Til Odelstinget
Det fremmes i proposisjonen to forslag til endringer i rettergangslovgivningen
for å bidra til en raskere og mer effektiv rettspleie.
Det første forslaget gjelder en regel om at domstolens
leder i omfattende sivile saker skal kunne oppnevne en varadommer
for fagdommeren. Det andre forslaget gjelder en endring av straffeprosessloven § 13,
der det foretas en oppmyking av regelen om at flere straffesaker
skal forenes til behandling under ett.
I høringsbrevet fra Justisdepartementet vises det til
forslag fra Stavanger byrett om å innføre en adgang for
herreds- og byrettene til å kunne styrke rettens sammensetning
i tidkrevende og kompliserte sivile saker slik man har det i straffesaker.
Etter straffeprosessloven kan retten i alvorlige straffesaker avvikle hovedforhandling
med såkalt forsterket rett, dvs. to fagdommere og tre meddommere.
Byretten anså ikke en ordning med varadommer som tilstrekkelig
til å dekke dagens behov. Den direkte foranledning til
lovforslaget er den såkalte Baldersaken for Stavanger byrett.
Hovedforhandling skal avvikles over syv og en halv måned
i 2000, fra 1. mars til 15. oktober.
Behovet for å styrke rettens sammensetning er også vurdert
av Strukturutvalget for herreds- og byrettene i NOU 1999:22. Utvalgets
flertall foreslår at det bør innføres
en adgang til å sette retten med tre fagdommere dersom
saken er særlig omfattende eller det foreligger andre særlige
grunner.
Departementet bemerker at forslaget fra Stavanger byrett i første
rekke synes å være fremsatt for å fange
opp tilfeller der en dommer i løpet av forhandlingene får
forfall. Strukturutvalgets utgangspunkt synes på sin side å være
behovet for å styrke rettens faglige sammensetning.
Alle høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet,
støtter at det gis adgang til å styrke rettens sammensetning
i omfattende sivile saker. Det er imidlertid delte meninger om hvordan
en slik regel bør utformes.
Tiden departementet har hatt til rådighet for arbeidet
med endringsforslag før Baldersaken kommer opp 1. mars
2000, er knapp. Spørsmålet om en faglig styrking
av rettens sammensetning i sivile saker i førsteinstans
bør få grundig overveielse. Departementet mener
derfor at disse spørsmålene bør vurderes
av Tvistemålsutvalget, som er bedt om å avgi sin
utredning innen 1. juli 2002. Departementet foreslår
i denne omgang en ordning med varadommer som følger hovedforhandlingen
og trer inn dersom dommeren får forfall.
Varadommeren skal ikke delta i rettens avgjørelser før
fagdommeren har fått forfall, eller under saksforberedelsen,
men varadommeren deltar ellers på alle trinn av hovedforhandlingen.
Hvis fagdommer får forfall under domskonferansen, må varadommer
tre inn og starte rådslagning på nytt.
Komiteen støtter forslaget
om adgangen til å oppnevne en varadommer for rettens leder
i omfattende saker, slik at behandlingen av saken kan gå som planlagt
selv om dommeren får forfall underveis. Komiteen ser
dette som et godt bidrag i arbeidet med å gjøre
saksbehandlingen i domstolene mer effektiv. Komiteen ser
behovet for en slik ordning også i større straffesaker
som trekker ut i tid, og viser til departementets vurdering av dette
i Ot.prp. nr. 3 (1999-2000). Komiteen støtter
den tekniske løsningen på hvor reglene plasseres
i loven, slik at de vil kunne gjøres gjeldende for alle
typer saker som er omfattende.
Komiteen vil understreke at det er avgjørende at
en med en slik varadommerordning verken formelt eller reellt forrykker
styrkeforholdet mellom fagdommer og meddommerne. Varadommer må derfor selvfølgelig
ikke delta ved avstemminger i noen spørsmål. For å sikre
at varadommeren kan ta over ledelsen av rettssaken på en
best mulig måte, slutter komiteen seg til
at varadommer skal delta på alle trinn under hovedforhandling,
også rådslagningene underveis. Komiteen mener
imidlertid at varadommeren må ha en så tilbaketrukket
rolle som mulig.
