5. Klagereglene - utkast til konkrete lovendringer

5.1 Forvaltningsloven § 34

5.1.1 Sammendrag

       Som nevnt ovenfor foreslår departementet en tilføyelse i § 34 om at klageinstansen skal ta hensyn til det kommunale selvstyre ved prøving av det frie skjønn. Regelen foreslås tatt inn som nytt tredje punktum i § 34 andre ledd.

       Den nye regelen foreslå gitt generell anvendelse i saker hvor statlige organer behandler klager over vedtak truffet av kommunalt eller fylkeskommunalt organ. Dette innebærer blant annet at regelen kommer til anvendelse også når statlig klageinstans i medhold av forvaltningsloven § 28 andre ledd behandler klager over vedtak truffet av kommunestyret eller fylkestinget selv.

       I forhold til klagerens rettssikkerhet anfører departementet at regelen ikke er ment å innebære noe signal om mindre prøving av det frie skjønn, og således ikke er ment å innebære en svekkelse av rettssikkerheten for parter og andre med rettslig klageinteresse. Men i praksis vil tilføyelsen i § 34 innebære en viss terskel for klageinstansen i forhold til å endre kommunale eller fylkeskommunale vedtak på grunnlag av overprøving av det frie skjønnet.

       Den foreslåtte regelen er utformet som en standardregel, noe som innebærer at den kan tilpasses de ulike områdene alt etter i hvor sterk grad hensynet til det kommunale selvstyret gjør seg gjeldende.

       Departementet forventer at den foreslåtte regelfestingen i § 34 av en i mange tilfelle etablert praksis, vil føre til mer likeartede oppfatninger blant ulike klageinstanser og en generell bekreftelse av at hensynet til det kommunale selvstyret skal ha betydning også ved behandling av forvaltningsklager.

5.1.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

5.2 Forvaltningsloven § 21

5.2.1 Sammendrag

       Departementet viser til at det må antas at en part som nektes innsyn i dokumenter i kommunale saker om enkeltvedtak i medhold av § 21 andre ledd kan påklage den skjønnsmessige avgjørelsen som ligger til grunn for at vedkommende forvaltningsorgan ikke har praktisert meroffentlighet overfor parten.

       Etter § 21 andre ledd andre punktum er fylkesmannen klageorgan når vedtak om avslag er truffet av et organ som er opprettet i medhold av kommuneloven. Dersom vedtaket er truffet av et kommunalt organ opprettet i medhold av særlovgivningen, er imidlertid nærmeste overordnede organ klageinstans; i praksis et statlig organ. Etter at de fleste særlovbestemmelsene om særskilte organer er opphevet, har denne bestemmelsen i stor grad mistet sin betydning. For å unngå tolkningstvil og å få et mer enhetlig klagesystem på dette området, foreslår departementet at bestemmelsen om klageorgan i § 21 andre ledd endres slik at alle vedtak om innsyn etter forvaltningsloven truffet av kommunalt eller fylkeskommunalt organ skal påklages til fylkesmannen.

5.2.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

5.3 Offentlighetsloven § 9

5.3.1 Sammendrag

       I medhold av denne bestemmelsen er det adgang til å klage over vedtak etter offentlighetsloven truffet av kommunen eller fylkeskommunen i saker der allmennheten krever innsyn i kommunale/fylkeskommunale saksdokumenter. I tillegg til å vurdere om det er adgang til å unnta et dokument fra offentlighet, skal forvaltningsorganet etter lovens § 2 vurdere om det kan praktiseres meroffentlighet.

       Fylkesmannen er klageorgan når vedtaket om avslag er truffet av et organ som er opprettet i medhold av kommuneloven, mens nærmeste overordnede organ er klageinstans for vedtak truffet av kommunalt organ opprettet i medhold av særlovgivningen.

       De samme hensyn som er anført ovenfor vedrørende forvaltningsloven § 21 gjør seg gjeldende i forhold til klagesystemet i medhold av offentlighetsloven § 9. Dette innebærer at departementet foreslår en endring av § 9 tredje ledd andre punktum tilsvarende den som er foreslått for dokumentinnsyn etter forvaltningsloven.

5.3.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

5.4 Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag § 6

5.4.1 Sammendrag

       Den gjeldende klageregelen i motorferdselloven henviser til forvaltningsloven § 26, som er opphevet og til § 28 slik den lød før endringen i tilknytning til vedtaket om ny kommunelov. Departementet foreslår at ordlyden i § 6 ajourføres i samsvar med rettstilstanden nå.

5.4.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.

5.5 Lov om tannhelsetjeneste § 7-3

5.5.1 Sammendrag

       Foran er § 7-1 (om avtale med fylkeskommunen) og § 7-2 (om ansettelse i fylkeskommunen) foreslått opphevet. § 7-3 som gjelder klage over vedtak etter de førstnevnte bestemmelser foreslås derfor også opphevet.

5.5.2 Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens forslag.