Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag
om endring i lov av 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser (samordningsloven).
Det aktuelle lovforslaget går ut på å holde
utenfor samordningen pensjonspoeng i folketrygden for omsorgsarbeid
etter avsluttet yrkesaktivitet og for arbeid etter fylte 67 år.
Departementet finner det uheldig at det i enkelte tilfelle kan
vise seg å være samordningsmessig ulønnsomt
med innvilget poeng for omsorgsarbeid i folketrygden. Det samme
gjelder økt poengopptjening ved arbeidsinntekt etter fylte
67 år.
Spesielt når det gjelder opptjening av omsorgspoeng
i folketrygden, mener departementet det kan være aktuelt å vurdere
mer omfattende endringer, som på sikt kan sikre at all
slik opptjening skal være samordningsfri. Dette tilsier
imidlertid mer grunnleggende vurderinger og større systemomlegging
enn det departementet foreløpig finner å kunne
gå inn på.
På denne bakgrunn foreslår departementet at
samordningsloven § 23 nr. 2 endres, slik at følgende
deler av folketrygdens tilleggspensjon skal være samordningsfri:
økt tilleggspensjon i folketrygden
som følge av innvilget omsorgspoeng etter helt avsluttet
yrkesaktivitet,
økt tilleggspensjon i folketrygden som følge
av poengopptjening av arbeidsinntekt etter fylte 67 år.
Proposisjonen redegjør for øvrig på side
7-8 for historikken i forbindelse med tilpasningen av pensjonsordningen
i Statens Pensjonskasse til folketrygden, på side 8-11
redegjøres det for gjeldende rett, og på side
11-13 redegjøres det for konsekvenser av den gjeldende
ordning.
Samordningsutvalgets innstilling, NOU 1995:29, samt høringsuttalelsene
gjennomgås på side 13-18 og på side 18-22
redegjøres det for senere utredninger.
Samordningsloven ble innført samtidig med at vi fikk
en alminnelig alderstrygd fra 1959, og ble tilpasset folketrygden
fra 1967. Hovedregelen ble etter dette at folketrygden alltid skal
betales fullt ut, mens tjenestepensjonen reduseres. Medlemspremien
for tjenestepensjon for en arbeidstaker i offentlig sektor ble derfor
redusert fra 6 til 2 pst. av lønnsgrunnlaget i 1967.
Samordningsloven regulerer hvilke ytelser som en person kan få samtidig
fra to eller flere offentlige pensjons- og trygdeordninger. Sammenlagt
er man ikke sikret særlig mer enn det den beste av ytelsene
gir ved full opptjeningstid.
Når folketrygden har eksistert i 40 år og dermed
er fullt utbygd i år 2007, blir den viktigste funksjonen
for tjenestepensjonsordningene å gi et høyere
samlet kompensasjonsnivå enn det folketrygden alene gir,
og som regel med kortere krav til opptjeningstid.
Samordningsloven gir nærmere bestemmelser om hvilke
fradrag som skal gjøres i tjenestepensjoner i offentlig
sektor i forhold til ytelser fra folketrygden, og gir regler om
samordningsfrie deler.
Den ulike utformingen av folketrygden og tjenestepensjonsordningene
i offentlig sektor medfører at samordningen kan gi resultater
som ikke oppleves som godt samstemte eller rimelige i visse situasjoner. Dette
skyldes at kravet for full tjenestepensjon som regel er 30 år,
mens det er 40 år i folketrygden. Videre er pensjonsgrunnlaget
i tjenestepensjonsordningen begrenset til inntekten i offentlig
tjeneste, mens folketrygden tar med alle former for inntekt av arbeid
eller virksomhet og beregnes av inntekten i de 20 beste årene.
Tjenestepensjonsordningen er på sin side basert på et
sluttlønnsprinsipp som innebærer at pensjonen
i de fleste tilfeller blir fastsatt på grunnlag av lønn
ved fratreden. Endelig kompliseres samordningen ved at en gjenlevende
ektefelle kan få økt tilleggspensjon fra folketrygden
på grunn av opptjeningen til en avdød ektefelle.
