I forarbeidet til både straffeloven § 152 b, generalklausulen om miljøkriminalitet og § 162 b om doping varslet departementet en etterkontroll av bestemmelsene og komiteen ba i Innst. O. nr. 64 (1991-92) om dette.
Generalklausulen om miljøkriminalitet i straffeloven § 152 b
ble gitt for å fange opp de alvorligste tilfellene av miljøkriminalitet.
De høringsinstansene som har uttalt seg om gjerningsbeskrivelsen
i § 152 b, har først og fremst
kommentert kravet til «betydelig» skade ved forurensing.
Departementet finner ikke grunn til å foreslå å oppheve
kravet om at skaden skal være betydelig. Etter departementets
syn er det for tiden heller ikke behov for å foreta andre
endringer i gjerningsbeskrivelsen i § 152 b.
Noen høringsinstanser har også kommentert skyldkravet
i § 152 b. Det hevdes bl.a. at kravet
til grov uaktsomhet er for strengt. ØKOKRIM foreslår
at det blir vurdert å redusere skyldkravet til simpel uaktsomhet
i forhold til skadefølgen. Departementet finner ikke at
det gjør seg gjeldende slike særlige hensyn at
skyldkravet i § 152 b bør senkes.
Departementet har på linje med flere instanser merket
seg at § 152 b ikke har vært
brukt i den perioden etterkontrollen gjaldt, men antar at dette
ikke uten videre kan tas til inntekt for at bestemmelsen er uten virkning
eller galt utformet.
Komiteen har merket seg de ulike vurderinger som
er gjort i forbindelse med etterkontrollen av generalklausulen om
miljøkriminalitet og tar til etterretning at det ikke foreslås
endringer i straffeloven § 152 b.
Komiteen legger vekt på at generalklausulen
er reservert for de mest alvorlige og graverende tilfellene av miljøkriminalitet
og er avgrenset mot mindre grove lovbrudd som reguleres av særlovgivningen. Komiteen viser
til uttalelse fra Riksadvokaten som mener at generalklausulen har
hatt en god allmennpreventiv effekt som signal fra lovgiveren om
hvor alvorlig slike lovbrudd er.
Straffeloven § 162 b om doping er
bygget opp etter mønster av § 162 om
narkotikaforbrytelser. Formålet med bestemmelsen var mer
effektivt å kunne ramme apparatet som fremskaffer og omsetter
dopingmidler.
Flere høringsinstanser mener at grensen mellom hva som
er lovlig besittelse og ulovlig oppbevaring kan være uklar.
Departementet mener at grensedragningen mellom besittelse og oppbevaring
bør overlates til domstolene.
Departementet er enig med Riksadvokaten i at manglende dommer
rettet mot de som tilvirker, innfører, utfører
eller overdrar dopingmidler ikke skyldes selve utformingen av lovteksten
og finner derfor ikke at lovteksten bør endres på dette
grunnlag.
Flere høringsinstanser reiser spørsmål
om § 162 b bør utvides til også å omfatte
erverv, besittelse og bruk av dopingmidler. Høringsinstansene
fremhever at idrettens egne organer ikke effektivt nok kan bekjempe
all bruk av dopingmidler. Departementet foreslo i sin tid ikke å kriminalisere
bruk m.v. av dopingmidler og mener at dette syn fortsatt har mye
for seg.
Straffeloven § 162 b må trolig
virke i noe lengre tid før man kan si noe sikkert om utviklingen
i straffenivået. På bakgrunn av det innsamlede
materialet finner departementet likevel klare indikasjoner på at
det har skjedd en generell økning i straffenivået
og at lovendringen dermed har virket etter sin hensikt.
Komiteen merker seg at straffeloven § 162
b i liten grad er brukt overfor det apparatet som fremskaffer og
omsetter dopingmidler som var formålet med bestemmelsen.
De fleste fellende dommer gjelder oppbevaring av mindre mengder
dopingmidler. Komiteen mener at formålet
med bestemmelsen må vies større oppmerksomhet. Komiteen registrerer indikasjoner
på at lovbestemmelsen har virket etter sin hensikt ved
en økning i straffenivået.
Når det gjelder grensen i forhold til gjeldende lovgivning
mellom hva som er lovlig besittelse og ulovlig oppbevaring er komiteen enig
i at dette bør overlates til domstolene.
I denne sammenheng viser imidlertid komiteen til
behandling av Dokument nr. 8:104 (1997-98) hvor Stortinget fattet
følgende vedtak:
«Stortinget ber Regjeringen foreta en utredning og
eventuelt fremme forslag om å utvide straffeloven § 162
b til også å omfatte erverv, besittelse og bruk
av dopingmidler.»
Komiteen la i Innst. S. nr. 220 (1997-98) vekt på at
Regjeringen fikk i oppdrag å utrede spørsmålet
i hele sin bredde. Komiteen kan ikke se at dette
er tilfredsstillende ivaretatt i foreliggende vurdering av etterkontroll
av dopingsbestemmelsen straffeloven § 162.
Departementet viser bl.a. til Kontaktutvalget for antidopingarbeid
i Norge som i en handlingsplan skal se nærmere på hvilke
spørsmål som må utredes for å ta
stilling til om bruk av dopingmidler bør kriminaliseres
eller ikke. Dette arbeidet bør være med i vurderingsgrunnlaget
for den utredningen komiteen ba om i Innst. S. nr.
220 (1997-98). Komiteen ber derfor departementet
fortsatt ha Stortingets vedtak til utredning og vurdering og redegjøre
for saken til Stortinget på en egnet måte.