Til Odelstinget.
Proposisjonen inneheld framlegg til endringar i lov 4. februar
1960 nr. 1 om boligbyggelag, lov 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag
og lov 23. mai 1997 nr. 31 om eierseksjoner.
Departementet viser til at for å sikre det offentlege tilgang
til å skaffe bustader til vanskelegstilte, vedtok Stortinget
ei føresegn i den nye eigarseksjonslova om at staten, fylkeskommunar
og kommunar, i tillegg til selskap som har til føremål å skaffe
bustader og som blir styrt og kontrollert av ein av desse instansane,
til saman kan overta ti prosent - men minimum ein seksjon - i eit
eigarseksjonssameige som har fem eller fleire seksjonar. Dette sjølv
om det er lagt ned forbod mot at juridiske personar kan overta seksjonar
i sameiget, eller det er sett tak på kor mange seksjonar nokon
kan eige.
Som bakgrunn for revisjonen av burettslovene viser departementet
også til vedtak i Stortinget 12. juni 1997 på grunnlag
av Innst. S. nr. 225 (1996-97), jf. St.meld. nr. 17 (1996-97) Om
innvandring og det flerkulturelle Norge. I vedtaket heiter det:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere å fremme
de nødvendige lovendringer slik at det blir lettere for kommunene å overta
andeler i borettslag som kan klausuleres til utleieboliger.»
Med omsyn til endringane i eigarseksjonslova som blei vedteken
23. mai 1997 og tok til å gjelde frå 1. januar
1998 viser departementet til at lova føreset at dei som
har rettsleg klageinteresse kan klage på kommunens vedtak
om å gje løyve til å seksjonere ein eigedom.
I proposisjonen vert det vist til at det kan oppstå ein
situasjon der kravsmålet om seksjonering er tinglyst på det
tidspunktet ein klage blir sett fram. Ved tinglysinga får
seksjoneringa rettsverknader som ein ikkje kan endre gjennom ei
administrativ førehaving av klagen.
Kjem det administrative klageorganet fram til at løyvet
skal opphevast, vil ikkje dette føre til at sjølve tinglysinga
må opphevast. Sjølv om vedtaket om å gje løyve
til å seksjonere blir gjort om, kan avgjerda til tinglysingsdommaren
bli ståande. Departementet finn dette uheldig, og vil av
den grunn kome med eit framlegg til endring i eigarseksjonslova
som sikrar at slike saker får ei reell administrativ klageførehaving.
Det framgår av den nye eigarseksjonslova at eit sameige
med ni eller fleire seksjonar skal registrerast i Føretaksregisteret.
Sameige med åtte eller færre seksjonar kan registrerast
i det same registeret. Det vil seie at den nye lova dels pålegg
og dels gjev rett til registrering. Men lova er utforma slik at
den berre gjev sameige som blir oppretta etter den nye lova, adgang til å bli
registrert. Dette var ikkje tilsikta frå departementets
side. Departementet gjer difor no framlegg om at også eigarseksjonssameige
som er etablert før den nye lova tok til å gjelde,
skal kunne bli registrert i Føretaksregisteret.
Den 30. januar 1998 blei eit høyringsnotat
med framlegg til lovendringar sendt på høyring.
Høyringsfristen blei sett til 30. mars 1998.
Det har kome inn merknader frå i alt 48 instansar.
I høyringsnotatet foreslo departementet ein regel som
gjev staten, kommunar m.fl. tilgang til å overta ei viss
mengd partar i eit burettslag, sjølv om burettslaget ikkje
har opna for ein slik tilgang i sine vedtekter.
I proposisjonen er det gjort nærare greie for høyringsfråsegnene.
Jamvel om ein del høyringsinstansar er kritiske og ikkje
tilrår innføring av ein slik regel som det er
gjort framlegg om, har departementet kome til at ein bør fremje
lovforslaget. Departementet meiner at dei omsyna som talar for endringa
må vege tyngre enn dei motsegnene som er sett fram. Det
blir gjort framlegg om nokre mindre justeringar av forslaget. Det
blir her vist til pkt 3.1.2 i proposisjonen, der justeringane er nærare
omtala.
Departementet viser til at kommunane er tillagt ei plikt til å skaffe
bustad til personar som ikkje sjølve er i stand til det.