For de fleste pensjonister vil all opptjening av pensjonspoeng
i folketrygden være fordelaktig. I en del tilfeller kan
man likevel få utilsiktete resultater når det
gjelder hva som blir samordningsfritt, og noen kommer bedre ut enn
andre. For enkelte vil det være samordningsmessig fordelaktig
med lavere pensjonsopptjening i folketrygden, fordi de har såkalt «negativ effekt» av
opptjening i folketrygden. Denne effekten oppstår fordi
man samordner to pensjoner - folketrygdpensjon og tjenestepensjon
- som bygger på forskjellige inntektsbegrep, pensjonsgrunnlag
og opptjeningstid.
En pensjonists egenopptjente tjenestepensjon skal reduseres med
pensjonistens egenopptjente tilleggspensjon fra folketrygden. Dette
gjelder også når folketrygdens tilleggspensjon
er delvis opptjent av en avdød ektefelle. Merytelsen som
skyldes den avdøde er imidlertid samordningsfri. I visse
tilfeller kan det derfor være gunstig at pensjonistens
egenopptjente tilleggspensjon er lav. En noe høyere egenopptjent
tilleggspensjon kan føre til mindre samlet pensjon.
Størrelsen på den samordningsfrie merytelsen
til gjenlevende ektefelle vil bero på forholdet mellom
ektefellenes opptjening av tilleggspensjon i folketrygden. Når
den gjenlevendes egen tilleggspensjon øker, vil den i mindre
grad bli påvirket av den avdødes opptjening, og
dermed blir også den samordningsfrie merytelsen fra tjenestepensjonsordningen
mindre.
Problemet gjelder også når tjenestepensjonen
er en enke/enkemannspensjon. I visse tilfeller er det fordelaktig
at den avdødes tilleggspensjon i folketrygden er minst
mulig fordi bare 55 pst. av den avdødes tilleggspensjon
skal samordnes.
Departementet viser nærmere til en redegjørelse fra
mars 1998 om fenomenet «negativ effekt» som konstituert
regjeringsadvokat Bård Tønder har utført for
departementet. Redegjørelsen følger som utrykt vedlegg
til proposisjonen.
Den aktuelle problemstillingen har ellers vært vurdert
av flere arbeidsgrupper og utvalg. Samordningsutvalget, ledet av
professor dr. jur. Asbjørn Kjønstad, kom til at
problemet med «negativ effekt» burde kunne aksepteres
innenfor dagens bruttosystem. Se NOU 1995:29 Samordning av pensjons-
og trygdeytelser.
Samordningsutvalget peker i sitt forord på at dagens
mulighet for en tilfeldig samordningsfordel vil bli mindre etter
hvert som de fleste tjener opp en full parallell tilleggspensjon
i folketrygden. Utvalget viser til at det har vurdert flere alternativer
for å løse problemet med «negativ effekt».
Det er mulig å fjerne denne effekten, enten med meget store
utgifter for pensjonskassene i offentlig sektor, eller med skjerpet
samordning for mange pensjonister. Utvalget anbefaler at gjeldende
ordning ikke endres.
Etter departementets oppfatning ville det vært ønskelig
med samordningsregler som forhindret at personer med lav opptjening
i folketrygden kan komme gunstigere ut samordningsmessig enn personer
med noe høyere opptjening. Det er også lite heldig
at folketrygdens ordning med kombinert tilleggspensjon til gjenlevende
ektefelle, skal få en slik virkning.
På den annen side kan det ikke være rimelig
at en tjenestepensjonsordning i offentlig sektor skal kompensere
at folketrygden ikke betaler ut både full egen pensjon
og 55 pst. av avdødes tilleggspensjon, men begrenser dette
til 55 pst. av summen av begge ektefellers opptjening.
Fenomenet «negativ effekt» (se punkt 3.2 side
8-10 i proposisjonen) gjelder pensjonister som har større sluttlønn
enn det tilleggspensjonen i folketrygden skulle tilsi. For å sikre
den garanterte samlede pensjonen får denne gruppen pensjonister
kompensert den manglende opptjeningen i folketrygden av tjenestepensjonsordningen.
