I budsjettet for år 2000 foreslår Regjeringen
en større omlegging av regelverket for barnetrygd. Barnetrygden
og forsørgerfradraget i skatt er ordninger som skal bidra
til å dekke merutgiftene ved å forsørge barn.
Med sikte på å forenkle systemet for barnetrygd og
forsørgerfradrag, foreslår Regjeringen å oppheve forsørgerfradraget
i skatt og trygdeavgift. For en nærmere omtale
av forslagene vises det til St.prp. nr. 1 (1999-2000) kapittel 2.1.3.
På denne bakgrunn foreslås det at skatteloven
av 1999 § 16-1 oppheves med virkning fra og med
inntektsåret 2000.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til budsjettavtalen
om omtale av denne i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) og
Budsjett-innst. S. nr 1 (1999-2000). Budsjettavtalen innebærer
at forsørgerfradraget skal videreføres. Fradraget
skal, etter innføring av barnetrygd opp til 18 år,
settes til 1 820 kroner for alle. Det vil ikke lenger gis
ekstra forsørgerfradrag til enslige forsørgere
med yngste barn mellom 16 og 18 år da de nå mottar
ekstra barnetrygd. Forsørgerfradraget for aldersgruppen
16-18 skal ikke lenger være behovsprøvd mot ungdommens
egen inntekt.
Flertallet fremmer følgende forslag:
« I lov av 26. mars 1999 nr. 14
om skatt av formue og inntekt gjøres følgende
endringer:
§ 16-1 Forsørgerfradrag
skal lyde:
(1) Personlig skattyter som er bosatt i riket, jf. § 2-1,
og har barn som er bosatt i riket og som ved utløpet av
inntektsåret ikke er fylt 19 år, gis forsørgerfradrag i
skatt og trygdeavgift.
(2) Forsørgerfradraget skal være 1 820
kroner for hvert barn.
(3) Overstiger forsørgerfradraget utlignet skatt
og trygdeavgift, skal det overskytende beløpet utbetales ved
avregningsoppgjør etter skattebetalingsloven.
(4) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne paragraf. Når særlige hensyn tilsier
det, kan departementet utvide eller begrense kretsen av personer
som har krav på forsørgerfradrag.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen som en følge
av forslaget om å oppheve skatteloven § 16-1
om forsørgerfradrag, foreslo en rekke endringer i andre
bestemmelser og lover.
På bakgrunn i enigheten om at forsørgerfradraget skal
beholdes, kan det ses bort fra disse lovforslagene. Dette gjelder
forslag om endringer i følgende lovbestemmelser:
Lov av 21. november 1952 nr. 2 om
betaling og innkreving av skatt § 43 nr. 4,
lov av 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond § 2-2,
lov av 8. juni 1984 nr. 59 om fordringshavernes dekningsrett
(dekningsloven) § 9-4,
lov av 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard § 3-1
annet ledd annet punktum,
lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) §§ 10-11, 10-34 annet ledd annet
punktum, 16-1, 17-10 fjerde ledd.
Flertallet viser videre til at forslaget om å oppheve § 16-1,
også medførte forslag om endringer i paragrafnummereringen
i de etterfølgende bestemmelsene i kapittel 16. Det ble
videre foreslått endringer i paragrafhenvisningene og overskriftene
i en del av bestemmelsene i kapittel 16. Det kan nå sees
bort fra disse endringsforslagene.
Forslag til endring i § 16-2 femte ledd og
forslag til § 16-18 nytt annet ledd skal stå uendret.
Fordi § 16-1 skal beholdes, gjelder imidlertid
disse forslagene nå §§ 16-11
femte ledd og 16-28 nytt annet ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre kan ikke akseptere Regjeringens forslag om å fjerne
forsørgerfradraget i skatt. Det er en tilsnikelse å hevde
at fjerning av forsørgerfradraget er en forenkling av systemet
med barnetrygd og forsørgerfradrag. Forslaget fremstår som
en ren skatteskjerpelse for alle barnefamilier med barn under 16 år.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
« I lov av 26. mars 1999 nr. 14
om skatt av formue og inntekt gjøres følgende
endringer:
§ 16-1 Forsørgerfradrag skal lyde:
1. Personlig skattyter som er bosatt i riket, jf. § 2-1,
og har barn som er bosatt i riket og som ved utløpet av
inntektsåret ikke er fylt 19 år, gis forsørgerfradrag i
skatt og trygdeavgift.
2. Forsørgerfradraget skal være 1 880
kroner for hvert barn til og med det året barnet fyller
15 år.
3. Forsørgerfradraget skal være 2 620
kroner fra og med det året barnet fyller 16 år,
til og med det året barnet fyller 18 år. Er mindre
enn halvparten av barnets ordinære levekostnader i inntektsåret
dekket av forsørgeren, reduseres forsørgerfradraget
for dette barnet til det halve eller faller bort.
4. Er forsørgeren enslig og bare forsørger
barn som nevnt i tredje ledd første punktum, skal forsørgerfradrag
gis for ett barn mer enn det antallet som det er fradragsrett for
etter tredje ledd.
5. Overstiger forsørgerfradraget utlignet skatt
og trygdeavgift, skal det overskytende beløpet utbetales ved
avregningsoppgjør etter skattebetalingsloven.
Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne paragraf.
Når særlige hensyn tilsier det, kan departementet utvide
eller begrense kretsen av personer som har krav på forsørgerfradrag.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går
imot Regjeringens forslag om å fjerne forsørgerfradraget,
men går inn for at det gis samme fradrag for 16- og 17-åringer
som for yngre barn, som en konsekvens av at dette medlem støtter
forslaget om utvidet barnetrygd. For en nærmere omtale
av barnetrygd/forsørgerfradrag i Sosialistisk Venstrepartis
budsjettforslag viser dette medlem til Budsjett-innst.
S. I (1999-2000).