Fleire høyringsinstansar har peikt på at mange
burettslag i dag prøver å hindre kommunane i å overta
partar i burettslag. Departementet viser til at det er ei sentral
målsetting i bustadpolitikken at utleigebustader blir spreidde
rundt i kommunen slik at ein kan integrere vanskelegstilte i vanlege
bumiljø. Det er då viktig at kommunane blir sikra
tilgang til å kunne stå for overtaking også i
burettslag.
Med tanke på å gjere det enklare for mellom
anna kommunane å skaffe nødvendige bustader til
flyktningar, eldre, funksjonshemma og andre, foreslår departementet
difor at kommunane får rett til å overta nokre partar
i burettslag for framleige av bustadene til dei nemnde personane.
Dette skal ein kunne gjere utan at tilgangen må fastsetjast
i vedtektene til burettslaget. På denne måten
blir tilhøva lagt til rette for at også vanskelegstilte
kan bli integrerte i ulike bumiljø. Ei tilsvarande ordning
er innført for eigarseksjonssameige. Departementet legg
vekt på at det ikkje skulle vere grunn til å handsame
desse eigarformene ulikt.
Departementet er samd i - som peikt på av fleire høyringsinstansar
- at det er viktig at kommunens overtaking blir spreidd i bustadmassen,
både når det gjeld område, pris og eigarform.
Det er viktig av omsyn til den overordna målsetjinga om
størst mogeleg integrering. Men denne problemstillinga
er etter departementets meining lite eigna til å bli lovregulert. Det å styre
i detalj korleis kommunane skal handle ved overtaking, er lite ønskjeleg.
Samstundes vil dette kunne føre til ressurskrevjande kontroll
og administrative ordningar.
Departementet har likevel merka seg at ei rekkje av høyringsinstansane
kritiserer kommunane som parteigar, mellom anna med omsyn til manglande nødvendig
oppfølging av framleigarane. Departementet vil framheve
at når kommunen plasserer menneske med sosiale problem
i vanlege bumiljø, er oppfølging særs
viktig.
Departementet legg til grunn at ei føresegn som foreslått
ikkje er i strid med verken Grunnlova eller andre grunnleggjande
rettsprinsipp som måtte setje skrankar for lovgjeving.
Departementet har også innhenta ei fråsegn frå lovavdelinga
i Justisdepartementet, som uttalar at det er klart at lovframlegget
ikkje er i strid med Grunnlova.
Departementet viser i denne samanhengen også til at
lovforslaget ikkje fører til at det offentlege får
rett til å oreigne, eller på andre måtar
får ein førerett til å overta partar.
Føresegna om kommunens overtaking innsnevrar heller ikkje
den vedtektsfesta forkjøpsretten ein parteigar har til å overta
bustad.
Rollefordelinga i bustadpolitikken er i dag slik at det er kommunen
som har hovudansvaret for å skaffe bustader til vanskelegstilte.
Men også stat og fylkeskommunar kan påta seg oppgåver
når det gjeld tildeling av bustader. Departementet gjer
difor framlegg om at føresegna blir utforma slik at også desse
kan overta partar. Vidare bør selskap, som har til føremål å skaffe
bustader og som blir styrt og kontrollert av stat, fylkeskommunar
og kommunar, ha rett til å overta og eige partar.
Når departementet fremjer lovframlegget no, er dette
for å følgje opp Stortingets vedtak om å be
regjeringa vurdere å fremje ei endring av lova. Departementet
vil understreke at sjølv om det blir sett fram eit lovforslag
no, hindrar dette ikkje Burettslovutvalet i å vurdere dei
aktuelle spørsmåla på eit seinare tidspunkt.
Departementet har i høyringsutkastet teke med to framlegg
til endringar i eigarseksjonslova. Dette gjeld eit framlegg om at
vedtaket til kommunen om løyve til seksjonering skulle
ha utsett verknad inntil klagefristen for leigarar av bustad i eigedommen
er gått ut og deretter inntil eventuell klage, som er sett
fram innan denne fristen, er avgjord.
Ein slik regel vil etter departementet si meining sikre klagaren
rett til ei reell førehaving av klagen. Regelen vil også føre
til at klagen blir handsama av dei same organa. Tinglysingsembeta
vil også i desse sakene kunne leggje vurderinga til forvaltningsorganet til
grunn ved den formelle opprettinga. Endringa vil rett nok føre
til ei noko lengre saksførehavingstid, sidan saka vil bli
liggjande hos kommunen i påvente av eventuelle klager,
og deretter så lenge eventuelle klager er under førehaving,
men etter departementets vurdering er ikkje dette noko avgjerande
innvending mot framlegget.