Det såkalte parallellitetsprinsippet som stortingsflertallet
gikk inn for i 1989, må anses som det mest korrekte. Det
bygger på at tjenestepensjonen skal reduseres i forhold
til den tilleggspensjonen som medlemmet i tjenestepensjonsordningen
selv tjener opp parallelt i folketrygden og i tjenestepensjonsordningen.
Ektefellens større eller mindre opptjening i folketrygden
bør ikke ha betydning for tjenestepensjonens størrelse.
Dette er pensjonsfaglige argument som spesielt har vært
framhevet fra kommunesektoren som må ha kapitaldekning
for sine framtidige pensjonsforpliktelser gjennom innkreving av
premie.
Det vises også til at medlemskap i Statens Pensjonskasse
forutsetter medlemskap i folketrygden, og at det skal betales folketrygdavgift
for de samme inntektene som ligger til grunn for opptjeningen av
pensjon i Pensjonskassen, se lov om Statens Pensjonskasse § 6.
Parallellitetsprinsippet svarer i noen grad til nettoordninger
i privat sektor - såkalte differanseordninger - som er
forhåndsbestemt med fradrag for en beregnet folketrygd.
Forskjellen i offentlig sektor er at man gjennom bruttogarantien
individuelt er sikret at det ikke gjøres fradrag for en
større del enn den faktiske tilleggspensjonen som kommer
til utbetaling når denne er lavere enn beregnet.
Departementet vil presisere at det i framtiden vil være
det mest vanlige at medlemmet i en tjenestepensjonsordning har en
parallelt opptjent tilleggspensjon i folketrygden. Dersom den er
lavere vil det gjerne skyldes økt lønnsøkning
de siste årene før pensjonering, som medlemmet
da vil få nytte av gjennom størrelsen på tjenestepensjonen.
Dette forhold vil redusere problemet «negativ effekt».
I Lassung-saken, se nærmere omtale på side
10 i proposisjonen, ble det hevdet at det bare skal gjøres fradrag
for 55 pst. av den gjenlevendes tilleggspensjon når vedkommende
selv har tjent opp tjenestepensjonen og mottar en kombinert tilleggspensjon
fra folketrygden. Begrunnelsen var at bare 55 pst. av pensjonistens
egenopptjente tilleggspensjon påvirker folketrygdens utbetaling.
Høyesterett avviste kravet.
Det ser ut til at det er denne løsningen Norsk Pensjonistforbund ønsker.
En eventuell slik regel vil gi pensjonister med kombinert tilleggspensjon
en betydelig og ugrunnet fordel i forhold til andre pensjonister
som fortsatt vil få tjenestepensjonene redusert med hele
tilleggspensjonen fra folketrygden.
Dersom en tar utgangspunkt i eksemplene i punkt 4 i proposisjonen
blir samlet pensjon etter dagens regler:
1. 118 800 kroner når
også ektefellen er pensjonist.
2. 146 138 kroner når ektefellen er død.
3. 129 250 kroner når pensjonisten er
enslig uten rett til ytelser fra en avdød ektefelle.
Kravet i Lassung-saken innebærer med de gitte forutsetningene
at pensjonisten får økt pensjonen med 22 500
kroner i året fra 146 138 kroner til 168 638 kroner
når ektefellen er død. Tjenestepensjonsordningen
får en tilsvarende ekstrautgift som i realiteten er en
kompensasjon for at folketrygden ikke yter en full etterlattepensjon
i tillegg til en alders- eller uførepensjon. Dessuten ville
pensjonistens samlede pensjon da utgjøre 93,7 pst. av sluttlønnen
på 180 000 kroner i eksemplet i punkt 4 i proposisjonen.
Det er betydelig mer enn en normalpensjon.
En slik løsning vil skape nye urimeligheter. Dersom
den gjenlevendes tilleggspensjon ikke er på 50 000
kroner, men på 90 000 kroner, vil pensjonisten bare
få sin egenopptjente tilleggspensjon fra folketrygden og
ingen merytelse fra den avdøde ektefellen. Tjenestepensjonen
skal da reduseres med hele tilleggspensjonen og samlet pensjon blir
da i utgangspunktet 129 250 pr. år. Denne pensjonisten
vil imidlertid ha en såkalt «fiktivfordel» som
skal holdes utenfor samordningen. Maksimalt kan denne fordelen utgjøre
vel 32 000 kroner. De vil si at vedkommende maksimalt kan
få en samlet pensjon på vel 161 000 kroner.
