Selskaper som nevnt i skatteloven § 8-10, og
som lignes etter de særskilte reglene for beskatning av skipsaksjeselskaper,
skal svare en årlig tonnasjeskatt til staten.
Etter gjeldende regler fastsettes tonnasjeskatten for skip og
flyttbare innretninger på grunnlag av fartøyets
nettotonnasje, etter satser fastsatt av Stortinget i det årlige
skattevedtaket, jf. skatteloven av 1999 § 8-16.
Regjeringen legger fra inntektsåret 2000 opp til å innføre
en miljødifferensiert tonnasjeskatt. Dette foreslås
gjennomført ved å heve tonnasjeskattesatsene i
det årlige skattevedtaket med 50 pst., samtidig som det
innføres hjemmel for nedtrapping av satsstrukturen for
skip og flyttbare innretninger som tilfredsstiller visse miljøkrav
fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. Regjeringen legger opp
til at skip og flyttbare innretninger med høyeste miljøstandard
skal ilegges tonnasjeskatt på dagens nivå. For
nærmere omtale av forslaget vises til kapittel 2.3.1 i
St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Departementet foreslår at de nærmere kriterier
for redusert tonnasjeskatt fastsettes i forskrift, og at satsene
der knyttes opp mot satsene for tonnasjeskatt i Stortingets årlige
skattevedtak. Departementet foreslår at det i skatteloven § 8-16
første ledd nytt annet punktum inntas en hjemmel for å fastsette
miljødifferensiert tonnasjeskatt i forskrift. Det foreslås
at endringen trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret
2000.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag. Flertallet viser videre til budsjettavtalen
med Arbeiderpartiet der tonnasjeskatten økes med 45 mill.
kroner utover forslaget fra Regjeringen.
Flertallet viser for øvrig til forslag
i Budsjett-innst. nr. 1 (1999-2000) kap. 2.5.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det gjennom budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og
Arbeiderpartiet nå er oppnådd enighet om viktige
innstramminger i den særskilte rederiskatteordningen. Når
det gjelder innstramming i fradragsretten for gjeldsrenter viser disse
medlemmer til at rederiselskap innenfor det særskilte
rederiskattesystemet er fritatt fra beskatning av alminnelig inntekt
med enkelte unntak. Disse medlemmer viser til at
både effektivitets- og rimelighetshensyn tilsier at den
reelle finansinntekten i rederiene må beskattes etter ordinære regler.
Endringen innebærer at det bare innrømmes fradrag
for den andel av gjeldsrentene som tilsvarer finanskapitalens andel
av selskapets totalkapital. Disse medlemmer mener
at dette tiltaket dreier seg om tetting av skattehull som oppstår
når noen virksomheter ikke skal skattlegges. Tiltaket er
identisk med regjeringens forslag til innstramminger i rederibeskatningen
i skatteopplegget for 1999.
Disse medlemmer viser videre til at det nå er enighet
om økt beskatning ved høy egenkapital i rederier
innenfor den særskilte rederiskatteordningen. For å unngå at
skattesubjekter med alminnelig skatteplikt tilordnes gjeldsfradrag
som reelt sett burde vært tilordnet selskaper undergitt
særskilt rederibeskatning, er det i skatteloven gitt regler
om skatteplikt ved høy egenkapitalandel i selskap innenfor
ordningen. Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
som innebærer at minste gjeldsgrad for skatteformål økes
fra 30 til 50 pst. Dette vil fortsatt åpne for en egenkapitalgrad
som er høyere enn det som var gjennomsnittet før
det særskilte rederiskattesystemet ble vedtatt, og dermed
i en viss utstrekning ivareta hensynet til at egenkapitalandelen
varierer mellom de enkelte rederier. Disse medlemmer mener
at dette tiltaket dreier seg om tetting av skattehull som oppstår
når noen virksomheter ikke skal skattlegges. Tiltaket er
identisk med regjeringens forslag til innstramminger i rederibeskatningen
i skatteopplegget for 1999.
Disse medlemmer viser også til at det
nå er enighet om å innføre skatteplikt
for valutagevinster innenfor den særskilte rederiskatteordningen.
