Til Odelstinget.
Proposisjonen gjelder rettigheter for hørselshemmet
ungdom i videregående opplæring og enkelte andre
endringer i opplæringsloven, i hovedsak presiseringer i
samsvar med gjeldende rett.
Departementet foreslår at ungdom med tegnspråk som
førstespråk får lovfestet rett til å velge videregående
opplæring i og på tegnspråk i et tegnspråklig
miljø eller videregående opplæring med tolk
i vanlige videregående skoler. Forslaget er en oppfølging
av vedtak i Stortinget, jf. Innst. S. nr. 275 (1996-97). Den nye
retten gjelder ungdom med rett til videregående opplæring
etter opplæringsloven § 3-1. Av praktiske
og økonomiske grunner omfattes lærlinger ikke
av retten. Ekstra tilskudd gis i dag for lærlinger med
behov for tilrettelagt opplæring. Det kan også søkes
tilskudd for særlige utgifter. Departementet vil vurdere å gi
ekstra støtte til lærebedrifter som sørger
for å gi fagarbeidere opplæring i tegnspråk.
Departementet vil i tillegg vurdere om det kan la seg gjøre å samle
tegnspråklige elever slik at de kan få felles
opplæring i en større lærebedrift eller
i skole, såkalt alternativt VK II. Tegnspråklige
elever som ønsker å oppnå delkompetanse
og er under opplæringsavtale, omfattes av retten.
Det er mangel på utdannede tolker, og departementet
arbeider for å få en bedre tolkeutdanning og å styrke
rekrutteringen. Organiseringen av skoletolkning for døve
vil bli vurdert i samarbeid med Sosial- og helsedepartementet. Lovforslaget
omfatter både norsk- og samiskspråklig ungdom
med tegnspråk som førstespråk.
Departementet foreslår at det skal foreligge en sakkyndig
vurdering før fylkeskommunen gjør vedtak om tegnspråkopplæringen
i den videregående skolen. Tilsvarende krav foreslås
lovfestet for grunnskoleelever og førskolebarn. Elever
som velger opplæring i et tegnspråklig miljø,
vil kunne få dette ved knutepunktskolene og ved skoleavdelingene
i de spesialpedagogiske kompetansesentrene for hørselshemmede.
Retten er avgrenset til de kurstilbudene skolene gir. Deler av dette
opplæringstilbudet skal kunne gis med tolk, ettersom en
del av lærerne ved knutepunktskolene inntil videre vil
være avhengige av tolk når de underviser.
Etter lovutkastet kan departementet gi forskrifter, bl.a. om
inntak. En arbeidsgruppe med representanter fra Kommunenes Sentralforbund,
fylkesutdanningssjefene og Styret for de statlige spesialpedagogiske
kompetansesentrene for hørselshemmede arbeider nå med
spørsmål knyttet til inntak og til samordning
av kurstilbudene ved kompetansesentrene og knutepunktskolene. Hensikten
er at de elevene som starter videregående opplæring
i skoleåret 2000-01, får et så bredt
opplæringstilbud som mulig. Arbeidsgruppen vil også ta
for seg rettledende satser for fylkeskommunens betaling for gjesteelever.
Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser
av den nye retten, finner departementet det vanskelig å forutsi
hvilke tilbud hørselshemmede elever vil velge. Dette er
nærmere drøftet i proposisjonen. Departementet
har en ny læreplan i tegnspråk under arbeid, og
drøfter også mulige økonomiske konsekvenser
av utvidet timetall. Med styrket tegnspråkundervisning
mener departementet at elevene vil få bedre forutsetninger
for å fullføre videregående skole på normal
tid. Antallet elever som tar grunnkurs over to år antas å gå noe
ned. Innsparing vil slik være mulig på litt lengre
sikt.
Av andre forslag til lovendringer nevnes at forskriftshjemmelen
om vurdering m.v. av elever også skal gjelde privatister.
Videre er det foreslått en tilføyelse som gir
departementet forskriftshjemmel til å gjøre avvik
fra den normale opplæringsstrukturen på grunn
av høye teorikrav og/eller sertifiseringskrav. Departementet
foreslår også en presisering i loven av at undervisningspersonalet
ved leirskoler med fast pedagogisk bemanning, skal være
ansatt i den kommunen der leirskolen ligger.
Komiteen viser til Stortingets behandling
av Innst. S. nr. 275 (1996-97) der Stortinget vedtok å be Regjeringen
fremme forslag om lovendringer slik at hørselshemmet ungdom
får lovfestet rett til å velge videregående
opplæring på tegnspråk i et tegnspråklig miljø eller
videregående opplæring med bruk av tolk i et norskspråklig
miljø.
