Forslagsstillerne viser til at kommuneloven § 10 nr. 2 har følgende ordlyd:
«Kommunestyret og fylkestinget fastsetter selv området for de faste utvalgs virksomhet. Slike utvalg kan tildeles avgjørelsesmyndighet i alle saker hvor ikke annet følger av lov.»
Forslagsstillerne peker på at i enkelte kommuner griper formannskapet ofte inn og omgjør vedtak fattet i slike utvalg. Det er slik Fremskrittspartiet ser det i strid med intensjonene i kommuneloven.
Har først kommunestyret/fylkestinget vedtatt å overføre avgjørelsesmyndighet til et annet utvalg opprettet av den selv, må en ut fra alminnelige delegasjonsprinsipper kunne utlede at denne myndighet er eksklusiv, og at det dermed kun er en adgang for kommunestyret/fylkestinget selv til å omgjøre vedtak fattet i slike utvalg (i kraft av sitt overordningsforhold).
Andre organ, f.eks. en egen klagenemnd eller formannskapet, skal ha slik omgjøringsmyndighet og kommunestyret/fylkestinget må gjøre særskilt vedtak om dette.
Forslagsstillerne peker dessuten på at bestemmelsen i § 10 nr. 2 praktiseres ulikt fra kommune til kommune, og at det derfor er behov for en presisering.
På denne bakgrunn fremmes det i dokumentet følgende forslag:
«Lov om endring i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).
I.
I lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) gjøres følgende endring:
§ 10 nr. 2 nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom kommunestyret eller fylkestinget delegerer et slikt utvalg avgjørelsesmyndighet, er kommunestyret/fylkestinget det eneste overordnede organ, så fremt ikke annet blir bestemt i delegasjonsreglement eller vedtak i forbindelse med delegasjonsfullmakten.
II.
Loven trer i kraft straks.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Sylvia Brustad, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Leif Lund og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm,
fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Ivar Østberg,
fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Senterpartiet,
Bjørg Bruset, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
har merket seg at forslagsstillerne mener at § 10
nr. 2 i kommuneloven må gjøres tydeligere, slik
at det ikke er tvil om hvorledes kommunestyret/fylkestinget
skal forholde seg dersom de delegerer myndighet til et fast utvalg.
Og at det ikke kan være slik at f.eks. formannskapet/fylkesutvalget
kan gripe inn og gjøre om et lovlig fattet vedtak i et
utvalg fordi de er uenig med utvalgets avgjørelse. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at dersom det er fattet vedtak om delegasjon av
en sak/område til et fast utvalg, så har
utvalget avgjørelsesmyndighet i disse sakene inntil kommunestyret/fylkestinget
fatter et nytt vedtak om at delegasjonen skal oppheves.
Komiteen vil bemerke at etter den nye kommuneloven
har formannskapet/fylkesutvalget samme formelle status
som faste utvalg. Formannskapet/fylkesutvalget er ikke
lenger overordnet andre faste utvalg eller andre organ opprettet
av kommunestyret/fylkestinget. Komiteen mener
derfor at loven i dag er meget klar på dette punktet, og
at formannskapet/fylkesutvalget ikke kan omgjøre
lovlige vedtak truffet av andre faste utvalg.
Komiteen viser til brev fra Kommunal- og regionaldepartementet
23. oktober 1998 til komiteen. Komiteen har
merket seg at departementet mener at dersom kommunestyret/fylkestinget ønsker å la formannskapet/fylkestinget
ha en overordnet rolle i forhold til andre utvalg, for eksempel
ut fra ønsket om en best mulig samordning av økonomisaker,
er det likevel ikke noe til hinder for at kommunestyret treffer vedtak
om dette i tilknytning til selve delegeringsvedtaket. Komiteen er
enig i dette og mener at kommunene må stå fritt
til å organisere seg slik de finner det mest hensiktsmessig
for den enkelte kommune.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ser ikke bort i fra at noen formannskap/fylkesutvalg fortsatt
oppfatter formannskapet som et arbeidsutvalg for kommunestyret der
de fleste sakene skal innom. Slik kommunelovens § 10
nr. 2 er utformet går det klart fram at slik er ikke loven
ment å fungere, og flertallet mener at bestemmelsen
er tilstrekkelig klar og dekkende formulert.
Flertallet har også merket seg at forslagsstillerne
mener at det er ulik praktisering av loven på dette punktet
rundt om i kommunene.
Flertallet har ikke kunnet dokumentere at dette
er et problem og at det dermed er så ulik praksis rundt
om i kommunene/fylkene.
Flertallet er enig i at departementet ved en passende
anledning i et informasjonsskriv til kommunene presiserer lovteksten
i § 10 nr. 2 i kommuneloven.
Flertallet mener at det forslagsstillerne har
tatt opp i forslaget kan bli fulgt opp uten at loven endres, og
vil derfor avvise forslaget.
Medlemmene i komiteen frå Framstegspartiet er
likevel av den meining at lova ikkje er klar nok så lenge
den vert praktisert ulikt kommunane imellom. Desse medlemmer er
derfor av den meining at ei klargjering av lova er naudsynt. Desse
medlemmer finn det ikkje godt nok med rundskriv ifrå departementet. Desse
medlemmer fremmer derfor forslaget som er sett fram i Dokument
nr. 8:119 (1997-98).
Desse medlemmer fremmer følgjande forslag:
«Vedtak til lov
om endring i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner
og fylkeskommuner (kommuneloven).
I.
I lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) gjøres følgende endring:
§ 10 nr. 2 nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom kommunestyret eller fylkestinget delegerer et slikt utvalg
avgjørelsesmyndighet, er kommunestyret/fylkestinget
det eneste overordnede organ, så fremt ikke annet blir
bestemt i delegasjonsreglement eller vedtak i forbindelse med delegasjonsfullmakten.
II.
Loven trer i kraft straks.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Vedtak til lov
om endring i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).
I.
I lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) gjøres følgende endring:
§ 10 nr. 2 nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom kommunestyret eller fylkestinget delegerer et slikt utvalg avgjørelsesmyndighet, er kommunestyret/fylkestinget det eneste overordnede organ, så fremt ikke annet blir bestemt i delegasjonsreglement eller vedtak i forbindelse med delegasjonsfullmakten.
II.
Loven trer i kraft straks.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:119 (1997-98) - forslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen, Harald T. Nesvik og Lodve Solholm om lov om endring i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven). (Klargjøring av delegasjonsreglene i § 10 nr. 2) - avvises.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 23. februar 1999.
Sylvia Brustad, |
Signe Øye, |
Erna Solberg, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |