Til Odelstinget
Sosial- og helsedepartementet foreslår endringer i:
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar
Bastesen, viser til merknader i de følgende avsnitt.
Sykefraværet og dermed folketrygdens utgifter har økt
hvert år siden 1994 og fortsetter å øke.
Det er spesielt langtidsfraværet som øker. I arbeidsgiverperioden
har det ikke vært tilsvarende økning i fraværet, og
arbeidsgiverne har derfor ikke hatt tilsvarende utgiftsutvikling
som folketrygden.
På bakgrunn av den sterke og bekymringsfulle økningen
av sykefraværet og tilgangen på nye uførepensjonister
satte regjeringen Bondevik våren 1999 ned et offentlig
utvalg til å utrede sykefravær og uførepensjonering.
Sandman-utvalget har fått i oppdrag å utrede årsakene
til økningen i sykefraværet og nytilgangen til
uførepensjon og foreslå tiltak som kan redusere sykefraværet
og begrense uføretilgangen. Utvalget har fått
utsatt frist for å avgi innstilling til 15. september 2000.
Innstillingen vil deretter bli sendt på en bred høring.
Regjeringen mener at den fortsatt sterke veksten i sykepengeutgiftene
og budsjettsituasjonen generelt gjør det nødvendig
på ny å fremme forslag om utvidelse av arbeidsgiverperioden.
Det foreslås å utvide arbeidsgiverperioden fra
to uker og to dager (16 kalenderdager) til tre uker (21 kalenderdager)
fra 1. august 2000. Dette innebærer at arbeidsgiveren som
regel må dekke sykepenger i opptil 15 arbeidsdager. Regjeringen ønsker
også gjennom forslaget å stimulere til tiltak
på arbeidsplassen for å forebygge sykefravær som
kan skyldes forhold i arbeidsmiljøet. Dersom gjentatte
korte eller mellomlange fravær kan hindres eller reduseres
gjennom arbeidsmiljøtiltak, vil dette trolig også kunne
bidra til å redusere langtidsfravær.
En utvidelse av arbeidsgiverperioden vil i noen grad også frigjøre
ressurser i trygdeetaten som kan brukes til å bedre oppfølgingen
av sykmeldte.
Det vises til lovforslaget § 8-17 første
ledd bokstav b og § 8-19 første ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine merknader i Innst. S. nr. 220
(1999-2000) avsnitt 9.26 og går imot Regjeringens forslag
til endring i folketrygdloven §§ 8-17 første
ledd bokstav b og 8-19 første ledd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 220 (1999-2000) avsnitt 9.26
og slutter seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven §§ 8-17
første ledd bokstav b og 8-19 første ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til den utvikling som i den senere
tid har skjedd med en sterk økning av sykefraværet. Disse
medlemmer vil ikke bidra til ytterligere belastning på arbeidsgiverne,
med den fare for bortfall av arbeidsplasser dette medfører,
og vil vise til disse medlemmers forslag om innføring
av karensdager, for til en viss grad, å ansvarliggjøre
også arbeidstagere til vektlegging av egen helse. Videre
mener disse medlemmer at stadige endringer i regelverket
skaper uforutsigbarhet og dermed svekkede rammebetingelser for næringslivet.
Disse medlemmer viser også til Sandmanutvalget
som arbeider med å utrede årsakene til økningen
i sykefraværet og nytilgangen til uførepensjon
samt med å foreslå tiltak som kan redusere sykefraværet
og begrense uføretilgangen. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn stemme mot Regjeringens forslag til endring
i folketrygdloven §§ 8-17 første
ledd bokstav b og 8-19 første ledd.
En utvidelse av arbeidsgiverperioden vil kunne bidra til at arbeidstakere
med svakere helse får problemer på arbeidsmarkedet
fordi arbeidsgivere fokuserer på «friske» arbeidstakere.
Arbeidsmiljøutvalget uttalte at det bør treffes
tiltak slik at disse gruppene ikke blir skadelidende.
Departementet foreslår derfor en utvidelse av unntaksordningen
for langvarig og kronisk syke arbeidstakere som har risiko for særlig
stort sykefravær, for derved å unngå negative
følger av utvidelsen av arbeidsgiverperioden.
Departementet går inn for at unntaksordningen for arbeidstakere
med langvarig eller kronisk syke skal gjelde hele den foreslåtte
arbeidsgiverperioden på tre uker. Arbeidsgiverperiodens
lengde reguleres i § 8-19. Det er derfor ikke
behov for å endre § 8-20, selv om arbeidsgiverperioden
utvides.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.
Departementet foreslår at forsikringsordningen for arbeidsgivere
med få ansatte skal omfatte hele arbeidsgiverperioden på tre
uker, fra og med fjerde fraværsdag. Arbeidsgiverperiodens
lengde reguleres i § 8-19.
En utvidelse av arbeidsgiverperioden kan få negative
konsekvenser for små og mellomstore bedrifter, fordi risikoen
for sykefravær er mindre stabil i slike bedrifter. Departementet ønsker å motvirke
uheldige virkninger av forslaget ved å utvide forsikringsordningen
til å omfatte en videre krets av arbeidsgivere. Etter gjeldende
regler er det et vilkår for å falle inn under
forsikringsordningen at arbeidsgivers samlede lønnsutgifter
i foregående kalenderår ikke overstiger 40 ganger
grunnbeløpet. Det foreslås at ordningen utvides
slik at lønnsutgiftene kan utgjøre opptil 50 ganger
grunnbeløpet for den enkelte arbeidsgiver, eller en utvidelse
fra kr 1 878 000 til kr 2 347 500
med dagens grunnbeløp.
Forsikringsordningen er selvfinansierende og en utvidelse av
arbeidsgiverperioden vil derfor måtte finansieres ved en
premieøkning.
Det vises til lovforslaget § 8-21 første
ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine respektive merknader under avsnitt
2 og går imot Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 8-21
første ledd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 8-21
første ledd.
I tillegg til 16 dagers arbeidsgiverperiode ytes det i dag sykepenger
fra folketrygden i opptil 248 dager. Når arbeidsgiverperioden
foreslås utvidet til tre uker, må maksimaltiden
for sykepenger fra trygden reduseres tilsvarende slik at den settes
ned til 245 dager/49 uker. Arbeidstakeren vil da fortsatt
være sikret sykepenger i til sammen 52 uker.
Det vises til lovforslaget § 8-12.
Det ytes ikke sykepenger til alderspensjonist eller medlem med
avtalefestet pensjon som mottar hel pensjon, se §§ 8-51
og 8-52.
En alderspensjonist som mottar gradert pensjon, har rett til
sykepenger i den vanlige arbeidsgiverperioden, men stønadstiden
for sykepenger fra trygden er begrenset til 90 dager. Det vises
til folketrygdloven § 8-51.
I Ot.prp. nr. 38 (1999-2000) blir det foreslått at et medlem
som mottar gradert avtalefestet pensjon fra 1. august 2000 skal
ha rett til sykepenger etter de vanlige regler, dvs. i inntil 52
uker. Departementet vil ikke foreslå endringer i dette.
Departementet vil ikke foreslå noen endring av stønadstiden
for sykepenger fra trygden for alderspensjonister med gradert pensjon.
Utvidelsen av arbeidsgiverperioden medfører således
at eldre arbeidstakere med gradert pensjon får rett til
sykepenger i en tilsvarende lengre periode.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine merknader under kap. 2 og vil
på denne bakgrunn stemme mot Regjeringens forslag til endring
i folketrygdloven § 8-12.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 8-12.
Disse medlemmer er enig i at stønadstiden for
sykepenger fra trygden for alderspensjonister med gradert pensjon,
ikke endres.
Forslaget om tre ukers arbeidsgiverperiode fører til
at arbeidsgiverne får et utvidet ansvar også for
feriepenger. Trygdens ansvar for feriepenger foreslås derfor
redusert til 45 sykepengedager.