Vidare gjer departementet framlegg om at det blir gjeve ein heimel
til å registrere i Føretaksregisteret eit eigarseksjonssameige
som er seksjonert før 1. januar 1998. Verknaden av gjeldande
lov var ikkje tilsikta frå departementets side. Slik departementet
vurderer det, er det ikkje grunn til at eit eigarseksjonssameige
- som er seksjonert før 1. januar 1998 - ikkje
skal få rett til å bli registrert.
Departementet legg til grunn at lovframlegget ikkje vil ha vesentlege økonomiske
eller administrative verknader.
Framlegget om at kommunen får rett til å overta
ei fastsett mengd med partar i eit burettslag, vil gjere det enklare
for kommunen å integrere vanskelegstilte i ulike buområde.
Framlegget om at kommunens løyve til seksjonering m.m.
ikkje skal sendast til tinglysing før klagefristen er gått
ut, og ein eventuell klage er avgjord, vil føre til ei
noko lengre saksførehavingstid, men ikkje til monaleg meirarbeid.
På den andre sida vil dette sikre ei reell klageførehaving.
Av nytt tredje punktum følgjer det at vedtektene ikkje
kan stengje staten, fylkeskommunar og kommunar ute, i tillegg til
selskap som har til føremål å skaffe bustader
og som er styrt og kontrollert av ein av desse instansane, og stiftingar
som har til føremål å skaffe bustader
og som er oppretta av staten, fylkeskommunar eller kommunar, frå å vere
parteigarar, jf. tilvisinga til burettslagslova § 13
femte ledd.
Det følgjer av nytt femte ledd fyrste punktum at staten,
fylkeskommunar og kommunar, i tillegg til selskap som har til føremål å skaffe
bustader, og som er styrte og kontrollerte av ein av desse instansane,
kan overta partar i laget, sjølv om vedtektene ikkje opnar for
slik overtaking eller vedtektene berre gjev rett til å eige
ein mindre eigardel enn det som følgjer av føresegna
her, jf. tilvisinga til føresenga i fyrste ledd. Av tilvisinga
til fyrste ledd følgjer det også at eventuelle vilkår
for å vere eller bli parteigar i det aktuelle laget heller
ikkje gjeld for overtaking i medhald av denne føresegna.
Omfatta er også stiftingar som har til føremål å skaffe
bustader og som er oppretta av stat, fylkeskommunar eller kommunar.
Dei nemnde personane kan til saman overta inntil 10 pst., men
minimum ein part i burettslag som har fem eller fleire partar. Dette
fører til at dei juridiske personane kan overta ein part
i lag som har fem til og med nitten partar. Deretter kan dei overta
ytterlegare ein part per tiande part i laget. Dersom nokon av dei aktuelle
juridiske personane alt eig partar i laget, reduserer dette tilsvarande
den tilgangen andre med særleg rett har til å overta
partar. Eig staten til dømes to partar i eit lag, som totalt
har 25 partar, har kommunen ikkje tilgang til å overta
noko. Ei slik overtaking ville føre til at dei som har
rett, vil få større eigarposisjon i laget enn
det lova opnar for. Ved vurderinga av kor mange partar dei med særleg
rett kan overta, skal det ikkje takast omsyn til eigardeler som
andre juridiske personar eig, som ikkje har rett til å overta
partar etter denne føresegna. Dette kan til dømes
vere eit aksjeselskap som framleiger bustader til sine tilsette.
Vedtektene i laget kan også opne for at juridiske personar
kan eige større eigardeler enn det som følgjer
av denne føresegna. I så fall vil føresegna
i vedtekta også gje heimel for tilsvarande større
eigardeler til dei med særleg rett etter denne føresegna.
Det følgjer av nytt femte ledd andre punktum at viss
eit burettslag har fleire fråskilde bygningar skal tilgangen
til å overta til saman 10 pst., men minst ein part, berre
gjelde og reknast ut frå dei bygningar som har fem eller
fleire bustader.
I nytt femte ledd tredje punktum går fram at føresegna
ikkje er til hinder for at andre kan eige partar etter vedtektsføresegnene
etter fjerde ledd i lova.
Det følgjer av føresegna at forkjøpsrett
ikkje kan gjerast gjeldande ved overføring av part frå person som
nemnt i § 13 femte ledd til leigar i den bustaden som
parten er knytt til.