Dette fører altså til en negativ effekt som
utgjør litt over 6 000 kroner når pensjonistens
egenopptjente tilleggspensjon øker fra 50 000
kroner til 90 000 kroner. Vanligvis vil en slik økning
av tilleggspensjonen også føre til at tjenestepensjonen øker,
men det kan tenkes at pensjonisten har hatt betydelige ekstrainntekter
som ikke er pensjonsgivende i tjenestepensjonsordningen.
Derimot vil en fridelsløsning der alle gjenlevende ektefeller
får samordningsfradraget redusert til 55 pst. av den egenopptjente
tilleggspensjonen uansett om det blir utbetalt en merytelse fra
den avdøde eller ikke, kunne eliminere en slik «negativ
effekt».
Departementet finner likevel ikke å kunne gå inn for
et framtidig system som tilsier at en gjenlevende ektefelle bare
skal få redusert tjenestepensjonen med 55 pst. av tilleggspensjonen
fra folketrygden, mens enslige skal samordnes fullt ut. Denne såkalte
fridelsløsningen ble da også avvist av stortingsflertallet
i 1989, og av en enstemmig Høyesterett i 1994.
Løsningen innebærer betydelige merutgifter
for tjenestepensjonsordningene i offentlig sektor som i så fall
skal kompensere for at folketrygden ikke gir 55 pst. av avdødes
tilleggspensjon i tillegg til en full egenopptjent tilleggspensjon.
Et slikt ansvar er det ikke grunnlag for å pålegge
de aktuelle tjenestepensjonsordningene.
Som framhevet av Samordningsutvalget (se Alternativ 2 side 15
i proposisjonen), vil medlemmer av tjenestepensjonsordninger som
har ektefeller som ikke har tjent opp en høy tilleggspensjon,
under ellers like vilkår få en lavere utbetaling
fra tjenestepensjonsordningen, enn medlemmer som har hatt ektefelle med
høy opptjening i folketrygden. Departementet mener at dette
vil innebære en forskjellsbehandling som verken kan begrunnes
med fordelingspolitiske eller rettslige argumenter.
Det er folketrygdens bestemmelser som regulerer om og eventuelt
hvor stor fordel den gjenlevende kan få utbetalt av den
avdødes opptjening i folketrygden.
Fridelsløsningen er grundig vurdert i den delen av regjeringsadvokatens
redegjørelse som er gjengitt under punkt 6.3 på side
19-20 i proposisjonen. Som påpekt av regjeringsadvokaten
vil en fridelsløsning bryte radikalt med vesentlige prinsipper
for oppbygging av pensjonsordninger.
I lov om Statens Pensjonskasse § 6 heter det
at medlemskapet i Pensjonskassen forutsetter medlemskap i folketrygden
og at det skal betales folketrygdavgift for de samlede inntekter
som ligger til grunn for pensjonsopptjeningen.
Gjennom medlemskap i folketrygden sikrer man finansieringen av
den vesentligste del av bruttopensjonen. Enhver opptjening av pensjonsrettigheter
skal føre til en tilsvarende opptjening av trygderettigheter som
så skal gå inn i en samordning med bruttopensjonen.
En eventuell regel om at et beløp tilsvarende 55 pst.
av ikke-medlemmets opptjente tilleggspensjon skal holdes utenfor
samordningen vil medføre at en vesentlig del av den tilleggspensjon
som er opptjent samtidig med tjenestepensjonen ikke samordnes med denne.
Fridelsalternativet er således i klar disharmoni med
den tankegang § 6 i lov om Statens Pensjonskasse
hviler på.
Enkelte pensjonistorganisasjoner har reist spørsmål
om en garantiregel, slik at ingen skulle gå ned i samlet
pensjon. En slik bestemmelse svarer til Alternativ 3 - Samordningsgaranti
som er omtalt på side 15 i proposisjonen.