Komiteen vil peke på at også rådslagningen som
gjøres etter at saken er tatt opp til doms kan trekke langt
ut i tid. Det vil være uheldig om man må begynne
på nytt igjen med denne rådslagningen dersom rettens
leder får forfall. Komiteen foreslår
derfor at varadommer også rent unntaksvis kan være
tilstede under rådslagning etter at saken er tatt opp til doms,
men bare dersom det ser ut til at rettens arbeid etter hovedforhandlingen
er omfattende og vil strekke seg over et langt tidsrom.
Komiteen vil for ordens skyld understreke at den
med dette ikke har tatt stilling til spørsmålet
om forsterket rett i vanskelige saker. Dette er et større
og mer prinsipielt spørsmål som krever grundig
utredning. Komiteen er enig i at det er et spørsmål
som naturlig bør vurderes av Tvistemålsutvalget.
Straffeprosessloven § 13 første ledd
første punktum lyder:
«Forfølging mot samme person for flere
straffbare handlinger eller mot flere personer som medskyldige i
samme handling, forenes i én sak, såfremt det
lar seg gjøre uten vesentlig forsinkelse eller vanske.»
Bestemmelsen er bl.a. begrunnet i prosessøkonomiske
hensyn. Når flere personer er siktet for samme straffbare
handling er det dessuten antatt at saken som regel blir best opplyst
dersom alles forhold behandles under ett. Bestemmelsen praktiseres
i dag bl.a. slik at påtalemyndigheten «samler
opp» straffbare forhold på siktede for iretteføring
i en straffesak.
Departementet stilte i høringsbrevet spørsmål
ved om ordlyden i bestemmelsen medfører at saker forenes
i for stor grad, og at holdningen hos domstolene og påtalemyndigheten
stort sett er at sakene skal forenes, selv om ulempene
ved dette er betydelige.
Både allmenpreventive og individualpreventive hensyn
taler i en del tilfelle for at saker ikke uten videre bør
forenes, ikke minst i saker mot gjengangere. Det ble reist spørsmål
ved om formuleringen i bestemmelsen burde endres, slik at det tydeligere fremgår
at saker ikke uten videre skal forenes dersom forening vil medføre
ulemper av et visst omfang. Dette kan gjøres ved at adgangen
til å forene saker gjøres fakultativ (dvs. etter
fritt valg) eller ved at formuleringen av vilkårene for
når forening skal gjennomføres endres, slik at
det fremgår klarere at saker ikke uten videre skal forenes
dersom dette vil innebære forsinkelser eller andre ulemper
av et visst omfang.
Et stort flertall av de høringsinstansene som har uttalt
seg, støtter forslag om en endring av straffeprosessloven § 13
om forening av straffesaker, og flertallet av disse går
inn for at det gis en fakultativ regel. Man mener dette i størst
grad vil kunne føre til endring av praksis i forbindelse
med forening av straffesaker. De som går inn for en endret
formulering av vilkårene, mener at forening av straffesaker
fortsatt bør være hovedregelen, og at en fakultativ
regel går for langt i retning av å fravike den
etablerte praksis.
Departementet viser til at praksis omkring forening av straffesaker
i straffeprosessloven § 13 har vist at det ofte
tar lang tid før en tiltalt får sine forhold pådømt,
og departementet ser det slik at det trengs både en omlegging
av rutiner og en lovendring.
Departementet er enig med flertallet av høringsinstansene
som går inn for å velge en fakultativ regel med
hensyn til om saker skal forenes.
Som en følge av forslaget vil tiltalte tape sin rett til å få flere
saker forent. Riksadvokaten har tatt til orde for at spørsmålet
om forening bør være gjenstand for kjæremål.
En kjæremålsadgang kan være egnet til å forsinke
saksbehandlingen, og departementet går derfor ikke inn
for dette med mindre det gjelder saker mot flere som er tiltalt
for samme forhold. I slike tilfeller bør en avgjørelse
om forening kunne påkjæres i samme grad som hittil.
