Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til lovregler
om begrensninger i adgangen til å handle i finansielle
instrumenter for egen regning for enkelte ansatte i finansinstitusjoner,
forvaltningsselskap for verdipapirfond og enkelte selskaper som
inngår i finanskonsern. I lovforslaget gjøres
det også enkelte endringer i reglene om egenhandel foretatt
av ansatte i verdipapirforetak.
Det er i proposisjonen kapittel 1 gitt en oversikt over forslagene.
Bakgrunnen for lovforslaget er omtalt under kapittel 2, og en oversikt
over gjeldende rett er gitt under kapittel 3 i proposisjonen.
Departementet har bedt Kredittilsynet utarbeide generelle regler
for egenhandel foretatt av ansatte og andre personer med særlig
tilknytning til finansinstitusjoner. Et sentralt hensyn bak slike
regler bør etter departementets syn være å motvirke
interessekonflikter mellom den enkelte ansattes disposisjoner og
disposisjoner på vegne av foretakets kunder. Slike interessekonflikter
vil særlig kunne være aktuelle i institusjoner
som forvalter eller formidler verdipapirer direkte på vegne
av foretakets kunder, dvs. typisk verdipapirforetak og forvaltningsselskap
for verdipapirfond. Også i andre typer institusjoner som
mer indirekte forvalter midler for sine kunder vil det kunne oppstå interessekonflikter.
Dette gjelder typisk for banker som mottar innskudd fra allmennheten
og forsikringsselskaper som mottar premiemidler fra kundene. Slike
innskudd og premiemidler forvaltes som en del av selskapenes totale
forvaltningskapital som plasseres i bl.a. verdipapirer. Innskyterne
og forsikringskundene har en (indirekte) interesse i hvordan selskapet
forvalter deres midler, herunder at den ansatte som forestår
forvaltningen ikke prioriterer handel for egen regning foran handel
som foretas på vegne av selskapet.
Videre legger departementet opp til at regelverket skal ha til
formål å styrke tilliten til verdipapirmarkedet
generelt, ved at visse ansatte i finansnæringen ikke skal
kunne motta særlige fordeler i kraft av sin stilling, eller
oppnå særlige fordeler ved hjelp av informasjon
som mottas i kraft av stillingen. Departementet vil peke på at
tiltak som tar sikte på å motvirke interessekonflikter,
normalt også vil bidra til å bedre tilliten til
verdipapirmarkedet. Tiltak for å bedre tilliten til markedet,
vil imidlertid ikke være begrenset til tiltak for å motvirke
interessekonflikter.
Finansdepartementet foreslår etter dette å fastsette regler
om egenhandel for ansatte i finansinstitusjoner og forvaltningsselskap
for verdipapirfond. Kredittilsynet har foreslått at reglene
også skal gjelde ansatte i selskaper som inngår
i konsern med en finansinstitusjon. Departementet viser til at selskaper
i finanskonsern ikke nødvendigvis vil forvalte midler på vegne
av kunder. Etter departementets syn tilsier neppe hensynet til å motvirke
interessekonflikter eller å sikre den alminnelige tillit
til verdipapirmarkedet, at ansatte i alle slike konsernselskaper
underlegges egenhandelreglene. Departementet vil f.eks. ikke foreslå at
eiendomsmeglerforetak som inngår i finanskonsern skal omfattes
av forslaget. Det vises til nærmere omtale i kap. 5 i proposisjonen.
Når det gjelder verdipapirforetak er det nylig gitt nye
regler om ansattes adgang til å handle for egen regning.
De nye reglene trådte i hovedsak i kraft 1. januar
1997. Ved lovendring 5. juni 1997 ble det imidlertid foretatt
enkelte endringer når det gjelder egenhandel i forbindelse
med emisjoner. Disse endringene trådte i kraft 1. desember
1997. Departementet viser til at Kredittilsynets høringsnotat
er utarbeidet noen få måneder etter at de nye
reglene trådte i kraft, og før de siste presiseringer
ble vedtatt. Som påpekt i Oslo Børs" høringsuttalelse
har man dermed begrenset erfaring med disse reglene. Det kan derfor
stilles spørsmål ved om det heller bør
fokuseres på håndhevingen av gjeldende regler,
fremfor å legge opp til ytterligere endringer. Departementet
antar at de reglene som nylig er vedtatt av Stortinget i hovedsak
må anses å i tilstrekkelig grad ivareta hensynet
til interessekonflikter mellom verdipapirforetak og dets kunder og
til å sikre tilliten til verdipapirmarkedet. På bakgrunn
av bl.a. Kredittilsynets forslag foreslås likevel visse
justeringer og endringer i gjeldende regler om egenhandel for ansatte
i verdipapirforetak.