Saken gjelder tidligpensjonerte med tjenestepensjon i offentlig
sektor som samtidig mottar etterlattepensjon fra folketrygden. Etterlattepensjon
består da av grunnpensjon og 55 pst. av avdød
ektefelles tilleggspensjon. Her blir bare 3/4 av grunnpensjonen samordnet.
Når vedkommende da går over på egen alders-
eller uførepensjon, samordnes egen tilleggspensjon fullt
ut, mens bare merytelsen fra avdød ektefelle er samordningsfri.
Det kan da bli nedgang i samlet pensjon, alt avhengig av størrelsen
på egen tilleggspensjon og forholdet mellom ektefellenes
opptjente tilleggspensjon i folketrygden. Det kan da være
fordelaktig at pensjonistens egenopptjente tilleggspensjon er minst
mulig. På den annen side er det jo vanligvis nettopp egen
opptjening som parallelt har sikret en rimelig tjenestepensjon.
Departementet er enig med Samordningsutvalget i at det neppe
er rimelig med en slik samordningsgaranti. Det ville gjøre
det fordelaktig å gå av med tidligpensjon sammenlignet
med andre som fortsetter å arbeide.
Likhetshensyn taler følgelig mot en slik garantiordning.
Etter departementets oppfatning bør her informasjonen
bedres, slik at pensjonisten er orientert om at samlet pensjon før
67 år kan være bedre enn etter overgang til ordinær
pensjon ved fylte 67 år.
Departementet er enig med Samordningsutvalget og de fleste høringsinstansene
til utvalgets innstilling i at dagens ordning med visse svakheter,
likevel er den beste løsningen innen bruttosystemet.
Dagens ordning kan heller ikke anses som urimelig:
Økning av tilleggspensjon
som skyldes økt lønn vil stort sett være
fordelaktig fordi pensjonsgrunnlaget og dermed tjenestepensjonen
blir større.
Økt antall poengår i folketrygden som
ikke korresponderer med økt opptjeningstid i pensjonsordningen
kan slå uheldig ut. De aller fleste av disse har imidlertid
samtidig fordel av inntekt ved siden av pensjon.
De gruppene som kan komme uheldig ut, er enkelte av de som opptjener
tilleggspensjon etter fylte 67 år, og de som får
flere poengår for ulønnet omsorgsarbeid.
Samordningsloven § 23 nr. 2 femte ledd inneholder
en hjemmel til å gi forskrift om lemping av samordningen
når tilleggspensjonen er tjent opp av begge ektefellene.
En slik forskrift er ikke gitt fordi det har vist seg svært
vanskelig å få til en rimelig og praktikabel særordning.
En arbeidsgruppe som ble satt ned i 1992 frarådet en slik
forskriftsregulering, som både ville bli komplisert og
skape nye skjevheter. Det samme gjorde Samordningsutvalget i 1995.
Departementet vil i stedet foreslå en lovbestemmelse
som gir en viss lemping i samordningsbestemmelsene når
det gjelder økt opptjening i folketrygden for avgrensede
grupper, spesielt de som får økt opptjening i
folketrygden like før eller etter pensjonering. Eventuelle
forslag om ytterligere lemping, bør etter departementets
vurdering foretas ved lovendring.
Departementet finner det lite rimelig at pensjonspoeng i folketrygden
som godskrives for ulønnet omsorgsarbeid, kan føre
til at pensjonisten får lavere samlet pensjon. Departementet
er kjent med at enkelte tidligpensjonerte kvinner som får
godskrevet pensjonspoeng for omsorg av eldre og syke, senere taper pensjonsmessig
på det.
Etter departementets oppfatning kan det være aktuelt å vurdere
om pensjonssystemet på sikt kan utformes slik at all opptjening
av pensjonspoeng i folketrygden for omsorgsarbeid blir holdt utenfor
samordningen, også ulønnet omsorgsarbeid for egne
barn. Dette vil imidlertid være en større sak
som må vurderes nærmere både prinsipielt
og systemteknisk. Selv om det er urimelig at omsorgspoeng skulle
være samordningsmessig ugunstig, er det likevel et spørsmål hvor
langt man kan gå i å stille slike poeng gunstigere enn
poeng som er tjent opp gjennom inntektsgivende arbeid.
