Etter lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og
finansinstitusjoner (finansieringsvirksomhetsloven) § 2-2
første ledd kan ingen i utgangspunktet eie mer enn 10 pst.
av aksjekapitalen i en finansinstitusjon. I finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
annet ledd er det gitt nærmere angitte unntak fra 10 pst.
begrensningen i første ledd. Finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
annet ledd nr. 8 lyder:
«(Begrensningene i første ledd er ikke
til hinder for at) to eller flere finansinstitusjoner med samtykke av
Kongen sammen eier 100 prosent av en annen finansinstitusjon som
etter sine vedtekter skal tilby særlige finansielle tjenester.»
Eksportfinans ASA fikk ved Finansdepartementets brev 17. april
1990 dispensasjon fra eierbegrensningsregelen i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2 første
ledd med hjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
annet ledd nr. 8 (som var nr. 6 da dispensasjon ble gitt), slik
at andre finansinstitusjoner kunne eie mer enn 10 pst. av aksjene
i Eksportfinans ASA. Eksportfinans ASAs største aksjonærer
er Kreditkassen (27,30 pst.), DnB (29,66 pst.), Fokus (20,08 pst.) og
Sparebanken NOR (20,00 pst.). Eksportfinans ASA bad ved brev 3.
juli 1996 til Finansdepartementet om en avklaring av spørsmålet
om hvorvidt erverv av aksjene i og fusjon med Kommunekreditt Norge AS
ville medføre at Eksportfinans ASA mistet sin dispensasjon
fra eierbegrensningsreglene. Finansdepartementet fastslo i brev
16. januar 1997 at dispensasjonen ikke kunne videreføres
dersom Eksportfinans ASA ervervet aksjene i og deretter fusjonerte
med Kommunekreditt Norge AS. Avgjørelsen ble påklaget til
Kongen i statsråd som opprettholdt avgjørelsen (kongelig
resolusjon 23. mai 1997).
I brev til Finansdepartementet 19. juni 1988 søkte Eksportfinans
ASA om konsesjon til å erverve alle aksjene i Kommunekreditt
Norge AS. I søknaden opplyses at det er en absolutt forutsetning
for ervervet av Kommunekreditt og etableringen av konsernet at Eksportfinans
ASA kan videreføre dispensasjonen fra eierbegrensningsreglene
gitt med hjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
annet ledd nr. 6 (nå nr. 8).
I brev 16. desember 1998 ga Finansdepartementet konsesjon til
Eksportfinans ASAs oppkjøp av Kommunekreditt Norge ASA,
under forutsetning av at eierne i Eksportfinans ASA innretter seg
etter eierbegrensningsreglene innen 31. desember 2000. Når
det gjaldt begrunnelsen for å ikke videreføre
unntaket fra eierbegrensningsreglene, uttalte departementet bl.a.:
«Det følger av finvl § 2-2
annet ledd nr. 8 at departementet kan gjøre unntak fra
eierbegrensningsreglene dersom to eller flere finansinstitusjoner sammen
eier 100 pst av en annen finansinstitusjon som tilbyr «særlige
finansielle tjenester». Departementet legger til grunn
at virksomheten i Eksportfinans ASA og Kommunekreditt Norge AS må sees
under ett ved vurderingen av om det tilbys «særlige
finansielle tjenester». Etter departementets vurdering vil
ikke Eksportfinans ASA og Kommunekreditt Norge AS samlet sett tilby «særlige
finansielle tjenester».»
Departementets avgjørelse var i samsvar med Kredittilsynets
tilråding.
Etter departementets syn bør loven endres slik at den
kan åpne for at Eksportfinans ASA gis et fortsatt unntak
fra eierbegrensningsreglene dersom Eksportfinans ASA erverver Kommunekreditt
Norge AS. Dette ble meddelt Eksportfinans ASA i brev 8. januar 1999, hvor
departementet bl.a. uttalte:
«Departementet vil fremme et lovforslag om endring
av lov om finansieringsvirksomhet § 2-2 annet ledd
nr. 8, som vil kunne behandles av Stortinget i løpet av
vårsesjonen 1999. Et slikt endringsforslag vil, dersom
det blir vedtatt, for fremtiden gi myndighetene rettslig grunnlag
til å gi dispensasjon fra eierbegrensningsreglene i et
slikt tilfelle som er beskrevet i søknad fra Eksportfinans
ASA av 19. juni 1998.»
