Kommunalt foretak er en del av kommunen som juridisk person.
Dette innebærer bl.a. at det ikke vil være noe
skille mellom foretakets og kommunens økonomi. Foretaket
drives som en del av kommunens virksomhet, og dets budsjett og økonomiplan
må vedtas av kommunestyret.
Kommunelovens regler om økonomiforvaltning vil gjelde
for foretaket. Foretaket ledes av et styre og en daglig leder. Kommunestyret
velger styremedlemmene. Styret skal ha minst tre medlemmer. Det
kan fastsettes i vedtektene at inntil en tredel av styrets medlemmer
skal velges av og blant de ansatte ved foretaket.
Styrets myndighet er i utgangspunktet som styret i et aksjeselskap,
ansvarlig selskap m.v. - det vil si at det har myndighet til å treffe
avgjørelse i alle saker som gjelder foretaket og dets virksomhet,
innenfor rammen av det formål kommunestyret har fastsatt
i vedtektene. Myndigheten vil imidlertid være begrenset
av de budsjettfullmakter kommunestyret gir. Kommunestyret kan også begrense
styrets myndighet gjennom sin instruksjonsmyndighet.
Departementet har i likhet med utvalget lagt stor vekt på å etablere
en ryddig organisasjonsform med klare ansvarslinjer. Det foreslås
således at styret skal være direkte underordnet
kommunestyret, og daglig leder er direkte underordnet styret. For
daglig leder innebærer dette at vedkommende ikke står
i noe underordningsforhold til kommunens administrasjonssjef. Administrasjonssjefen
har imidlertid rett til å legge fram en sak som er eller
har vært til behandling i foretaket, for kommunestyret
med sin innstilling. Administrasjonssjefen kan i den forbindelse
beslutte utsatt iverksetting av foretakets vedtak.
Departementet mener i likhet med lovutvalget at det ikke bør
være obligatorisk representasjon for de ansatte i foretakets
styre. Representasjon for de ansatte er avhengig av at kommunestyret
har fastsatt det i foretakets vedtekter. Foretakets ansatte står
her i samme stilling som kommunens øvrige ansatte.
Der de ansatte er representert i styret, mener departementet
i motsetning til utvalget at de ansatte bør fratre i saker
som innebærer offentlig myndighetsutøvelse. Bakgrunnen
for dette er hensynet til folkestyreprinsippet.
Departementet foreslår at foretaket skal følge
det samme budsjett- og regnskapssystem som gjelder for den øvrige
kommunale virksomhet. Samtidig foreslås det å ta
inn i kommunelovens bestemmelser om foretak en hjemmel til å gi
forskrifter som pålegger enkeltforetak eller typer av foretak å føre
regnskap etter regnskapsloven. Departementets forslag avviker her noe
fra utvalgets. Departementet foreslår at foretaket skal
revideres av kommunerevisjonen.
Foretaket vil som en del av kommunen være omfattet av
forvaltningslovens og offentlighetslovens virkeområde.
Når det gjelder møteoffentlighet foreslår
departementet i likhet med utvalget at møtene skal være
lukket, men med adgang til å bestemme i vedtektene at møtene
skal være åpne.
Når det gjelder problemstillinger knyttet til foretakets
plass i kommuner med parlamentarisk styreform, vil dette inngå som
en del av det arbeidet som pågår med videreutvikling
av reglene om kommunal parlamentarisme.
Komiteen viser til at eit kommunalt
føretak er ein del av kommunen som juridisk person, og
at det dermed ikkje vert noko skilje mellom føretaket og kommunen
sin økonomi.
Komiteen er samd i den forma lovforslaget har i
høve til vedtekter og styringsform, og meiner at forslaget
har ei ryddig organisasjonsform med klare ansvarslinjer.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
legger i likhet med departementet stor vekt på å etablere
en ryddig organisasjonsform med klare ansvarslinjer. Flertallet mener
videre i likhet med departementet at et system der styret er direkte
underordnet kommunestyret og daglig leder direkte underordnet foretaksstyret,
ivaretar dette.
Komiteen er imidlertid ikkje einig med departementet
i at kommunen sin administrasjonssjef skal kunne ivareta funksjonen
som føretaket sin daglege leiar, dersom det er praktisk
mogleg. Komiteen meiner ein slik praksis vil kunne
føre til ei uheldig dobbeltrolle for administrasjonssjefen,
då han/ho ved handsaming av enkelte typer saker
(i praksis) både ville vere underordna kommunestyret og
føretaket sitt styre. Komiteen meiner derfor
at kommunen sin administrasjonssjef ikkje skal kunne være
dagleg leiar i eit kommunalt føretak. Komiteen vil
likevel kunne opne for at det i heilt spesielle tilfelle kan gis
unnatak i dei tilfella føretaket har svært få tilsette
eller at kommunen er liten.