Selskaper innenfor ordningen er skattepliktig for finansinntekter,
mens tilsvarende utgifter og tap er fradragsberettiget (alminnelig
beskatning). Skatteplikten for finansinntekter omfatter imidlertid
ikke gevinst eller tap som følge av kurssvingninger på valuta. Disse
medlemmer viser til at budsjettavtalen innebærer
at skattefritaket for valutagevinst oppheves og at det innføres
fradragsrett for valutatap. Disse medlemmer mener
at dette tiltaket dreier seg om tetting av skattehull som oppstår
når noen virksomheter ikke skal skattlegges. Tiltaket er
identisk med regjeringens forslag til innstramminger i rederibeskatningen
i skatteopplegget for 1999.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen har foreslått å øke
satsene i tonnasjeskatten med 50 pst. og med en miljødifferensiering
som for enkelte skip innebærer at dagens nivå videreføres. Disse medlemmer viser
til at budsjettavtalen innebærer en ytterligere økning
av tonnasjeskatten på 50 pst. I denne sammenheng viser disse
medlemmer til at regjeringen i forbindelse med Nasjonalbudsjettet 1999
foreslo og fikk gjennomslag for å øke tonnasjeskatten
med 100 pst. som innebar at provenyet økte fra om lag 50
mill. kroner til om lag 100 mill. kroner. I tillegg betalte selskapene
innenfor ordningen om lag 40 mill. kroner i skatt på utbytte
i 1998. Samlet er derfor skattetrykket på denne næringen
om lag 140 mill. kroner årlig. Det samlede regnskapsmessige overskuddet
for aksjeselskaper i ordningen var 5 900 mill. kroner i
1997. Disse medlemmer viser til at dette gir samlet
skatt på 2,4 pst. for rederiene. Det er et stort innslag
av redere blant Norges rikeste personer. De særskilte skattereglene
for skipsfartsnæringen gir derfor svært uheldige
fordelingsvirkninger. Disse medlemmer vil understreke
at utviklingen viser at kapitalen stadig blir mer mobil for alle næringer. Disse
medlemmer finner det derfor ikke forsvarlig å opprettholde
altfor store spenn i de skattevilkår som gjelder for de
ulike delene av norsk næringsliv. Disse medlemmer er
derfor tilfreds med at det nå er oppnådd enighet
om å stramme inn rederibeskatningen også gjennom økning
av tonnasjeskatten.
Disse medlemmer viser til at det innenfor rederikonsern
kan oppnås særlig gunstig beskatning ved konserninterne
overdragelser. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til at det er et eget punkt i budsjettavtalen om at regjeringen
skal komme tilbake med konkrete forslag til endringer på dette punktet.
Det vises for øvrig til merknad og forslag i avsnitt 2.5
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser det som svært viktig for det maritime
miljøet at rederinæringen har en sterk posisjon
i Norge. Det er et mål å ta vare på den tradisjon
Norge har som skipsfartsnasjon, og ønskelig å legge
mest mulig til rette for et sterkt norsk kompetansemiljø innen
maritimt næringsmiljø både på land og
sjøen.
Disse medlemmer ønsker ikke en omlegging av
tonnasjeskatten på en slik måte at det i realiteten
er en skjerpelse av tonnasjeskatten. Disse medlemmer registrerer
at enhver miljødifferensiering som Regjeringen foreslår
betyr en skjerpelse. Disse medlemmer hadde håpet
at for å oppnå miljøbesparelser så hadde
Regjeringen gått motsatt vei, nemlig å lette skatte-
og avgiftstrykket for de «beste» i klassen. Disse
medlemmer har en begrunnet mistanke om at mange av de avgifter
som blir innført i miljøets navn i realiteten
er fiskalt begrunnede skatte- og avgiftsøkninger. Disse
medlemmer konstaterer at rederinæringen, som andre
næringer må ha minimum av forutsigbarhet, dessverre
ser dette ikke ut til å være tilfelle for rederinæringen. Disse medlemmer viser
blant annet til regjeringen Bondeviks forslag i Innst. S. nr. 1
(1998-1999) om dobling av tonnasjeskatten.
Disse medlemmer går følgelig
imot Regjeringens forslag om å innføre et miljødifferensiert
tillegg i tonnasjeskatten.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag om å innføre ordinær
selskapsskatt for rederiene.