Det følgjer av føresegna at det at styret berre
skal kunne nekte framleige dersom forhold ved framleigar gjev sakleg
grunnlag for ei nekting, også skal gjelde for framleige
som skjer ut frå den nye føresegna i lova § 13
femte ledd. Departementet har lagt til grunn at føresegna
om godkjenning av framleige bør gjelde likt i alle høve
der ein juridisk person eig part i burettslag og skal framleige
bustaden.
Endringane fører ikkje til at realiteten blir endra. Det
er ein konsekvens av at det er kome til eit nytt femte ledd i § 13
og at etterfølgjande ledd då blir endra.
Det følgjer av fyrste ledd nytt fyrste punktum at kommunens
vedtak om løyve til seksjonering fyrst skal sendast til
tinglysing når klagefristen er gått ut for dei
leigarane som har fått gjenpart etter lova § 9
tredje ledd, og eventuelle klager som er mottekne innan denne fristen,
er avgjort, jf. § 10. Kommunen må følgjeleg
vente med å oversende kravsmålet om seksjonering
m.m. til tinglysing så lenge leigarane av bustader i eigedommen
har høve til å klage, og deretter inntil eventuelle
klage - som er sett fram innan dette tidspunktet - er avgjord. Det
er ikkje berre klage frå leigar som er omfatta. Dersom
det kjem klage frå andre med rettsleg klageinteresse før
fristen som gjeld for leigebuer er gått ut, må kommunen
vente med oversending til klagen er avgjord. Dersom ikkje alle leigarane
får melding om løyve til å seksjonere
samstundes, må kommunen vente med oversending til klagefristen
er gått ut for den leigaren som sist fekk melding om vedtaket.
I fjerde ledd fyrste punktum er det teke inn at retten til å overta
også skal omfatte stiftingar som er oppretta av staten,
fylkeskommunar eller kommunar med det føremål å skaffe
bustader. Føresegna i fyrste punktum er elles omformulert
i tråd med framlegget i burettslagslova, men utan realitetsendring
i høve til gjeldande eigarseksjonslov.
I andre punktum er det presisert at viss eit eigarseksjonssameige
har fleire fråskilde bygningar, skal adgangen til å overta
til saman inntil 10 pst., men minst ein seksjon, berre gjelde og
reknast ut frå dei bygningane som har fem eller fleire
seksjonar.
Nytt tredje punktum gjev heimel for at eigarseksjonssameige som
blir omfatta av lova her, men som er seksjonert før lova
tok til å gjelde 1. januar 1998, kan registrerast
i Føretaksregisteret. Kva slags sameige som blir omfatta
av lova, er regulert i § 1. I kva grad eit eigarseksjonssameige
som er etablert etter at lova tok til å gjelde, skal, eller
kan bli, registrert i Føretaksregisteret, er regulert i § 11
tredje ledd.
Lova tek til å gjelde frå den tid Kongen fastset.
Føresegna i eigarseksjonslova § 11
fyrste ledd fyrste punktum gjeld ikkje for det løyvet som
kommunen har gjeve til seksjonering før lova har teke til å gjelde. Det
fører til at kommunen ikkje kan vente med oversendinga
av vedtak om løyve til seksjonering m.m. frå tida
før lova tek til å gjelde, slik den nye føresegna gjev
tilvising på. Desse løyva må følgje
regelen i lov av 23. mai 1997 nr. 31 § 11
fyrste ledd. Lova er ikkje til hinder for at det også for
slike vedtak kan bli gjort vedtak om utsett iverksetjing, men det
vil betinge eit særskilt vedtak etter forvaltningslova § 42.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Sylvia Brustad, Odd Eriksen, Gard Folkvord, Aud Gaundal
og Signe øye, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Ivar østberg,
fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Senterpartiet,
Morten Lund, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
har ingen merknader og slutter seg til de foreslåtte endringene
i eierseksjonsloven.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at kommunene har en viktig boligpolitisk rolle. Dette
gjelder ikke bare det generelle ansvar med å legge til
rette for boligutbygging, men flertallet vil peke
på kommunenes særlige lovpålagte ansvar
for å skaffe bolig til personer som selv ikke er i stand
til det.
Flertallet viser til at Regjeringen ved å fremme denne
proposisjonen følger opp Stortingets vedtak den 12. juni
1997 om å gi kommunene tilgang til å overta boliger
for utleie.
