Forslaget til unntak fra eierbegrensningsreglene gir mulighet
for etablering av eierposter på 25 pst. eller mindre av
aksjekapitalen i finansinstitusjoner organisert som aksjeselskap
eller allmennaksjeselskap. Det berører ikke adgangen til å eie
grunnfondsbevis eller annen kapital utledet av finansinstitusjoner
organisert på annen måte. Bestemmelsen i finansieringsvirksomhetsloven § 2-4
annet ledd kommer til anvendelse slik at forslaget innebærer
at det kan stemmes for alle aksjene. Forslaget blir derfor også et
unntak fra hovedregelen om stemmerettsbegrensninger i gjeldende
finansieringsvirksomhetslov § 2-4 første
ledd, jf. også forsikringsvirksomhetsloven § 5-8.
Grensen på 25 pst. av kapitalen eller stemmene er satt
av hensyn til å begrense den mulige innflytelsen som oppnås med
en slik stor minoritetspost.
Dersom en strategisk samarbeidsavtale inngås mellom
flere enn to finansinstitusjoner, vil det være adgang til
- ved myndighetenes tillatelse - å fordele den store minoritetsposten
på flere eiere, men summen av slike eventuelle poster over
10 pst. må likevel ikke overskride 25 pst. av kapitalen
eller av stemmene.
Det kreves generalforsamlingsvedtak som for vedtektsendringer
i den finansinstitusjonen der hvor eierandelen skal være
over 10 pst. i forbindelse med en slik strategisk samarbeidsavtale.
Dette innebærer vanligvis at det kreves tilslutning fra
minst to tredeler så vel av de avgitte stemmer som av den
aksjekapital som er representert på generalforsamlingen,
jf. aksjelovene § 5-18.
Dersom en norsk finansinstitusjon etablerer en eierandel som
representerer 20 pst. eller mer av aksjekapitalen eller stemmene
i en annen norsk finansinstitusjon vil konsolideringsreglene i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-9
komme til anvendelse. I henhold til § 2a-9 tredje
ledd kan Kredittilsynet gi pålegg om konsolidering for
andeler ned til 10 pst.
Ved vurderingen av en konsesjonssøknad vil det bli lagt
vekt på å følge de gjeldende strukturpolitiske retningslinjer.
Hensynet til soliditet og konkurranse i finansnæringen
vil måtte tillegges stor vekt. En eventuell dispensasjon
fra 10 pst.-eierbegrensningen vil gjelde for strategiske samarbeidsavtaler
bare så lenge den strategiske samarbeidsavtalen er i kraft.
Det legges til grunn at konsesjonsmyndigheten trekker tilbake dispensasjonen
dersom forutsetningene for dispensasjonen ikke lenger er til stede.
Ved eventuelle endringer av den strategiske samarbeidsavtalen vil vurderingstemaet
for konsesjonsmyndigheten være hvorvidt samarbeidsavtalens
betydning reduseres så mye at tillatelse ikke ville blitt
gitt dersom man hadde lagt den endrede avtalen til grunn ved vurderingen
av søknaden. Tillatelsen vil falle bort dersom avtalen
opphører.
Komiteen viser til brev frå Sparebankforeningen
datert 4. november 1999 og brev frå Finansdepartementet
18. november 1999 om forslag om at også grunnfondsbeviskapital
i sparebankar bør vere omfatta av ordninga med endra eigarbegrensingsreglar.
Komiteen vil peike på at forskriftene
om ulike typar av grunnfondsbevis viser direkte til eigarbegrensingsregelen
i lov om finansieringsverksemd § 2-2. Forslaget
frå Regjeringa vil difor få tilsvarande verknad
på adgangen til å eige grunnfondsbevis. Det inneber
at ein sparebank vil kunne inngå ein strategisk samarbeidsavtale
der ein eigar vil kunne få høve til å eige
opp mot 25 pst. av grunnfondsbeviskapitalen.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene
frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg difor
til Regjeringa sitt forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine respektive merknader under avsnitt
2.
Forslaget til bestemmelse om etablering av holdingselskap gir
generalforsamlingen i morselskap i finanskonsern mulighet til å vedta
at konsernet skal organiseres med et holdingselskap som morselskap. Beslutningen
krever flertall som for vedtektsendring, jf. aksjelovene § 5-18.
Etter bestemmelsen vil generalforsamlingens vedtak om omdanning
av konsernet til en holdingmodell innebære at aksjeeiernes
aksjer i det operative morselskapet blir byttet om i aksjer i et nyopprettet
holdingselskap. Generalforsamlingens beslutning krever samtykke
av Kongen. Annet ledd annet punktum innebærer at de aksjene
som skal utstedes i bytte for de aksjer som overføres anses
tegnet i og med generalforsamlingens beslutning etter første ledd.
Tredje ledd regulerer det nærmere tidspunkt for når
aksjeeierne skal anses for aksjeeiere i det nye morselskapet (holdingselskapet).
Komiteen sluttar seg til Regjeringa
sitt forslag.