Komiteen viser til at departementet arbeider med
ei sak om problemstillingar knytta til eit føretak sin
plass i kommunar med parlamentarisk styreform.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at utskillelse av kommunal virksomhet
til egne rettssubjekter med begrenset ansvar, fortrinnsvis som aksjeselskaper,
er den beste måten for å oppnå klare ansvarslinjer,
synliggjøring av kostnader og effektiv økonomistyring.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at forslaget til lov forsterker de uklare ansvarslinjer
som gjelder i dag i (fylkes)kommuner med parlamentarisk styringsform. Prinsippet
om at kommune-/fylkesrådet skal ha et totalansvar
for den (fylkes)kommunale virksomhet undergraves dersom styret i
selskaper skal velges av - og «rapportere til» -
kommunestyret eller fylkestinget. Dette medlem frykter
at dette problemet blir løst ved å velge aksjeselskapsformen,
og at dette ikke er noen ønskelig løsning.
Dette medlem har registrert at departementet arbeider
med en gjennomgang av kommunelovens regler om parlamentarisk styringsform,
men har likevel funnet det hensiktsmessig å fremme det
foreliggende forslag til lovregulering av kommunalt foretak og interkommunale
selskaper. Dette medlem viser til svarbrev av 11. november
1998 fra Kommunal- og regionaldepartementet til komiteen angående
tilpasninger av foretaksmodellen til kommuner med parlamentarisk
styreform, der de tilrår at spørsmålet utstår
til behandling av den varslede proposisjonen.
Dette medlem kan ikke se at det vises til saklig
uenighet, men kun til tidspunkt og kan derfor ikke se noen grunn
til å avvente departementets proposisjon. På bakgrunn
av at flere (fylkes)kommuner nå vurderer å innføre
parlamentarisk styringssystem fra 1999-2000 vil dette medlem foreslå å innta
en unntaksmulighet i lovene:
«I kommuneloven av 25. september 1992 nr. 107 gjøres
følgende endringer:
§ 62 nr. 2 (ny) skal lyde:
I kommuner eller fylkeskommuner med parlamentarisk styreform
kan kommunestyret eller fylkestinget selv fastsette at rådet
skal velge styre. Når det er truffet slikt vedtak trer
rådet i kommunestyrets eller fylkestingets sted i forhold
til de øvrige bestemmelser i dette kapittel, med unntak
av § 63.
§ 62 blir § 62 nr. 1.
§ 68 nr. 8 siste punktum (nytt) skal lyde:
Når det er innført parlamentarisk styreform
skal rådet varsles.
§ 70 siste punktum (nytt) skal lyde:
I kommuner og fylkeskommuner med parlamentarisk styreform, kan
ansettelsesmyndighet legges til kommunerådet eller fylkesrådet.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil peke på at betegnelsen kommunalt foretak er forutsatt
brukt på virksomheter som det er naturlig å skille
ut fra den ordinære kommunale driften, og mener at spørsmålet
om ansattes representasjon i styret må vurderes ut fra
dette. Flertallet mener at de ansattes rettigheter
og medbestemmelse er vesentlig ved opprettelse av kommunale foretak.
Medbestemmelse vil gi de ansatte en rett, men også være
forpliktende i forhold til foretakets drift.
Flertallet vil derfor gå imot Regjeringens
forslag til § 65 nr. 3 andre punktum og fremmer
følgende forslag:
«I kommuneloven av 25. september 1992 nr. 107 gjøres
følgende endring:
§ 65 nr. 3 andre punktum (nytt) skal lyde:
Et flertall av de ansatte ved foretaket kan kreve at inntil en
femtedel av styrets medlemmer med varamedlemmer velges av og blant
de ansatte.»
Dette lovforslaget må forståes slik at dette
gjelder alle kommunale og fylkeskommunale foretak uavhengig av antall
ansatte i foretaket.»
Komiteen sine medlemer frå Framstegspartiet
og Høgre er samde i at det ikkje bør vere obligatorisk
representasjon for dei tilsette i styret. Desse medlemene meiner
at kommunestyret er det organ som avgjer dette utifrå lokale
vurderingar.
Desse medlemene er òg samde med departementet
i at dei tilsette bør fråtre ved saker som handsamar
utøving av myndigheit.