Flertallet har merket seg at regjeringen foreslår å gi
staten, fylkeskommunene og kommunene rett til å overta
inntil 10 pst. av andelene i et borettslag. Flertallet stiller
seg positiv til at en større andel av leiligheter i borettslag
nå kan erverves av kommunen og tildeles mennesker som er
i en vanskelig bosituasjon. Flertallet vil understreke
at boligsamvirket langt på vei, på frivillig grunnlag
har imøtekommet de behov som er blitt gjort gjeldende,
men at kommunene rapporterer at det er blitt stadig vanskeligere å få kjøpe
leiligheter i borettslag. Flertallet mener at de
foreslåtte lovendringene først og fremst vil komme til
anvendelse der hvor kommunene ikke har nødvendig tilgang
på utleieboliger. I tillegg mener flertallet at
kommunene ved en slik lovhjemmel står friere til å skaffe
seg utleieboliger over et større geografisk område. Flertallet mener
at kommunene må være særlig opptatt av
og ikke samle utleieboliger i såkalte «lavkostområder». Flertallet vil
peke på at når kommunene gis denne lovhjemmelen
til å overta inntil 10 pst. av andelene i et borettslag
er dette også et ønske om større grad
av integrering av vanskeligstilte i vanlige bomiljø som
f.eks. borettslag.
Flertallet vil understreke at det er kommunene som
har ansvar for å sikre en byutvikling hvor gode bomiljø utvikles. Flertallet forutsetter
derfor at en unngår opphoping av vanskeligstilte i enkelte
bydeler eller såkalte lavkostområder.
Flertallet har merket seg at en rekke høringsinstanser
kritiserer kommunene for manglende oppfølging av fremleiere.
Flertallet har merket seg at mange borettslag er
skeptisk til kommunenes tildelingspraksis fordi erfaringene har
vært negative. Flertallet mener derfor at
tildeling av kommunale leiligheter i borettslag må følges
opp aktivt fra kommunenes side. Kommunene har ansvaret for å gi
veiledning og bistand til personer eller familier som ut fra en
helhetlig vurdering trenger det for å klare en slik bosituasjon.
Slik bistand må gis for å bedre den enkeltes behov
og for å redusere antall konflikter med naboer og borettslag
til et minimum. Dersom konflikter oppstår må kommunens ansvar
for å følge opp klargjøres gjennom et
formalisert samarbeid mellom partene.
Komiteen viser til at flere høringsinstanser
har bedt om at det etableres ordninger som sikrer et formalisert
samarbeid mellom kommunene og borettslag. Et slikt samarbeidsorgan
kan etter komiteens mening ha som oppgave å drøfte
hvordan spredning av kjøp i boligmassen kan finne sted,
hvordan kommunen rent generelt følger opp sine fremleietakere eller
hvordan klager mot fremleietakere kan gis en konstruktiv oppfølging.
Komiteen vil med bakgrunn i de mange innspill
som er kommet foreslå følgende tillegg til boligbyggelagsloven:
«I lov 4. februar 1960 nr. 1 om boligbyggelag
gjøres følgende endringer:
§ 10 fjerde ledd fjerde punktum skal lyde:
Juridiske personer som nevnt i borettslagsloven § 13
femte ledd, og som har ervervet andel i tilknyttet borettslag, er
pliktig til på anmodning fra boligbyggelaget å delta
i et samarbeidsutvalg for behandling av erverv av andeler og forvaltning
av framleieforhold i de tilknyttede borettslagene.»
Komiteen ber departementet følge
nøye med i kommunenes praktisering av de nye lovreglene,
både med hensyn til spredning og oppfølging av
samarbeidet med borettslagene. Hvis forutsetningene om spredning
av kjøp ikke følges opp, eller kommunenes oppfølging
av kommunale leietakere i borettslag ikke bedres, bør Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med saken i en egnet form.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg for øvrig til de foreslåtte lovendringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, har merket seg den brede
motstand som er fremkommet mot de foreslåtte lovendringer
fra blant annet NBBL, OBOS, ABBL, BOB, USBL, Huseiernes landsforbund
og i tillegg en rekke borettslag.
Disse medlemmer mener det er primært
viktig å ta hensyn til den massive motstand fra boligbyggelagene
og borettslagene og den argumentasjon disse høringsinstansene
selv viser til.
