Komiteen vil vise til at den ulike
utformingen av folketrygden og tjenestepensjonsordningene i offentlig
sektor medfører at samordningen kan gi resultater som ikke
oppleves godt samstemt eller rimelige i visse tilfeller.
Komiteen vil peke på at for de fleste
pensjonister vil all opptjening av pensjonspoeng i folketrygden være
fordelaktig, men at man i en del tilfeller likevel kan få utilsiktede
resultater.
Komiteen viser i denne sammenheng til de konkrete
eksemplene i proposisjonen hvor samordningen gir uheldige resultater.
Komiteen finner det uheldig at samordningen kan
slå til dels meget forskjellig ut, både i positiv
og negativ retning for enkelte pensjonister. Komiteen har
merket seg at samordningsutvalget uttaler at dagens mulighet for
en tilfeldig samordningsfordel vil bli mindre etter hvert som de
fleste tjener opp en full parallell tilleggspensjon i folketrygden.
Samtidig erkjenner komiteen at samordningen også i
framtiden vil kunne gi tilfeldige resultater.
Komiteen støtter Regjeringens forslag
om lovendring i to av tilfellene; å holde utenfor samordningen
pensjonspoeng i folketrygden for omsorgsarbeid etter yrkesaktiv
alder og for arbeid etter 67 år.
Komiteen viser til at departementet ikke fremmer
forslag med sikte på å løse problemet
med såkalt «negativ effekt». I Innst.
S. nr. 66 (1996-97) uttalte flertallet i sosialkomiteen:
«Flertallet mener det strider mot vanlig rettsoppfatning
at samordningen kan føre til at pensjonister taper på at
de selv eller ektefellen har tjent opp pensjonspoeng i folketrygden.
Dette kan også være med på å svekke
folks oppfatning av folketrygden som det bærende element
i pensjonssystemet.»
Komiteen viser til Samordningsutvalgets forslag
til endring av samordningsreglene for å eliminere negativ
effekt i NOU 1995:29 Samordning av pensjons- og trygdeytelser. Departementet
skriver om utvalgets forslag til en såkalt standardisert
bruttoordning at dette vil innebære en betydelig forenkling,
og at en slik ordning vil være mer rettferdig enn dagens ordning.
Departementet mener dette bør vurderes på sikt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil imidlertid peke på at enhver
unntaks- og spesialregel for samordningen vil bidra til å komplisere
systemet. Flertallet vil også peke på at
en justering for å motvirke enkelte skjevheter lett kan
skape nye uheldige utslag.
Flertallet vil vise til at det i Stortinget 1. desember
1998 ble behandlet et forslag om at pensjonsytelser som samlet utgjør
mindre enn 2 G skal holdes utenfor samordningen og viser
i denne sammenheng til Stortingets vedtak, jf. Innst. S. nr. 39 (1998-99):
«Stortinget ber Regjeringen gjennomgå samordningen
av de offentlige tjenestepensjonsordningene. Saken forelegges Stortinget
som egen sak når nødvendig utredning har funnet
sted.»
Flertallet ser det som viktig at det foretas en helhetlig
gjennomgang av samordningen og vil avvente denne utredningen før
den tar stilling til om det bør foretas ytterligere endring
av samordningen.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Høyre, vil vise til at proposisjonen
behandler problemet «negativ effekt» og andre problemer
innen dagens samordningssystem. Dette flertall har
merket seg at departementet i proposisjonen uttaler at dagens ordning
med visse svakheter er det beste innen bruttosystemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre beklager at departementet ikke har fulgt
opp problemet med «negativ effekt», verken ved å ta
i bruk den hjemmel til å gi forskrift om lemping av samordningen
som ble vedtatt i 1992, eller ved å fremme lovendringsforslag.
Disse medlemmer viser til at Stortinget under
behandlingen av Dokument nr. 8:98 (1997-98) høsten 1998
vedtok å be Regjeringen gjennomgå samordningen
av de ulike tjenestepensjonsordningene, og fremlegge egen sak om
dette for Stortinget når nødvendig utredning har
funnet sted.
Disse medlemmer forutsetter at departementet i
denne runden kommer med konkrete forslag til løsning av
problemet med «negativ effekt», slik at pensjonister
ikke straffes økonomisk for økt opptjening av
pensjonspoeng gjennom arbeidsinnsats.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tidligere behandlinger der samordningsregler for offentlig tjenestepensjon
med Folketrygden der en etterlattepensjon er involvert.
Disse medlemmer viser til at Stortinget allerede
i 1989 utførte en revidering av loven som sørget for
at mange feil ble rettet opp. Men sammen med denne behandlingen
ble det innført nye feil som riktignok ble rettet opp ved
en lovendring i 1992.
Disse medlemmer vil allikevel gjøre oppmerksom
på at Stortinget også i 1992 visste at ikke alt ble
rettet opp. Stortinget delegerte imidlertid til departementet å utarbeide
ny forskrift.
I 1999, snart syv år senere, har departementet fortsatt
ikke utarbeidet en slik forskrift. Ot.prp. nr. 30 (1998-99) omfatter
kun en gruppe pensjonister, men forslaget løser ikke de
grunnleggende problemene, nemlig reduksjoner av statspensjoner uten
full erstatning.
Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet
ved representantene John I. Alvheim og Harald T. Nesvik fremmet
forslag den 26. mars 1998 om at Regjeringen i forbindelse
med trygdeoppgjøret i 1998 skulle komme til Stortinget
med forslag om at pensjonsytelser som samlet utgjør mindre
enn 2G, skulle holdes utenfor samordningen. Beklageligvis ble ikke dette
forslaget behandlet før desember 1998 med det resultat
at Stortinget ønsket å foreta en total gjennomgang
av samordningssystemet.
Fremskrittspartiet støttet dette subsidiært,
men disse medlemmer gjør oppmerksom på den skepsis
som ble fremsatt vedrørende fremdriften av en total gjennomgang,
og vil henstille til at Regjeringen i statsbudsjettet for år
2000 vurderer intensjonene i Dokument nr. 8:93 (1997-98) fra representantene
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik om at pensjonsytelser som samlet
utgjør mindre enn 2G ikke skal samordnes etter lov om samordning
av pensjons- og trygdeytelser.
Når det gjelder forslag til endringer i Ot.prp. nr. 30
(1998-99) hvor økt tilleggspensjon kan holdes utenfor samordningen
ved godskrevet pensjonsordning etter folketrygdloven § 3-16,
og når økningen skyldes poengopptjening i folketrygden
etter uttak av tjenestepensjon for årene da pensjonisten
fylte 67, 68 eller 69 år, vil disse medlemmer støtte
dette.