Det vises til lovforslaget folketrygdloven § 8-33 og
ferieloven § 10 nr. 4 andre ledd bokstav a.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine merknader under kap. 2 og vil
på denne bakgrunn stemme mot Regjeringens forslag til endring
i folketrygdloven § 8-33 og ferieloven § 10
nr. 4 andre ledd bokstav a.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 8-33
og ferieloven § 10 nr. 4 andre ledd bokstav a.
Forslaget om tre uker arbeidsgiverperiode fører til at
reisetilskott fra trygden først kan ytes til arbeidstakere
etter utløpet av arbeidsgiverperioden, det vil si fra den
22. dagen. For andre grupper blir det ingen endringer når
det gjelder reisetilskott fra og med den 15. dagen.
Det vises til lovforslaget § 8-14.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine merknader under kap. 2 og vil
på denne bakgrunn stemme mot Regjeringens forslag til endring
i folketrygdloven § 8-14.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 8-14.
Dersom en arbeidstaker blir arbeidsufør på ny innen
16 dager etter et fravær på grunn av sykdom, skal
den tidligere fraværsperioden regnes med ved beregningen
av arbeidsgiverperioden. Det skal heller ikke regnes ny arbeidsgiverperiode
før det er gått mer enn 16 dager etter et sykefravær
som arbeidsgiveren har betalt sykepenger for i en full arbeidsgiverperiode.
Lengden av tilbakefallsfristene har nær sammenheng med
lengden av arbeidsgiverperioden.
Tilbakefallsfristene foreslås derfor utvidet til tre uker
i samsvar med utvidelsen av arbeidsgiverperioden.
Det vises til lovforslaget § 8-19 tredje og
fjerde ledd og § 8-24.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine merknader under avsnitt 2 og
går imot Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 8-19
tredje og fjerde ledd og § 8-24.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 8-19
tredje og fjerde ledd og § 8-24.
Når et medlem har mottatt sykepenger i maksimal stønadstid,
må det gå 26 uker før ny stønadsperiode begynner å løpe.
Ved yrkesskade er det ingen slik begrensning, se § 8-55.
Det foreslås at ordlyden i bestemmelsen om yrkesskade
endres i samsvar med utvidelsen av arbeidsgiverperioden.
Det vises til lovforslaget § 8-55 bokstav f.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine merknader under kap. 2 og vil
på denne bakgrunn stemme mot Regjeringens forslag til endring
i folketrygdloven § 8-55 bokstav f.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 8-55
bokstav f.
Folketrygdloven regulerer vilkårene for rett til rehabiliteringspenger.
Rett til rehabiliteringspenger for yrkesaktive inntrer etter utløpet
av sykepengeperioden.
Som følge av forslaget om utvidelse av arbeidsgiverperioden
til tre uker er det nødvendig å endre antall sykepengedager
i § 10-8, slik at rehabiliteringspenger kan ytes
dersom trygden har ytet sykepenger i til sammen 245 dager.
Det vises til lovforslaget § 10-8 tredje ledd
bokstav a og b.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine merknader under kap. 2 og vil
på denne bakgrunn stemme mot Regjeringens forslag til endring
i folketrygdloven § 10-8 tredje ledd bokstav a
og b.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til endring i folketrygdloven § 10-8
tredje ledd bokstav a og b.
Utvidelsen av arbeidsgiverperioden foreslås gjennomført
fra 1. august 2000, og gis virkning for tilfeller hvor arbeidsuførheten
oppstår etter 31. juli 2000.
I proposisjonens avsnitt 2.5 redegjøres for økonomiske
og administrative konsekvenser av forslagene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, viser til sine merknader under kap. 2 og vil
på denne bakgrunn stemme mot Regjeringens forslag til gjennomføring
av utvidelsen av arbeidsgiverperioden.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag til ikrafttredelse og overgangsbestemmelser.