Disse medlemmer har selvsagt stor forståelse
for formålet om en bedret boligsituasjon for vanskeligstilte
mennesker, men mener at integrering av disse i eksisterende borettslag
må bygge på frivillig samarbeid mellom kommunen
og de aktuelle borettslag, og ikke tvang slik loven legger opp til. Disse medlemmer viser
til at flere borettslag allerede i dag på frivillig grunnlag
har nedfelt i sine vedtekter at kommunen kan bli juridisk andelseier
med 10 pst. eller mer når fremleie er formålet
med ervervelse av denne eierandel. Disse medlemmer er
også av den oppfatning at dersom retten på inntil
10 pst. juridisk eierandel lovfestes, bør eventuelle andeler
boligbyggelaget selv eier tas med innenfor den totale rammen på 10
pst. juridiske eierandeler.
Disse medlemmer mener således at det
overordnede er å ta hensyn til synspunkt fra dem lovendringene
vil kunne berøre mest negativt, nemlig de som i dag bor
i borettslagene. Reaksjonen fra boligbyggelag og borettslag uttrykker
en til dels stor bekymring for at de foreslåtte lovendringene
vil kunne skape betydelige problemer i bomiljøene rundt
om i de ulike borettslag i fremtiden.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn understreke
det uheldige ved at stat, fylke og kommune obligatorisk vil kunne
erverve en så stor andel som 10 pst. i et borettslag med
fem eller flere andeler i de tilfeller dette strider sterkt imot
viljen til andelshaverne i borettslagene. Det enkelte borettslag
bør selv kunne få beholde et ansvar for å styre
forholdene i eget bomiljø gjennom tildeling av andeler.
Disse medlemmer vil påpeke at hensikten med
inntil 10 pst. kommunalt eierskap i borettslag er å skaffe
boliger til utleie for flyktninger og sosialt vanskeligstilte mennesker.
Disse medlemmer mener betydelige bomiljømessige
problemer kan oppstå når kommunene, fylke eller
stat med tvang skal kunne overta eierandeler i borettslag når
formålet med det offentliges eierskap er å skaffe
boliger til utleie for flyktninger eller personer med betydelige
sosiale problemer. Utfordringene kan bli store når disse
grupper skal presses inn i et eksisterende bomiljø mot
borettslagets vilje. Disse medlemmer vil sterkt beklage
det faktum at kommunene i dag ikke synes å ville ta noe
klart ansvar for verken atferden eller oppfølging av de
leietakere som bor i de kommunalt eide andelene i borettslagene.
Med ytterligere økning i antall kommunale andeler til utleie for
vanskeligstilte personer kan dette problemet øke. For mange
borettslag kan dette medføre store bomiljømessige
utfordringer der vanskelige konflikter kan bli veltet over på beboerne
i borettslagene. Dette er uakseptabelt. På denne bakgrunn
er det viktig at det blir opprettet et klarere formalisert samarbeidsorgan mellom
boligbyggelag/borettslag og kommunen. Kommunene bør
forpliktes til å delta i et slikt samarbeidsorgan for blant
annet å bli bedre i stand til å oppfylle sin søknadsplikt
om fremleie til konkrete personer, samt gi kommunen et klart ansvar
for oppfølging og eventuelle reaksjoner overfor sine fremleietakere.
Disse medlemmer mener det beste ville være
at borettslagene selv på frivillig og demokratisk grunnlag
gjennom sine vedtekter skal kunne bestemme andelen av juridiske
eierandeler i et borettslag. Spesielt må dette anses for å være
viktig når formålet med det juridiske eierskapet
er fremleie til nærmere definerte grupper beboere man må anta
vil kunne skape betydelige konflikter i borettslaget.
Disse medlemmer vil påpeke at når
borettslagene fratas retten til selv å råde over
disponering og eierskap av inntil 10 pst. av andelene i borettslagene representerer
dette en form for offentlig overtakelse som lett kan sammenlignes
med offentlig sosialisering av sivil eiendom. Rent praktisk kan
det oppfattes som et offentlig overgrep mot selvstyret i borettslagene,
selv om fremgangsmåten formelt sett legaliseres gjennom
lovgivningen.
Disse medlemmer uttrykker også en bekymring
for at kommunen ukritisk vil leie ut til personer som bidrar til å forverre
bomiljøet. Dersom bomiljøet oppfattes som lite
attraktivt vil ofte markedsprisen kunne bli betydelig redusert,
med de økonomiske tap det kan påføre
uskyldige naboer. Også for å forebygge denne siden
av saken er tidligere nevnte samarbeidsorgan viktig.
