Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen fram
forslag til ny lov om interkommunale selskaper og forslag til endringer
av kommuneloven. Departementets lovforslag bygger på kommuneselskapsutvalgets
utredning, avgitt 23. mai 1995: Om organisering av kommunal
og fylkeskommunal virksomhet (NOU 1995: 17). Utredningen inneholder
utvalgets vurdering av behovet for særlige lovregler om organisering
av kommunal, fylkeskommunal og inter(fylkes)-kommunal virksomhet
og utvalgets forslag til slike regler. Utredningen gjelder særlig
virksomhet som har et forretningsmessig innslag.
Utvalget foreslår en ny organisasjonsform for kommunale
og fylkeskommunale bedrifter som innebærer at disse er
en del av kommunen som juridisk person, men ledes av et styre med
forholdsvis stor grad av selvstendig myndighet og ansvar (kommunalt foretak).
Når det gjelder interkommunale virksomheter, foreslår
utvalget å oppheve unntaksbestemmelsen i aksjeloven § 18-2
første ledd nr. 1. Etter utvalgets forslag vil dermed aksjeselskapsformen,
med visse spesielle unntak, være det eneste alternativet
for interkommunale selskaper med begrenset ansvar.
Utvalget mener videre at det er behov for en særlig
lovregulering av interkommunale selskaper hvor deltakerne har ubegrenset
ansvar for selskapets forpliktelser, og foreslår en egen
lov om slike selskaper. Utvalget kom samtidig til at det ikke foreligger
noe særlig behov for å opprettholde kommuners
og fylkeskommuners adgang til å etablere interkommunale
selskaper etter selskapsloven av 1985. Som en konsekvens av utvalgets
forslag om en egen lov for interkommunale selskaper, foreslår
utvalget at kommuneloven § 27 begrenses til å gjelde
interkommunale samarbeidstiltak som ikke er egne rettssubjekter.
Utvalget begrenser ikke den adgang kommuner og fylkeskommuner
i dag har til å delta i aksjeselskaper sammen med private.
Utvalget foreslår derimot et generelt forbud mot at kommuner
og fylkeskommuner deltar i ansvarlig selskap etter selskapsloven.
Utvalget foreslår også en ny organisasjonsform for
kommunalt og fylkeskommunalt foretak som vil avløse reglene
om kommunal bedrift i kommuneloven § 11. Reglene
foreslås tatt inn som et nytt kap. 11 i gjeldende kommunelov.
Utredningen ble sendt på høring med høringsfrist 5. januar
1996. Av de ca. 90 høringsuttalelsene kom 45 fra kommuner.
Høringsuttalelsene er i all hovedsak positive til utvalgets
forslag. Flere gir uttrykk for at utredningen tilbyr en lenge etterlengtet
beskrivelse av gjeldende rett på et uklart område,
og at forslagene representerer en nødvendig opprydding.
Forslaget om å etablere en egen lov om interkommunale
selskaper (IKS) har fått overveldende tilslutning. Dette
gjelder også forslaget om at etablering av slike selskaper
skal godkjennes av departementet. Men flere har merknader til enkeltbestemmelser
i forslaget til denne loven.
Når det gjelder forslaget om å erstatte reglene
om «kommunal bedrift» i kommuneloven § 11
med et nytt kapittel om kommunale foretak (KF) er bildet noe mer
nyansert. Bare svært få av høringsinstansene
er negative til forslaget om å oppheve adgangen til å etablere
selskaper med begrenset ansvar utenfor aksjeloven og adgangen til å etablere
ansvarlige selskaper (ANS) etter selskapsloven av 1985 i utvalgets
forslag.