Disse medlemmer tar redegjørelsen for økonomiske
og administrative konsekvenser til etterretning.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endringer:
§ 8-12 første og andre ledd skal lyde:
Når en arbeidstaker har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 245 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første tre eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager.
Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 245, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder da vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 14 dagene.
§ 8-14 andre ledd skal lyde:
Til en arbeidstaker ytes reisetilskottet tidligst fra og med 22. dag etter at arbeidsuførheten oppstod. Ellers ytes reisetilskottet tidligst fra og med 15. dag.
§ 8-17 første ledd bokstav b skal lyde:
b) når arbeidstakeren har rett til sykepenger i de tre første ukene av sykefraværet, men arbeidsgiveren ikke er forpliktet til å yte sykepenger etter § 8-18,
§ 8-19 første ledd skal lyde:
Arbeidsgiveren skal betale sykepenger i et tidsrom på opptil tre uker (arbeidsgiverperioden).
§ 8-19 tredje og fjerde ledd skal lyde:,
Når det er gått mindre enn tre uker siden forrige sykefravær, skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode.
Når arbeidsgiveren har utbetalt sykepenger i en full arbeidsgiverperiode, skal det ikke inntre noen ny arbeidsgiverperiode ved sykdom som inntreffer innen tre uker etter at vedkommende arbeidstaker har gjenopptatt arbeidet.
§ 8-21 første ledd skal lyde:
En arbeidsgiver kan forsikre seg mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden når de samlede lønnsutbetalingene i det foregående året ikke overstiger 50 ganger grunnbeløpet.
§ 8-24 fjerde ledd skal lyde:
Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen tre uker regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med.
§ 8-33 første ledd skal lyde:
Trygden yter feriepenger av sykepenger som trygden har utbetalt til en arbeidstaker etter § 8-17. Feriepenger ytes bare for de første 45 sykepengedagene i opptjeningsåret, se ferieloven § 10 nr. 4 andre ledd bokstav a.
§ 8-55 bokstav f skal lyde:
f) Sykepenger fra trygden ytes i opptil 245, 250 eller 260 dager uten hensyn til bestemmelsene i § 8-12.
§ 10-8 tredje ledd bokstav a og b skal lyde:
a) har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 245, 250 eller 260 sykepengedager i løpet av de siste tre årene (§ 8-12), og fortsatt er arbeidsufør,
b) har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 245, 250 eller 260 sykepengedager i løpet av de siste tre årene (§ 8-12), og igjen blir arbeidsufør mens vedkommende er i arbeid uten å ha opparbeidet seg rett til sykepenger på nytt,
II
I lov 29. april 1988 nr. 21 om ferie (ferieloven) gjøres følgende endring:
§ 10 nr. 4 andre ledd bokstav a skal lyde:
a) sykepenger utbetalt av folketrygden for inntil 45 dager hvert opptjeningsår, jf. folketrygdloven § 8-33. I tillegg betaler trygden feriepenger av sykepenger som arbeidsgiver får refundert fra trygden for arbeidstakere som er unntatt fra reglene om arbeidsgiverperioden etter folketrygdloven § 8-20 eller av omsorgspenger ved barns eller barnepassers sykdom ut over 10 dager etter folketrygdloven § 9-8, jf. § 9-9. Trygden betaler også feriepenger for inntil 12 uker (60 sykepengedager) av opplæringspenger og pleiepenger ved barns sykdom etter folketrygdloven § 9-17
III
Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
Loven trer i kraft 1. august 2000 og gis virkning for tilfeller hvor arbeidsuførheten oppstår tidligst denne datoen.
Komiteen viser til det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak:
Regjeringens forslag om endringer i folketrygdloven og ferieloven i Ot.prp. nr. 53 (1999-2000) avvises.
Oslo, i finanskomiteen, den 9. juni 2000
Dag Terje Andersen |
Signe Øye |
Siv Jensen |
leder |
ordfører |
sekretær |