Disse medlemmer vil også understreke
at loven rent matematisk gir rett for kommune, fylke eller stat
til å erverve maksimalt én leilighet i borettslag med
fra fem til 19 boliger. Når det er mellom fem til 19 leiligheter
i et borettslag kan kommunene erverve høyst én
andel ifølge loven. Dette betyr i realiteten at de kommunale
andelene kan variere fra 5 pst. og opp til nær 20 pst.
i kommunalt eierskap.
Disse medlemmer kan av de grunner det vises til
i denne merknad, verken ut fra et prinsipielt eller på noe
som helst tungtveiende saklig grunnlag, se at det er mulig å gi
sin støtte til de endringer som er foreslått av
Regjeringen i denne sak.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at 10 pst.-grensen bør være reell også for
små borettslag. I et lite borettslag vil retten til å kjøpe
minst én leilighet kunne utgjøre mer enn 10 pst.
Etter disse medlemmers mening er det et for strengt
krav å gi rett til at kommunen kan få kjøpe én
av fem leiligheter i et lite borettslag. Disse medlemmer vil
derfor foreslå at § 13 nytt femte ledd
skal endres slik at minste størrelsen for at kommunene
skal kunne gjør bruk av denne loven skal være
at borettslaget har minst 10 andeler.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I lov av 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag
gjøres følgende endring:
§ 13 nytt femte ledd skal lyde:
Uten hinder av bestemmelsene i første ledd kan følgende
juridiske personer til sammen erverve inntil 10 prosent av andelen
i borettslag som består av ti eller flere andeler:
a) staten,
b) fylkeskommuner,
c) kommuner,
d) selskaper som har til formål å skaffe
boliger og som ledes og kontrolleres av staten, en fylkeskommune
eller kommune, og
e) stiftelser som har til formål å skaffe
boliger og som er opprettet av staten, en fylkeskommune eller kommune.
Hvis et borettslag har flere adskilte bygninger, skal adgangen
til å erverve til sammen inntil 10 prosent eller minst én
andel bare gjelde og regnes ut fra de andeler som gir leierett til
bolig i bygninger som har fem eller flere boliger. Bestemmelsene
i dette ledd er ikke til hinder for at andre kan eie andeler etter
vedtektsbestemmelse som nevnt i fjerde ledd.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Sosialistisk Venstrepartis tidligere forslag om å etablere
flere allmennyttige utleieboliger, flere studentboliger og bedre
tilskuddsordninger for utleieboliger. Dette er en nødvendig
satsing for å dekke behovet for boliger til vanskeligstilte og
andre som ønsker en leiebolig. Uten en slik satsing vil
kommunenes mulighet til å ivareta sitt ansvar også være
svært vanskelig.
Dette medlem vil komme tilbake med forslag om
dette i behandlingen av St.meld. nr. 49 (1997-98) Om boligetablering
for unge og vanskeligstilte og Ot.prp. nr. 82 (1997-87) Om lov om
husleieavtaler.
Forslag fra Høyre:
I lov av 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag gjøres følgende
endring:
§ 13 nytt femte ledd skal lyde:
Uten hinder av bestemmelsene i første ledd kan følgende
juridiske personer til sammen erverve inntil 10 prosent av andelen
i borettslag som består av ti eller flere andeler:
a) staten,
b) fylkeskommuner,
c) kommuner,
d) selskaper som har til formål å skaffe
boliger og som ledes og kontrolleres av staten, en fylkeskommune
eller kommune, og
e) stiftelser som har til formål å skaffe
boliger og som er opprettet av staten, en fylkeskommune eller kommune.
Hvis et borettslag har flere adskilte bygninger, skal adgangen
til å erverve til sammen inntil 10 prosent eller minst én
andel bare gjelde og regnes ut fra de andeler som gir leierett til
bolig i bygninger som har fem eller flere boliger. Bestemmelsene
i dette ledd er ikke til hinder for at andre kan eie andeler etter
vedtektsbestemmelse som nevnt i fjerde ledd.
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov av 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag m.m.
I.
I lov av 4. februar 1960 nr. 1 om boligbyggelag gjøres følgende endringer:
§ 10 fjerde ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Vedtektene kan ikke utelukke juridiske personer som nevnt i borettslagsloven § 13 femte ledd fra å være andelseiere.
§ 10 fjerde ledd nytt fjerde punktum skal lyde:
Juridiske personer som nevnt i borettslagsloven § 13 femte ledd, og som har ervervet andel i tilknyttet borettslag, er pliktig til på anmodning fra boligbyggelaget å delta i et samarbeidsutvalg for behandling av erverv av andeler og forvaltning av framleieforhold i de tilknyttede borettslagene.
