I proposisjonen beskrives de organisasjonsformer som kommuneloven
pr i dag tilbyr for kommunal virksomhet. Det gis en generell redegjørelse
for «normalmodellen» for organisering av kommunal
virksomhet - med faste utvalg for forskjellige deler av virksomheten,
og administrasjonssjefen som øverste administrative leder.
Videre gjennomgås hva det innebærer at det
opprettes et såkalt styre for «kommunal bedrift» etter kommuneloven § 11.
En virksomhet organisert som kommunal bedrift vil være
en del av kommunen som juridisk person. Det er ikke foretaket som
sådan som er part i avtaler som foretaket inngår,
men kommunen selv. Dette innebærer også at kommunen
er fullt ansvarlig for virksomhetens forpliktelser. Kommunens administrasjonssjef
er øverste leder av bedriftens administrasjon. Styrets
kompetanse beror på delegasjon fra kommunestyret - bedriftsstyret
har ingen legalkompetanse. Den myndighet som kan legges til styret må ligge
innenfor «drift og organisering» av virksomheten.
Det gis også en beskrivelse av gjeldende rett for interkommunale
virksomheter organisert med basis i kommuneloven § 27.
Bestemmelsen om interkommunale styrer kan i praksis omfatte et bredt
spekter av interkommunale samarbeidstiltak - fra samarbeidsordninger
av relativt beskjedent omfang til egne selskaper med betydelig økonomisk
virksomhet. En rekke interkommunale virksomheter med basis i denne
bestemmelsen vil være egne rettssubjekter, men ikke alle.
Heller ikke et interkommunalt styre etter § 27
har kompetanse direkte i loven. Dets myndighet vil bero på hva
deltakerne er enige om å legge til styret.