Komiteen viser til at det fra 1. juli
1997 har vært forskriftsfestet at hørselshemmede
barn som har tegnspråk som førstespråk,
har rett til grunnskoleopplæring i og på tegnspråk.
I den nye opplæringsloven er gjeldende regel i forskrift
for grunnskolen ført videre som lovregel i § 2-6
Tegnspråkopplæring. Opplæringsloven har
ingen slik rett for videregående opplæring. Komiteen vil
peke på at den lovfestede retten til videregående
opplæring gjelder alle elever. Skal hørselshemmet
ungdom være i stand til å bruke denne retten,
må de også ha full rett til å velge å ta videregående
opplæring i et tegnspråklig miljø eller med
tolk i et norskspråklig miljø. Komiteen er
derfor enig i forslaget om å gi ungdom med tegnspråk som
førstespråk lovfestet rett til å velge
opplæring i og på tegnspråk i et tegnspråklig
miljø eller videregående opplæring med
tolk i vanlige videregående skoler. Uttalelsene under høringsrunden
på lovforslaget støtter også en slik
lovfesting.
Komiteen merker seg at retten i forslaget til § 3-9
kun omfatter ungdom. For ordinær videregående
opplæring er fylkeskommunene pålagt å ha
et tilbud som i omfang tilsvarer 375 pst. Dette er gjort blant annet
for at det skal være tilbud til søkere som ikke
er omfattet av retten. Komiteen mener at tilsvarende
må gjelde for voksne i videregående skole som
trenger opplæring på tegnspråk. Retten
til tegnspråkopplæring må omfatte ungdom
og voksne som har tegnspråk som førstespråk
eller som etter en sakkyndig vurdering trenger slik opplæring.
Komiteen fremmer utkast til vedtak i samsvar med
dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener
det skal foreligge en sakkyndig vurdering før fylkeskommunen
gjør vedtak om tegnspråkopplæring og
at dette tas inn i loven i ny § 3-9. Flertallet legger
vekt på at denne sakkyndige vurderingen ikke skal ta stilling
til selve språkvalget til eleven. Det er elevens egen oppfatning
av språklig identitet som her er avgjørende. Men
en sakkyndig vurdering kan utrede og ta standpunkt til hvilke opplæringsbehov
den tegnspråklige eleven har. En slik vurdering vil dermed bidra
til å sikre elevene en tilpasset opplæring.
Flertallet har merket seg presiseringen av tegnspråklig
miljø og er enig i denne.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet og
Sosialistisk Venstreparti mener at ungdom som har tegnspråk
som førstespråk, skal ha rett til å velge
videregående opplæring på tegnspråk
i et tegnspråklig miljø, eller til å velge å bruke
tolk i ordinær videregående skole uten at det
foreligger en sakkyndig vurdering på forhånd. Disse
medlemmer mener at det er den enkelte ungdom som har best
kompetanse til å foreta en slik vurdering.
Disse medlemmer merker seg at forslaget til § 3-9
ikke omfatter hørselshemmede som ikke har tegnspråk
som førstespråk. Disse medlemmer mener
det kan være vanskelig presist å skille mellom døve
og tunghørte. Graden av hørselshemming vil variere,
og i mange tilfeller vil det være hørselshemmede
som vil ha klare fordeler av å mestre tegnspråk.
Det er også grunn til å anta at ikke-tegnspråklige
hørselshemmede ofte vil ha problemer med å følge
undervisningen i vanlig videregående skole. Disse
medlemmer minner om at mange hørselshemmede er
i en situasjon der tegnspråk om en tid vil bli førstespråket.
Det er derfor viktig at det blir lagt til rette for at de i en tidlig
fase kan få opplæring på tegnspråk.
Disse medlemmer merker seg meldingens definisjon
av tegnspråklig miljø. En eller to elever med
tilrettelagt tilbud i tegnspråk i den ordinære videregående
skolen vil med denne definisjonen få tilbud i et tegnspråklig
miljø. Disse medlemmer vil minne om at opplæring
er en integrert prosess som omfatter alle skolens aktiviteter. Elever
som kun behersker tegnspråk vil i en ordinær skole
lett gå glipp av aktiviteter som ikke er definert som undervisning. Disse
medlemmer mener at tegnspråklig miljø bør
være skoler som har tegnspråk som normalspråk. Forslaget
til første ledd legger til rette for at den enkelte skal
kunne velge enten en ordinær videregående skole
eller et tegnspråklig miljø. En videregående skole
som kun har tilrettelagt tilbud for tegnspråklige, vil
for mange representere et dårlig alternativ til en skole
som tilbyr tolk.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Ǥ 3-9 andre ledd skal
lyde:
Med teiknspråkleg miljø er meint skolen der teiknspråk
er hovudspråket, og der alle tilboda er tilrettelagde for
hørselshemma.»