Departementet har i sin vurdering bl.a. lagt vekt på at
Eksportfinans ASAs oppkjøp av Kommunekreditt Norge AS vil
ivareta distriktsmessige hensyn, ved at hovedkontoret til Kommunekreditt
Norge AS vil bli flyttet til Trondheim, og at virksomheten i Kommunekreditt
Norge AS ikke er omfattende i forhold til virksomheten i Eksportfinans
ASA. Forvaltningskapitalen i Kommunekreditt utgjorde pr. 31. desember
1998 10,18 pst. av forvaltningskapitalen i Eksportfinans (basert
på ureviderte tall). Departementet vil på denne bakgrunn
foreslå en endring i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
annet ledd nr. 8, slik at eierne av Eksportfinans ASA kan videreføre
sitt unntak fra eierbegrensningsreglene i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
første ledd dersom Eksportfinans ASA erverver Kommunekreditt
Norge AS.
Endringsforslaget regulerer ikke den situasjonen at Eksportfinans
ASA endrer sin virksomhet på annen måte enn ved
et eventuelt kjøp av Kommunekreditt Norge AS. En videreføring
av unntaket fra eierbegrensningsreglene vil i så fall måtte
vurderes konkret i forhold til om Eksportfinans ASA fortsatt tilbyr «særlig
finansielle tjenester».
For ordens skyld gjør departementet oppmerksom på at
eventuelt nye eiere av mer enn 10 pst. av aksjene i Eksportfinans
ASA vil måtte søke om eget unntak fra eierbegrensningsreglene.
Etter departementets syn er den foreslåtte lovendringen
av begrenset interesse for andre enn de direkte berørte
parter, og det anses derfor åpenbart unødvendig å gjennomføre
alminnelig høring, jf. utredningsinstruksen pkt. 4.3, jf.
pkt. 1.4 i proposisjonen. Forslaget fremmes på denne bakgrunn
uten forutgående høring.
Komiteen viser til lovforslaget som
gir myndigheitene eit rettsleg grunnlag til å gi dispensasjon frå grensene
for eige i lov om finansieringsverksemd for eit slikt tilfelle som
går fram av søknaden frå Eksportfinans
ASA.
Komiteen vil slutte seg til lovforslaget og ser positivt
på den muligheit til vekst dette kan gi Kommunekreditt
Norge AS om å tilby lån til kommunane og ta del
i konkurransen om denne marknaden, og at det må vere konkurransesituasjonen
som avgjer Kommunekreditt sin framtidige vekst.
Komiteen viser til proposisjonen og sluttar seg til
lovforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke betydningen av at norske finansinstitusjoner kan operere
under rammebetingelser som i størst mulig grad gjør
det mulig å være konkurransedyktig både
i det norske og det internasjonale markedet. Det har over lengre
tid pågått en omfattende restrukturering, deregulering
og markedstilpasning av rammebetingelser for finansnæringen
i en rekke europeiske land, samtidig som Norge ikke har gjort tilsvarende
tilpasninger. Disse medlemmer er bekymret over en
slik utvikling, og vil påpeke behovet for at norske myndigheter
raskt og effektivt gjør tilpasninger i lovgivningen som
er i samsvar med den internasjonale utviklingen og som virker konkurransefremmende
for de norske aktørene.
Disse medlemmer er derfor enig i behovet for dispensasjon
fra eierbegrensgningsregelen i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
første ledd med hjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
annet ledd nr. 8. Disse medlemmer antar at dette
ikke vil være et enestående eksempel på behov
for slik dispensasjon i tiden fremover da det åpenbart
er behov for endringer i eierstrukturen i norske finansinstitusjoner. Disse
medlemmer deler ikke departementets begrunnelse for dispensasjon
da det ikke bør være avgjørende hvor
i Norge hovedkontoret til en finansinstitusjon blir liggende. Det
overordnede målet bør være å sikre
bred tilgang på finanstjenester i et velutviklet konkurransemarked.
Det ligger også en beskrankning i den definerte forholdsmessige
forvaltningskapital som ikke bør være retningsgivende
for dispensasjonen, da dette kan virke veksthemmende på selskapet. Disse
medlemmer forutsetter at selskapet må få konkurrere
om markedsandeler på normale vilkår. Videre forutsetter
departementet at dispensasjonen gjelder nåværende
eiere. Etter disse medlemmers syn vil det være
vanskelig for selskapet i dag å kunne forutsi fremtidige
fusjoner da eksisterende eierstruktur for selskapet er spredt på aktører som
både seg i mellom og med andre aktører diskuterer
fusjoner, et eksempel er Fokus og Den Danske bank. Disse
medlemmer vil derfor vektlegge at det overordnede hensyn
som myndighetene bør være opptatt av er konkurransesituasjonen
i det norske markedet.