7. Endringer i reglene om økonomiforvaltning

7.1 Fristen for utlegging av budsjett/økonomiplan (§§ 44 og 45)

7.1.1 Sammendrag

       Innstilling til økonomiplan og innstilling til årsbudsjett skal ligge uten til offentlig ettersyn i henholdsvis 14 og 8 dager før behandlingen i kommunestyre/fylkesting. Departementet sendte på høring forslag om at fristen skulle være den samme for begge disse dokumentene slik at fristen for årsbudsjettinnstillingen ble utvidet til 14 dager (§ 45 nr. 3). Departementet er kjent med at Odelstinget nylig har vedtatt forslag fra kommunalkomiteen om å forlenge fristen for utlegging av årsbudsjettet fra 8 til 14 dager. På denne bakgrunn finner departementet likevel ikke grunn til å framme forslag om endring i § 45.

7.1.2 Komiteens merknader

       Komiteen viser til sine merknader under pkt. 5.1.2.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter departementets forslag.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

« § 44 nr. 4 skal lyde:

       Saksframlegg og forslag til økonomiplan skal være utferdiget og offentlig minst tre uker før formannskapets eller fylkesutvalgets innstilling. Formannskapets eller fylkesutvalgets innstilling legges ut til alminnelig ettersyn minst fjorten dager før den behandles i kommunestyret eller fylkestinget.

§ 45 nr. 3 skal lyde:

       Saksframlegg og forslag til årsbudsjett skal være utferdiget og offentlig minst tre uker før formannskapets eller fylkesutvalgets innstilling. Formannskapets eller fylkesutvalgets innstilling skal legges ut til alminnelig ettersyn minst fjorten dager før behandling i kommunestyre og fylkesting. »

       Disse medlemmer støtter subsidiært Høyres forslag vedrørende § 44 nr. 4 og § 45 nr. 3.

       Komiteens medlemmer fra Høyre har merket seg ønskene om større offentlighet rundt behandling av økonomiplan (§ 44) og årsbudsjett (§ 45). Disse medlemmer er enig i at det bør være mest mulig offentlighet i slike saker, og fremmer følgende forslag til endringer i loven:

« § 44 nr. 4 andre punktum oppheves. »

« § 45 nr. 3 andre punktum oppheves. »

       Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti vil peike på at då Sosialistisk Venstreparti ved handsaminga av ny kommunelov støtta framlegget om at administrasjonssjefen sitt framlegg til årsbudsjett og økonomiplan kan bli unnateke offentlegheit, var dette for å styrke dei folkevalde organa sin posisjon i forhold til administrasjonen i budsjett- og planprosessen. Denne medlemen meiner likevel at røynslene frå budsjettarbeidet i mange kommunar dei siste åra syner at lova har virka mot føremålet. Denne medlemen vil m.a. peike på at ei best mogeleg handsaming krev stor grad av offentlegheit om følgjene av ulike framlegg.

       Denne medlemen vil i samband med dette peike på at vedtak knytta til budsjett og økonomiplan ofte har store følgjer for folk flest, t.d. vedtak om nedlegging av sjukehus eller skuler. Denne medlemen finn det vanskeleg å argumentere for at slike framlegg frå administrasjonen ikkje skal vere offentleg på linje med andre framlegg for folkevalde organ.

7.2 Lån til tilskudd når dette er forutsatt i stortingsbeslutning (§ 50 nr. 1 første og nytt andre punktum)

7.2.1 Sammendrag

       Det er forutsatt i Ot.prp. nr. 42 (1991-1992) at kommuner/fylkeskommuner bare kan låne til eget formål. Dette går ikke direkte fram av lånebestemmelsen (§ 50 nr. 1), departementet foreslår derfor en presisering av ordlyden slik at adgangen til å ta opp lån til samfinansieringsprosjekter som kommunen/fylkeskommunen ikke skal stå som eier av, begrenses til tilfeller hvor lov eller stortingsbeslutning forutsetter kommunal/fylkeskommunal finansiering. Videre foreslås det gitt adgang til låneopptak til kapitalformål hvor kommunen eller fylkeskommunen ikke er eier, dersom det er gitt statlig tilsagn om refusjon av kommunal/fylkeskommunal forskuttering.

7.2.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til departementets forslag.