Større langsiktige endringer i samordningssystemet krever
grundige forberedelser og departementet vil derfor ikke gå inn
for dette nå. Det bør også ses i sammenheng
med andre aktuelle endringer og tilpasninger blant annet til IT-systemer
og lignende.
Opptjeningen av poeng for omsorgsarbeid i folketrygden startet
i 1992. Når det gjelder poeng for omsorgsarbeid med små barn,
er det mest aktuelt for kvinner mellom 20 og 40 år. Slik
opptjening vil derfor først få betydning for framtidens
pensjonister.
På denne bakgrunn vil departementet bare foreslå at
pensjonspoeng i folketrygden innvilget etter helt avsluttet yrkesaktivitet,
skal holdes utenfor samordningen som en fridel. Dette er pensjon
det er søkt om å bli innvilget, og som det er
rimelig holdes utenfor.
Det vises til lovforslaget § 23 nr. 2 femte
ledd første punktum.
Økt antall poengår etter pensjonering kan også medføre
samlet pensjonsnedgang etter samordning. Enkelte som slutter ved
fylte 67 år vil få lavere pensjon etter fylte
70 år fordi det er beregnet poengtall også for
det året pensjonisten fyller 67 år. Det er ikke rimelig.
Departementet vil derfor foreslå at poengopptjening
i folketrygden etter uttak av tjenestepensjon for årene
da pensjonisten fylte 67, 68 eller 69 år, skal holdes utenfor
samordningen.
Det vises til lovforslaget, samordningsloven § 23 nr.
2 femte ledd andre punktum.
Samordningsutvalget foreslo at samordningsbestemmelsene overføres
til de enkelte pensjonslover og vedtekter, slik at samordningsloven
kan oppheves. I høringsrunden var det oppslutning om forslaget
fra arbeidstakerorganisasjoner og pensjonistorganisasjoner. Derimot
hadde forvalterne av ordningene, det vil si pensjonskassene i offentlig
sektor og Rikstrygdeverket, store betenkeligheter. Det ble i så fall
reist spørsmål om det burde gis en felles rammelov
for pensjonsordninger i offentlig sektor.
Dette er spørsmål Regjeringen vil komme tilbake til
når det er vedtatt et nytt regelverk for private tjenestepensjonsordninger.
Det er dessuten hensiktsmessig å avvente en vurdering av
mulighetene for utvidelse av «overføringsavtalen» for
offentlige pensjonsordninger, som et offentlig utvalg nå skal
utrede. Hensikten med denne overføringsavtalen mellom Statens Pensjonskasse
og kommunale pensjonsordninger, er primært å medregne
tjenestetid innen ulike pensjonskasser i offentlig sektor, samt å forenkle
samordningen. Etter dette vil det være grunnlag for en
samlet vurdering av tjenestepensjonsordningene for statlig og kommunalt
ansatte.
Bestemmelsen om pensjonspoeng for omsorgsarbeid etter avsluttet
yrkesaktivitet, skal også gjelde for pensjonister som allerede
mottar pensjon før 1. mai 1999, men gis virkning først
fra dette tidspunktet.
Bestemmelsen om poengopptjening etter fylte 67 år gis
virkning først for nye pensjonstilfelle fra og med mai
1999, dvs. for dem som får utbetalt pensjon første
gang fra mai 1999.
Endringen som gjelder omsorgspoeng etter avsluttet yrkesaktivitet,
vil trolig gjelde under 50 pensjonister i dag, men antallet kan øke
på sikt.
Merutgiftene ved endringene anslås til ca. 2-3 mill.
kroner i året samlet for pensjonskassene i offentlig sektor.
Endringene innebærer en administrativ merbelastning.
Det kan bli nødvendig at den enkelte selv må søke om å få den
aktuelle opptjeningen samordningsfri. Det blir derfor påkrevet å gi
en forskrift om gjennomføringen slik det er hjemmel for
i samordningsloven § 23 nr. 3. Denne forskriften
må dessuten inneholde detaljerte regler om hvordan samordningen
skal gjennomføres i praksis.