Komiteen viser til at den ved en rekke
anledninger de siste årene har understreket viktigheten
av at straffesaker blir pådømt raskt. Det har
stor betydning både allmennpreventivt og individualpreventivt
at en lovbryter raskt får en dom, og at denne eventuelt
sones umiddelbart. Særlig er det viktig med en rask reaksjon overfor
førstegangsforbrytere og også overfor stadige gjengangere. Komiteen mener
at det er et paradoks at gjerningsmannen kan begå stadig
nye lovovertredelser mens han venter på at de forrige ugjerningene skal
bli ferdig etterforsket og behandlet i rettsapparatet. For ofrene,
særlig når det gjelder volds- og sedelighetssaker,
er det også ofte en stor påkjenning å måtte
vente lenge på at saken blir ferdig behandlet gjennom rettssystemet. Komiteen støtter
derfor endringsforslaget.
Komiteen har merket seg at det med dagens lovgivning
er adgang til å la være å forene saker.
Det skal ikke gjøres dersom det medfører vesentlig
forsinkelse eller vanske. Praksis viser imidlertid at saker forenes
til tross for at det innebærer store forsinkelser, og til
tross for at sakene blir store og uoversiktlige. Dette er svært
uheldig kriminalpolitisk. I tillegg blir det ikke lenger prosessøkonomisk
lønnsomt å forene sakene, når det innebærer
at saken blir for stor og komplisert.
Komiteen forutsetter at det nå reelt
legges vekt på om en forening vil medføre vesentlig
forsinkelse eller andre vanskeligheter, og at dagens praksis i forhold
til dette strammes inn betydelig.
Komiteen mener at det ikke kan tillegges avgjørende
vekt at tiltalte skal ha en rett til å få sine saker
behandlet samlet. Tiltaltes rettigheter kan ivaretas ved at etterfølgende
saker blir behandlet i en etterskuddsdom. Komiteen støtter
også at avgjørelse om forening av straffesaker
mot samme tiltalte ikke skal kunne påkjæres. Det
vil kunne medføre ytterligere forsinkelser i saken.
Komiteen forutsetter også at endringen
ikke vil medføre noen stor økning i antall henleggelser,
særlig ikke i saker hvor private er rammet av ugjerningen.
Det antas at forslagene i denne proposisjonen vil ha små økonomiske
konsekvenser.
Forslaget om endring av reglene om forening av straffesaker antas å føre
til at saksbehandlingstiden for en del straffesaker blir kortere.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i rettergangslovgivningen (varadommer i sivile saker og forening av straffesaker)
I
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene gjøres følgende endring:
§ 21 annet ledd skal lyde:
I den enkelte sak gjør bare en dommer tjeneste. I vidløftige saker kan domstolens leder bestemme at en varadommer skal følge forhandlingen og tre inn dersom dommeren får forfall. Når retten settes med en dommer og en varadommer og det bare er en fast dommer ved domstolen, tilkaller domstolen en dommer etter reglene i domstolloven § 19 annet ledd. Retten settes med meddommere i de tilfelle som lovene om rettergangsmåten for tvistemål og i straffesaker bestemmer. Får en meddommer forfall i sivile saker, gjelder § 15 første ledd tilsvarende.
II
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven) gjøres følgende endring:
§ 13 første ledd skal lyde:
Forfølging mot samme person for flere straffbare handlinger eller mot flere personer som medskyldige i samme handling, kan forenes i én sak, såfremt det lar seg gjøre uten vesentlig forsinkelse eller vanske. Tilkommer påtalen forskjellige, kan slik forening skje når de er enige om det. En avgjørelse om å foreta eller unnlate forening av forfølging mot samme person for flere straffbare handlinger kan ikke påkjæres eller brukes som ankegrunn.
III
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 10. februar 2000
Kristin Krohn Devold |
Ane Sofie Tømmerås |
Jan Simonsen |
leder |
ordfører |
sekretær |