Norge er deltaker i Financial Action Task Force (FATF) - en internasjonal
arbeidsgruppe for tiltak mot hvitvasking av penger. FATF ble opprettet
av G-7-landene i 1989, og består i dag av 26 medlemsland
og 2 internasjonale organisasjoner (Europarådet og Gulf Cooperation
Council). Norge har vært medlem av FATF siden 1991.
FATF vedtok i 1990 40 anbefalinger om tiltak mot hvitvasking
av penger. Anbefalingene, som ble revidert i 1996, gjelder såvel
strafferettslige som finansrettslige tiltak, håndheving
av regelverket, samt internasjonalt samarbeid. FATFs anbefalinger
og reglene i EUs hvitvaskingsdirektiv er på flere punkter sammenfallende.
En viktig del av arbeidet i FATF består i å overvåke
og evaluere medlemslandenes implementering av de 40 anbefalingene.
Alle medlemsland har gjennomgått en evaluering. I forbindelse
med FATFs annen gangs evaluering av Norge har evalueringsgruppen gitt
uttrykk for at det anses i strid med FATFs anbefalinger at det ikke
fremgår klart av finansieringsvirksomhetsloven at forsikringsselskaper
er omfattet av reglene i § 2-17 om tiltak mot
hvitvasking av penger. Gruppen har derfor anbefalt Norge å endre
finansieringsvirksomhetsloven slik at det klart fremgår
at forsikringsselskaper er omfattet av § 2-17.
Både Kredittilsynet og departementet har lagt til grunn
at § 2-17 kommer til anvendelse på forsikringsselskaper,
jf. f.eks. Ot.prp. nr. 22 (1995-96) om tiltak mot hvitvasking av
penger hvor det på s. 8 uttales at «Finansieringsvirksomhetsloven § 2-17
gjelder nå for forretnings- og sparebanker, forsikringsselskaper,
finansieringsforetak ....». I forskrift 7. februar
1994 om legitimasjonskontroll og tiltak mot hvitvasking av penger
er det videre forutsatt at forsikringsselskaper er omfattet. Det
vises her til § 3 bokstav b hvor det fremgår
at tegning av forsikringspolise, dersom visse vilkår er
oppfylt, er unntatt fra legitimasjonsplikten.
På bakgrunn av anmodningen fra FATFs evalueringsgruppe
vil departementet likevel foreslå en teknisk endring i
finansieringsvirksomhetsloven § 2-1 annet ledd,
ved at forsikringsselskaper uttrykkelig nevnes blant de institusjoner
som omfattes av finansieringsvirksomhetsloven § 2-17
om tiltak mot hvitvasking av penger.
Departementet legger til grunn at den foreslåtte lovendringen
er av teknisk karakter, og således ikke vil innebære
noen realitetsendring i forhold til dagens praksis. Det anses derfor åpenbart
unødvendig å gjennomføre alminnelig høring,
jf. regelverksinstruksen pkt. 4.3, jf. pkt. 1.4. Forslaget fremmes
på denne bakgrunn uten forutgående høring.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag, jf. forslaget til endringer i finansieringsvirksomhetsloven § 2-1
annet ledd.