II.
I lov av 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag gjøres følgende endringer:
§ 13 nytt femte ledd skal lyde:
Uten hinder av bestemmelsene i første ledd kan følgende juridiske personer til sammen erverve inntil 10 prosent, men likevel minst én, av andelene i borettslag som består av fem eller flere andeler:
-
a) staten,
-
b) fylkeskommuner,
-
c) kommuner,
-
d) selskaper som har til formål å skaffe boliger og som ledes og kontrolleres av staten, en fylkeskommune eller kommune, og
-
e) stiftelser som har til formål å skaffe boliger og som er opprettet av staten, en fylkeskommune eller kommune.
Hvis et borettslag har flere adskilte bygninger, skal adgangen til å erverve til sammen inntil 10 prosent eller minst én andel bare gjelde og regnes ut fra de andeler som gir leierett til bolig i bygninger som har fem eller flere boliger. Bestemmelsene i dette ledd er ikke til hinder for at andre kan eie andeler etter vedtektsbestemmelse som nevnt i fjerde ledd.
Nåværende femte til og med åttende ledd blir nye sjette til og med niende ledd.
§ 16 andre ledd skal lyde:
Styret skal nekte godkjenning dersom ervervet vil være i strid med § 13 eller med vilkår som nevnt i § 13 åttende ledd.
§ 19 første ledd skal lyde:
Når en andelseier ikke lenger oppfyller vilkår etter § 13 annet ledd eller vilkår som vedtektene i medhold av § 13 åttende ledd har fastsatt for å være andelseier, kan laget pålegge ham eller henne innen en fastsatt frist etter at pålegget er mottatt, å overdra andelen med borettsinnskudd til en person som styret godkjenner. Fristen er 6 uker dersom andelseieren ikke oppfyller vilkår etter § 13 annet ledd og 6 måneder dersom andelseieren ikke oppfyller vilkår som er fastsatt i vedtektene i medhold av § 13 åttende ledd.
§ 22 femte ledd nr. 4 skal lyde:
§ 22 femte ledd nytt punkt 7 skal lyde:
§ 34 a andre ledd skal lyde:
Styret kan bare nekte en andelseier som nevnt i § 13 annet, fjerde og femte ledd å fremleie boligen, dersom forhold ved fremleietakeren gir saklig grunnlag for nektelsen.
III.
I lov av 23. mai 1997 nr. 31 om eierseksjoner (eierseksjonsloven) gjøres følgende endringer:
§ 11 første ledd skal lyde:
Når klagefristen er ute for leiere som har fått gjenpart etter § 9 tredje ledd, og eventuelle klager over seksjoneringstillatelsen er avgjort, skal kommunen sende seksjoneringsbegjæringen med seksjoneringstillatelsen og vedlegg til tinglysing. Kommunen skal påse at seksjonene blir registrert i Grunneiendoms-, adresse- og bygningsregisteret.
§ 22 fjerde ledd skal lyde:
Selv om det er nedlagt forbud mot at juridiske personer kan erverve seksjoner, eller det er fastsatt en begrensing på hvor mange seksjoner noen kan eie, kan følgende juridiske personer til sammen erverve inntil 10 prosent, men likevel minst én seksjon, i eierseksjonssameier som består av fem eller flere seksjoner:
-
a) staten,
-
b) fylkeskommuner,
-
c) kommuner,
-
d) selskaper som har til formål å skaffe boliger og som ledes og kontrolleres av staten, en fylkeskommune eller kommune, og
-
e) stiftelser som har til formål å skaffe boliger og som er opprettet av staten, en fylkeskommune eller kommune.
Hvis et eierseksjonssameie består av flere adskilte bygninger, skal adgangen til å erverve til sammen inntil 10 prosent eller minst én seksjon bare gjelde og regnes ut fra de bygninger som har fem eller flere seksjoner.
§ 47 tredje ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Seksjonssameier som loven her gjelder for, kan registreres i Foretaksregisteret.
IV.
Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser.
-
1. Loven trer i kraft fra den tid Kongen fastsetter.
-
2. Endringen i eierseksjonsloven § 11 første ledd første punktum gjelder bare for tillatelse til seksjonering som blir gitt etter at loven trer i kraft.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 5. november 1998.
Sylvia Brustad, |
Odd Eriksen, |
Erna Solberg, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |