Med virkning fra og med inntektsåret 1992 ble skatteloven
endret slik at boligselskap som hovedregel ikke skal lignes som
eget skattesubjekt, jf. skatteloven § 51 sjette
ledd. Andelshaverne blir prosentlignet for fordelen ved å bo
i egen boenhet. I tillegg skal andelshaverne lignes for sin andel
av boligselskapets inntekter og utgifter som ikke omfattes av prosentligningen.
Videre skal andelshaverne lignes for sin andel av boligselskapets
formue og gjeld.
Boligselskapets inntekter og formue fordeles på grunnlag
av den enkeltes del av total husleie, jf. skatteloven §§ 37
c og 42 b nr. 8.
Det har vist seg at fordeling basert på husleien ikke
alltid gir en rettferdig fordeling av de skattemessige inntektene/fradragene
og formuen/gjelden. Særlig kan fordelingen av
fellesgjelden og ligningsverdien i enkelte tilfeller bli noe skjev
i forhold til andelshavernes reelle andeler av disse postene.
For å få en fordeling som i størst
mulig grad er tilpasset de ulike forholdene som kan gjøre
seg gjeldende i boligselskaper, ble det i høringsnotat
av 25. mai 1999 foreslått at boligselskapet kan
få velge mellom fordeling etter den tradisjonelle husleiemetoden
og en ny, alternativ metode.
Som den alternative metoden foreslo departementet i høringsutkastet
at boligselskapet skal kunne velge fordeling etter andelskonto og
andelsbrøk.
Andelskonto skal benyttes for fordeling av andelen av ligningsverdien,
langsiktig fellesgjeld (gjeld hvor hele eller deler av beløpet
forfaller til betaling mer enn ett år etter gjeldsstiftingen)
og renter av den langsiktige fellesgjelden.
Fordeling ved andelskonto medfører at det blir opprettet
en «konto» for hver andel. I nye boligselskaper
vil grunnlaget på den enkelte andelshavers konto for andel
av ligningsverdi fastsettes på grunnlag av boenhetens andel
av total fellesgjeld og innskudd. For eldre boligselskaper fastsettes
inngående verdi på kontiene i samsvar med husleiebrøken
for siste inntektsår. Kontiene blir korrigert for senere
endringer i ligningsverdien som følge av utbedringer eller
andre omstendigheter. Senere endringer i ligningsverdien blir fordelt
mellom boenhetene etter hvordan utbedringen m.v. faktisk er gjennomført,
slik at utbedring m.v. av en boenhet ikke medfører endring av
ligningsverdien for noen annen boenhet.
Tilsvarende skal den langsiktige fellesgjelden fordeles ved at
det blir opprettet en konto for hver andel, som senere korrigeres
for nedbetaling fra andelshaverne. Gjeldsrentene blir fordelt på tilsvarende måte.
Med en slik fordeling vil det ikke lenger være noen skattemessige
hindringer for en individuell nedbetaling av fellesgjelden.
Andelsbrøk benyttes for å fordele de øvrige
formues- og inntektspostene i selskapet. Andelsbrøken blir
fastsatt med utgangspunkt i hver enkelt boenhets opprinnelige andel
av totale innskudd og felleslån i selskapet. Alternativt
kan generalforsamlingen vedta at fordeling skal skje i samsvar med
husleiebrøken for siste inntektsår før
overgangen til fordeling etter andelsbrøk.
Vedtak om valg av fordelingsmetode og om fastsettelse av fordelingen
skal treffes av generalforsamlingen i samsvar med lov om borettslag
og alminnelige prinsipper om sammenslutninger.
Departementet foreslår at det innføres nye
regler om fordeling av boligselskapets inntekter/fradrag
og formue/gjeld i samsvar med forslaget i høringsnotatet.
Det foreslås at endringen gjennomføres ved
at departementet blir gitt hjemmel til å fastsette forskrift med
nærmere regler om fordelingen.
Departementet foreslår at endringen får virkning fra
og med inntektsåret 2000.
Det vises til forslag til endring i skatteloven av 1999 §§ 4-10
annet ledd og 7-12 sjette ledd bokstav d.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om endring i skatteloven av 1999 §§ 4-10
annet ledd og 7-12 sjette ledd bokstav d.