Komiteen har merket seg departementets
vurdering av at tilgangen på kvalifiserte lærere
og døvetolker er tilfredsstillende nok til å kunne
realisere en slik rett i videregående opplæring. Komiteen er
tilfreds med at utdanningsinstitusjonene har satt i gang tiltak
for å bedre søkningen til utdanningene i tegnspråk,
og at departementet vil følge situasjonen nøye framover.
Komiteen har også merket seg at departementet
tar sikte på å iverksette retten etter loven med
virkning fra og med skoleåret 2000-2001.
Komiteen ser positivt på det
initiativ departementet har tatt i proposisjonen når det
gjelder døve og hørselshemmede. Komiteen viser
imidlertid til Stortingets vedtak ved behandlingen av Innst. O.
nr. 70 (1997-98):
«Stortinget ber Regjeringen fremme sak om lovfestet
rett til opplæring i punktskrift.»
Komiteen ber om at dette vedtak blir fulgt opp snarest.
I tillegg ber komiteen om at Regjeringen foretar
en vurdering av organisering og økonomi forbundet med en
rettighetsfestet adgang til opplæring i punktskrift for
blinde og svaksynte. Opplæringen skal foregå enten
i punktskriftmiljø eller integrert i den ordinære
skole etter elevens eget ønske. Komiteen fremmer
utkast til vedtak om dette:
«Stortinget ber Regjeringen legge frem en melding basert
på en vurdering av organiseringen og økonomien
forbundet med en rettighetsfestet adgang til opplæring
i punktskrift for svaksynte og blinde som tillegg til ordinær
undervisning for blinde og svaksynte. Opplæringen skal
foregå enten i punktskriftmiljø eller integrert
i den ordinære skole etter elevens eget ønske.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, mener det er viktig også i framtida å sikre
det gode faglige tilbudet til leirskolene. På denne bakgrunn
er det positivt at det pedagogiske personalet ved leirskoler med
fast pedagogisk bemanning skal være tilsatt i den kommunen
hvor leirskolen ligger. Dette er med på å sikre
både leirskolens kompetanse og rekruttering. En lovfesting
av dette gir departementet hjemmel for utfyllende forskrifter på dette punkt,
slik det er etter gjeldende grunnskoleforskrift § 1-5
nr. 6 første ledd.
Flertallet vil videre peke på at læreplanen
for grunnskolen slår fast at elevene skal ha et tilbud
om leirskole eller annen opplæring i naturen. Flertallet ber
departementet følge situasjonen nøye slik at elevene
får tilbud om leirskoleopphold eller annen opplæring
i naturen i grunnskolen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enig med departementet i at opplæringslova
ikke gir hjemmel til å regulere de leirskoleansattes ansettelsestilknytning. Disse
medlemmer er på den annen side uenig i at fleksibilitet
innenfor dette området vil medføre liten kontinuitet
i undervisningsopplegget samt dårlig lokalkunnskap som
igjen medfører at en ikke kan legge undervisningen godt
til rette for elevene.
Disse medlemmer ser nødvendigheten av
at leirskoler får muligheten til å være
selvstendige enheter som kan gi et variert tilbud om leirskoleopphold. Det å lovfeste
den forskriftsmessige tradisjon som pålegger undervisningspersonalet
ved leirskoler med fast pedagogisk bemanning å måtte
være tilsatt i den kommunen leirskolen ligger, vil på ingen
måte bidra til utviklingen av et større mangfold
innenfor leirskolene. Disse medlemmer vil påpeke
at et større mangfold i tilbudene vil gjøre muligheten
for å finne et leirskoletilbud tilpasset den enkelte klasse større.
Videre vil disse medlemmer legge til grunn at
det avgjørende for ansettelsestilknytningen må være
skoleeiers vurdering av hva som vil gi leirskolen den høyest
mulige kvalitet.
For øvrig vil disse medlemmer slutte
seg til Kommunal- og regionaldepartementets uttalelse om at:
«Vi ønsker at fagdepartementene er restriktive
i forhold til å foreslå mange og detaljerte krav
til kommunens virksomhet.»
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
gå imot endringen av § 10-3.
Komiteen viser videre til at Regjeringen foreslår
andre endringer i opplæringsloven. Dette er endringer som
i hovedsak presiserer gjeldende regler og som blir ført
videre i opplæringsloven. I tillegg foreslår Regjeringen
en hjemmel i loven til å gjøre avvik fra opplæringsordningen
for fag med høye teorikrav og/eller sertifiseringskrav. Komiteen er
enig i disse forslagene.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti:
§ 3-9 andre ledd skal
lyde:
Med teiknspråkleg miljø er meint skolen
der teiknspråk er hovudspråket, og der alle tilboda
er tilrettelagde for hørselshemma.