Finansdepartementet legger vekt på en mest mulig helhetlig
og lik regulering av egenhandel foretatt av ansatte i foretak som
yter investeringstjenester og ansatte i foretak som forvalter midler
på vegne av kunder. Departementet antar at et felles regelverk
i verdipapirhandelloven vil bidra til en helhetlig regulering av
ansattes egenhandel i de aktuelle foretakene. På enkelte
punkter vil imidlertid mulige interessekonflikter være
av noe ulik art. F.eks. vil ansatte i verdipapirforetak kunne være
utsatt for andre typer interessekonflikter enn ansatte i forvaltningsselskaper
for verdipapirfond. Det foreslås derfor en viss nyansering
av reglene for de enkelte typer foretak.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag
Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland,
Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S.
Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian
Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen Holte,
fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje
Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen,
viser til de respektive fraksjoners merknader og forslag nedenfor.
Komiteen peker på at lovforslaget tar
sikte på å redusere faren for interessekonflikter
mellom ansatte og kunder i finansnæringen og forbedre tilliten
til det norske verdipapirmarkedet generelt. Komiteen tar til
etterretning at Regjeringen ikke foreslår et totalforbud
for ansatte m.v. å handle i finansielle instrumenter for
egen regning. Det antas at et slikt forbud ville gått lenger
enn det hensynet bak regelverket skulle tilsi. Komiteen støtter
forslaget om at ansatte i verdipapirforetak som driver med analyse
av finansielle instrumenter skal omfattes av et handleforbud i 4
uker forut for offentliggjøring av analysen. Komiteen understreker
at verdipapirmarkedet bare kan virke etter hensikten hvis deltagerne
har tillit til måten det fungerer på.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om
konkrete situasjonsbestemte handleforbud, som vil redusere faren
for interessekonflikter og bedre tilliten til verdipapirmarkedet
generelt. Det er en riktig innstramning at man eksklusivt gjennomfører
et forbud mot egenandel forut for foretakets handel (såkalt «front
running»), og forbud mot å handle direkte med
porteføljer/fond som forvaltes av vedkommendes
arbeidsgiver. For å hindre at ansatte skal kunne oppnå særlige
fordeler i kraft av sin stilling støtter flertallet forslaget
om et forbud mot at ansatte i finansinstitusjoner m.v. benytter
de verdipapirforetak som arbeidsgiver regelmessig bruker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
generelt at forslagene ikke er tydelige nok når det gjelder
hvilke ansatte som omfattes av reglene.
Disse medlemmer foreslår at ikke bare
ansatte som er daglig involvert i forvaltningen, men også ansatte
som periodisk får samme innsikt må være
omfattet av reglene.
Disse medlemmer kan ikke støtte forslaget om
at styret i fondsselskaper skal ha forbud mot å tegne andeler
i egne fond hvis det normalt har innsikt i forvaltningen.
Disse medlemmer viser til at verdipapirfondsloven
pålegger at minst to andelseiere skal sitte i fondsselskapets
styre. Forslaget betyr nærmest i klartekst at styremedlemmer
bare kan tegne andeler i fondet de er styremedlemmer i hvis de samtidig
er uten innsikt i fondets virksomhet. Dette er med respekt å melde
et underlig krav til styrerepresentasjon.
Disse medlemmer viser til at forbudet mot egenhandel
forut for foretakets handel av Regjeringen ikke er foreslått å være
absolutt, idet det ikke skal gjelde for ansatte som ikke kjente
til eller burde ha kjent til foretakets kommende handel.
Disse medlemmer konstaterer at det er tilnærmet
umulig å kontrollere om en handlende ansatt har vært
i god tro. Måten å løse dette på er
at enhver som skal foreta egenhandel må forsikre seg om
at foretaket ikke har en nær forestående handel
i de samme verdipapirene. Dette kan gjøres ved at foretaket selv
har plikt til å forhåndsklarere ansattes handler
for å sørge for at illojal egenhandel forut for
foretakets handel ikke forekommer.