Desse medlemene gjer følgjande framlegg
i tråd med proposisjonen:
«I kommunelova av 25. september 1992 nr. 107 gjerast
følgjande endring:
§ 65 nr. 3 andre punktum (nytt) skal lyde:
I vedtektene kan det bestemmes at inntil en tredel av styrets
medlemmer skal velges av og blant de ansatte ved foretaket.»
Komiteen har merka seg at styret i
kommunalt føretak vert valt etter kommunelova sine føresegner der
prinsippet om forholdstalsval gjeld dersom ein medlem av kommunestyret
eller fylkestinget krev det.
Komiteen sitt fleirtal, alle med unnatak av
medlemet frå Sosialistisk Venstreparti, stør departementet
i at ein som hovudprinsipp skal ha lukka styremøte, dette
utifrå lik handsaming med verksemd ein kan samanlikne seg
med i privat sektor, og som ein kan vere i konkurranse med.
Fleirtalet er samd i at lokale vedtak kan avgjere
om styremøta kan opnast.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad foran der dette medlem går inn
for at utgangspunktet skal være at styremøter
i kommunalt foretak holdes for åpne dører. Etter dette
medlems syn skulle det ikke by på store problemer å lukke
møtet når en behandler «sensitive» saker
etter gjeldende bestemmelser om å unnta saker for offentlighet,
slik det i dag gjøres i en rekke andre (fylkes)kommunale
organer som i utgangspunktet også holder åpne
møter. Dette medlem mener at målsettingen
om mest mulig åpenhet i forvaltningen best vil oppfylles
dersom det kreves særskilt begrunnelse for å lukke
møtene.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I kommuneloven av 25. september 1992 nr. 107 gjøres
følgende endringer:
§ 68 nr. 5 (nytt) skal lyde:
Styrets møter skal holdes for åpne dører
dersom ikke kommunestyret eller fylkestinget har bestemt noe annet
i vedtakene. Dørene skal lukkes dersom styret skal behandle
opplysninger som er underlagt lovbestemt taushetsplikt. § 31
nr. 3 gjelder tilsvarende.»
Komiteen er einig i departementet sine
vurderingar og framlegg når det gjeld rekneskapsprinsipp
i kommunalt føretak, ved at budsjett- og rekneskapssystemet
skal følgje øvrig kommunal verksemd, men slik
at det kan bestemmes at eit kommunalt føretak skal føre
rekneskap etter rekneskapslova sine prinsipp. Departementet vil
i så fall måtte vurdere om det aktuelle føretaket
eller type av føretak skal kunne føre rekneskap
etter rekneskapslova.
Komiteen finn det ikkje formålstenleg
at reglane vert utforma slik at dette tyder pålegg om å føre rekneskap
etter begge prinsippa samstundes.
Komiteen meiner at når føretaket
har rekneskapsplikt etter rekneskapslova skal revisoren som foretar
revisjonen vere registrert eller statsautorisert.
Komiteen vil vise til at dersom regnskapslova sine
prinsipp vert valde, får dette konsekvensar for val av
revisor i føretaket. I framlegget til endringar til ny revisorlov
Ot.prp. nr. 75 (1997-98) har ikkje revisor i kommunale AS opplysningsplikt
til kontrollutval eller andre kommunale organ. Slik plikt må heimlast
i vedtektene for føretaket eller selskapet.
Komiteen viser til at Kommunal- og regionaldepartementet
i svarbrev av 22. oktober 1998 til komiteen viser til at det i kjølvatnet
av forskningsrapporten frå NIBR «En studie av
kontroll og tilsynsordningene i kommuner og fylkeskommuner»,
som skal sluttførast i 1999, vil vere naturleg å ta
opp spørsmål om internkontrollsystemet som den
nye kommunelova etablerte.
Komiteen meiner at forvaltningsrevisjon som ligg
til kommunerevisjonen og kontrollutvalet, må behaldast
og utviklast, og at dette må sikrast gjennom kommunale
vedtekter i selskapa/føretaka. I tillegg må det
vurderast å gje kommunerevisjonen same rett til informasjon
frå kommunale føretak, kommunale aksjeselskap
og interkommunale selskap, som det Riksrevisjonen har i heileigde
statlege aksjeselskap (aksjelova § 18-5).
Komiteen ber Regjeringa kome tilbake til Stortinget
med ein gjennomgang av saksområdet og eventuelle lovforslag
som tek omsyn til dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti,
viser til merknad under kap. 4.2.2 og behovet for fleksibilitet
for å unngå bruk av A/S-modellen.