Komiteen viser til merknadene og til
proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slike
vedtak:
A.
Vedtak til lov
om endringar i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den
vidaregåande opplæringa
(opplæringslova).
I.
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa blir det gjort følgjande endringar:
§ 1-1 tredje leddet skal lyde:
For grunnskoleopplæring og vidaregåande
opplæring spesielt organisert for vaksne som kommunen eller
fylkeskommunen har ansvaret for, gjeld §§ 1-2, 1-3,
2-3 andre leddet, 3-1 sjuande leddet, 3-4 første leddet,
7-5, 10-1, 10-8, 13-5, 14-1, 15-1 første leddet og 15-2.
For spesialundervisning for vaksne etter § 5-2 gjeld kapittel
5.
§ 2-3 andre leddet skal lyde:
Departementet gir forskrifter om fag- og timefordeling,
sentrale arbeidsmåtar og kunnskaps- og ferdighetsmål
og hovudmoment i opplæringa i dei einskilde faga,
knytta til hovudstega i grunnskolen (læreplanar). Departementet
gir forskrifter om vurdering av elevar og privatistar,
og klage på vurdering, om eksamen og om dokumentasjon.
Overskrifta til § 2-6 skal lyde:
Teiknspråkopplæring i grunnskolen
§ 2-6 nytt fjerde ledd skal lyde:
Før kommunen gjer vedtak etter første
og tredje leddet, skal det liggje føre ei sakkunnig vurdering.
§ 3-3 sjette leddet skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om avvik frå denne
opplæringsordninga for særskilde, små fag, for fag
med særskilt store krav til teori, for fag med særskilde
sertifiseringskrav, for lærlingar som ikkje fell inn
under § 3-1 og for lærlingar med særskilde
behov. Departementet gir forskrifter om kva fag som skal ha læretid
i bedrift.
§ 3-4 første leddet skal lyde:
Departementet gir forskrifter om kurstilbod, fag- og timefordeling
og om læreplanar som fastset innhaldet i opplæringa
og korleis opplæringa skal gjennomførast. Departementet
gir forskrifter om vurdering av elevar, lærlingar og
privatistar, om klage på vurdering, om
eksamen, om fag- og sveineprøve og om dokumentasjon. Departementet
gir forskrifter om godskriving av tidlegare gjennomgådd
opplæring eller praksis.
Ny § 3-9 skal lyde:
Teiknspråkopplæring i den vidaregåande
skolen
Ungdom som har rett til vidaregåande
opplæring etter § 3-1 og som har teiknspråk
som førstespråk, eller som etter sakkunnig vurdering
har behov for slik opplæring, har rett til å velje
vidaregåande opplæring i og på teiknspråk
i eit teiknspråkleg miljø etter andre leddet,
eller rett til å velje å bruke tolk i ordinære
vidaregåande skolar. Det same gjeld vaksne som er tekne
inn til vidaregåande opplæring utan rett etter § 3-1.
Før fylkeskommunen gjer vedtak om slik opplæring,
skal det liggje føre ei sakkunnig vurdering.
Med teiknspråkleg miljø er meint
skolar som har tilrettelagde opplæringstilbod i og på teiknspråk
for hørselshemma elevar.
Retten til opplæring i og på teiknspråk
etter andre leddet er avgrensa til dei kurstilboda desse skolane gir.
Delar av dette opplæringstilbodet kan givast med tolk.
Omfanget av opplæringa i tid og innhaldet
i opplæringa blir fastsett i forskrifter etter § 3-2
og § 3-4 i denne lova.
Departementet kan gi nærmare forskrifter,
mellom anna om inntak.
§ 10-3 skal lyde:
Personell ved leirskolar
Undervisningspersonalet ved leirskolar med fast pedagogisk
bemanning skal vere tilsett i den kommunen der leirskolen ligg. Departementet
kan gi forskrifter om kompetansekrav for personalet ved faste leirskolestader.
II.
Lova tek til å gjelde frå den tida Kongen fastset. Det
kan fastsetjast at dei ulike reglane i lova skal ta til å gjelde
frå ulik tid.
B.
Stortinget ber Regjeringen legge
frem en melding basert på en vurdering av organiseringen
og økonomien forbundet med en rettighetsfestet adgang til
opplæring i punktskrift for svaksynte og blinde som tillegg
til ordinær undervisning for blinde og svaksynte. Opplæringen
skal foregå enten i punktskriftmiljø eller integrert
i den ordinære skole etter elevens eget ønske.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 8. juni 1999.
Grete Knudsen,leder. |
Arne Lyngstad,ordfører. |
Rune E. Kristiansen,sekretær. |