Disse medlemmer kan ikke se at forbud mot egenhandel
gjennom de verdipapirforetak arbeidsgiver regelmessig bruker vil
ha effekt på noe som helst. Fristelsen hos selger for å begunstige
kundens ansatte kan være tilstede. Fristelsen er imidlertid
neppe mindre hos en potensiell selger/leverandør.
Disse medlemmer konstaterer at innføring av
et forbud mot å tegne andeler i fond vil være
helt i utakt med internasjonale regler. Disse medlemmer konstaterer
videre at disposisjoner i vinnings hensikt i enkeltfond er vanskelig
gjennomførbart. Ovenikjøpet er prisingen i fond
m.v. allerede strengt regulert gjennom verdipapirfondsloven, stedlig
tilsyn og internkontrollforskriften. Disse medlemmer mener
at bindingstid på ansattes kjøp i 12 mnd. som også er
foreslått av Regjeringen er tilstrekkelig ytterligere garanti
mot misbruk.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at Regjeringens forslag til endringer i verdipapirhandelloven gir
en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, innstramming i adgangen
for ansatte i finansinstitusjoner m.v. til å drive egenhandel.
Dette medlem minner om at Stortinget i 1996 åpnet
for økt adgang til egenhandel - både for foretakene
og for ansatte i verdipapirforetak i behandlingen av Ot.prp. nr.
15 (1995-96). Den liberalisering som her ble foreslått
ble begrunnet både med teknologisk utvikling og at foretakene
selv ville ha egeninteresse av å regulere dette. Sosialistisk
Venstreparti stemte imot adgangen til økt egenhandel. Etter
finansskandalen rundt selskapet Norwegian Applied Technology (NAT)
ser stortingsflertallet ut til å snu. Sett fra Sosialistisk
Venstrepartis synsvinkel er dette gledelig. Troen på markedets
evne til å styre seg selv har fått et skudd for
baugen.
Dette medlem mener det er avdekket en ukultur
innenfor deler av de miljøer som forestår formidling
og forvaltning av verdipapirer som er uakseptabel. Dette
medlem ønsker derfor et forbud mot egenhandel for
ansatte i verdipapirforetak og for ansatte i finansinstitusjoner
som har porteføljeoppgaver, samt innstramminger i verdipapirforetaks
adgang til egenhandel. Dette medlem mener reguleringer
av verdipapirmarkedet må ses i forhold til markedets plass
i den totale samfunnsøkonomien, og behovet for at markedet
skal ha den nødvendige tillit i samfunnet for øvrig. Dette
medlem mener en slik tillit best ivaretas gjennom et forbud
mot egenhandel. Dette medlem vil videre peke på at
det må være et absolutt krav at meglernes og foretakenes
egne økonomiske interesser er uavhengige i forhold til
de kundebeslutningene det skal veiledes i forhold til. Dette kan etter dette
medlems oppfatning best ivaretas gjennom et forbud mot egenhandel
både for foretakene og de ansatte i foretakene. Dette
medlem viser til representantene Kristin Halvorsen og Eilef
A. Melands forslag i Dokument nr. 8:48 (1996-97) og i Innst. O.
nr. 83 (1996-97) der Sosialistisk Venstreparti foreslo lovendringer
som sikret:
at ansatte i verdipapirforetak som
normalt har innsyn i eller arbeider med foretakets investeringstjenester
ikke kan erverve finansielle instrumenter for egen regning.
at ansatte i finansinstitusjoner som normalt har innsyn
i eller arbeider med foretakets eller dets kunders forvaltning av
finansielle instrumenter for foretakets eller dets kunders regning
ikke kan erverve finansielle instrumenter for egen regning.
Dessuten ble følgende forslag fremmet:
Forslagene fikk støtte fra Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, men fikk ikke flertall. På bakgrunn
av behovet for effektive, oversiktlige og håndterbare regler ønsker
Sosialistisk Venstreparti fortsatt å innføre et
forbud mot egenhandel for ansatte i verdipapirforetak, men konstaterer
at det ennå ikke er mulig å få med stortingsflertallet
på dette. Selv om Sosialistisk Venstreparti nå er
alene om å ønske et forbud mot egenhandel så er dette
medlem tilfreds med at de forslag Regjeringen fremmer er
skritt i riktig retning. Dette medlem vil derfor
i all hovedsak støtte de innstramminger Regjeringen foreslår
slik det går fram av innstillingen nedenfor.