskelig å endre denne bestemmelsen slik at den kommer mer i harmoni med de reglene som partene selv har kommet fram til.

       Poenget med den foreslåtte lovendringen er at kommunen kan avvikle administrasjonsutvalget ved å tilby den samarbeidsløsningen som minst tre fjerdedeler av de ansatte har sluttet seg til. Departementet peker på at kommunene og fylkeskommunene da ikke vil være forpliktet til å opprettholde administrasjonsutvalget for å tilfredsstille en liten minoritet av de ansatte.

4.1.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til departementets forslag.

4.2 Funksjonstid for ansattes representanter i partssammensatt utvalg (§ 25 nr. 2)

4.2.1 Sammendrag

       Loven pålegger medlemmer i faste utvalg å sitte i vervet i hele valgperioden dersom utvalget ikke blir nedlagt, omorganisert eller den enkelte representant ikke lenger lovlig kan inneha vervet.

       Bestemmelsen i § 25 nr. 4 gjør reglene for andre faste utvalg gjeldende for administrasjonsutvalget. Regelen om funksjonstid på fire år får dermed virkning også for de ansattes representanter i administrasjonsutvalget. Dette kan partene fravike ved avtale, men det vil kreve tilslutning fra både kommunen og alle de berørte organisasjonene.

       Departementet foreslår å endre den lovfestede normale funksjonstid for de ansattes representanter til to år. Dette vil gi en mer fleksibel ramme for samarbeidet mellom arbeidsgiversiden og arbeidstakerne i kommunal sektor. Departementets forslag er ikke til hinder for at de ansattes representanter gjenvelges etter to år. Forslaget gir derimot en åpning for at dersom de ansatte etter to år finner at behovet for kontinuitet er svakere enn behovet for nye representanter, så står de fritt til å velge nye representanter.

4.2.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til departementets forslag.

4.3 Møterett for ansatte i administrative saker

4.3.1 Sammendrag

       De ansatte har møte-, tale-, forslags- og stemmerett i de partssammensatte utvalgene, jf. kommuneloven § 25. Disse utvalgene skal behandle saker som gjelder forholdet mellom kommunen eller fylkeskommunen som arbeidsgiver og de ansatte. I tillegg gir kommuneloven § 26 nr. 1 de ansatte møte- og talerett i nemnder når disse behandler de samme typene saker som nevnt for de partssammensatte utvalgene.

       § 26 nr. 3 innskrenker de ansattes rettigheter etter nr. 1 og unntar de ansattes møterett i formannskap, fylkesutvalg, kontrollutvalg og klagenemnd etter forvaltningsloven § 28 annet ledd.

       Departementet er kommet til at det bør innføres møterett for ansatte i kontrollutvalget når utvalget behandler saker som gjelder forholdet mellom kommunen eller fylkeskommunen som arbeidsgiver og de ansatte.

       Ettersom siktemålet er å gi de som er ansatt i revisjonen samme rettigheter som følger av § 26 nr. 1 for kommunes øvrige ansatte, bør møte- og taleretten i kontrollutvalget knyttes til representanter for de ansatte i revisjonen. Departementet har foretatt en presisering i lovforslaget som klargjør dette.

4.3.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til departementets forslag.