Denne paragrafen omhandler innvilgelse av bosettingstillatelse.
I forslaget er det to viktige endringer. Bosettingstillatelser skal
ikke lenger gi utvidet vern mot bortvisning og utvisning, jf. § 30,
og faller bort når utlendingen har hatt sammenhengende
opphold utenfor Norge i mer enn ett år, redusert fra to år i
gjeldende utlendingslov. Man skal imidlertid fortsatt kunne søke
om tillatelse til lengre opphold utenfor Norge, uten at bosettingstillatelsen
faller bort.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at under behandlingen av Innst.
O. nr. 42 (1998-1999) sluttet komiteen seg til departementets forslag
til presiseringer og endringer i § 12 fjerde ledd
om bortfall av bosettingstillatelse ved utenlandsopphold. Komiteen viste
til at det var behov for en klargjøring av hva som skal
vektlegges ved den skjønnsmessige avveiningen i saker der
bortfall av bosettingstillatelse vurderes.
Når det gjelder adgangen til å være
ute av landet uten at tillatelsen faller bort, mener flertallet fortsatt
at det bør gjelde en toårsfrist.
For øvrig innebærer forslaget i dokumentet
at retten til bosettingstillatelse endres til en «kan» regel, at
bosettingstillatelse ikke lenger skal gi utvidet vern mot bortvisning
og utvisning, og at adgangen til å delegere innvilgelsesmyndighet
til politiet - som kom inn i 1997, er tatt ut. Det samme gjelder
bestemmelsen om at det skal treffes uttrykkelig vedtak om bortfall
- som var en av endringene komiteen støttet i Innst. O. nr. 42
(1998-1999). Flertallet mener det er riktig at bosettingstillatelse
skal være en rettighet basert på lovbestemte vilkår,
og ikke på forvaltningens skjønn ved at den omgjøres
til en «kan» regel. Flertallet mener
ellers det er rimelig at tilknytning til riket - som bosettingstillatelse
er et uttrykk for - vektlegges ved avgjørelser om utvisning
og bortvisning. Flertallet kan for øvrig
ikke se at forslaget i Dokument nr. 8:28 (1999-2000) gir grunnlag
for endrede prosedyreregler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det innenfor § 12 er gjort endringer ved
lov av 30. april 1999 som kan være uheldige. Muligens
bedrer det rettssikkerheten noe at man må treffe et vedtak
om bortfall av bosettingstillatelse, i stedet for bare å konstatere
et faktum. Problemet blir at dette vil medføre flere klagesaker
og derved belastning på klageinstansen.
Disse medlemmer mener at § 12
bør endres i tråd med forslaget, og fremmer forslag
i samsvar med dette.