Finansdepartementet legger med dette fram forslag til lov om
endringer i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift.
I Regjeringens tiltredelseserklæring ble det uttalt at
Regjeringen ville arbeide for reformer i skattepolitikken. Det ble
fremhevet at målet er lavere satser, bredere skattegrunnlag,
enklere regler og færre smutthull. Det ble også påpekt
at det er behov for å modernisere merverdiavgiftssystemet
slik at varer og tjenester i prinsippet behandles likt. I Revidert
nasjonalbudsjett varslet Regjeringen at den ville legge fram forslag
til en slik merverdiavgiftsreform i forbindelse med budsjettet for
2001.
I samsvar med dette legger departementet fram et forslag til
merverdiavgiftsreform som en del av budsjettet for 2001, jf. St.prp.
nr. 1 (2000-2001) Skatte-, avgifts- og tollvedtak og St.meld. nr.
1 (2000-2001) Nasjonalbudsjettet 2001. Forslaget innebærer
at det blir innført generell merverdiavgiftsplikt på omsetning
av tjenester fra 1. juli 2001. Forslaget foreslås gjennomført
ved at hjemmelen for avgiftsplikt på omsetning av tjenester
gjøres generell. Dette vil føre til at regelverket
for merverdiavgiftsplikt på omsetning av tjenester blir
i samsvar med det som i dag gjelder ved omsetning av varer. Den
generelle avgiftsplikten vil medføre at all tjenesteomsetning
omfattes av merverdiavgiftssystemet, med mindre tjenesten unntas
særskilt i loven. Flere grupper av tjenester, bl.a. innen helse,
undervisning og kultur, foreslås fortsatt unntatt fra merverdiavgiftsplikten.
Forslaget om å snu merverdiavgiftslovens hjemmel for
avgiftsplikt på omsetning av tjenester bygger på et
forslag som ble utredet av Storvik-utvalget, jf. NOU 1990:11 Generell
merverdiavgift på omsetning av tjenester. Utredningen følger
som utrykt vedlegg til proposisjonen. Utvalgets utredning ble sendt
på en bred høring og danner fortsatt etter departementets oppfatning,
et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for spørsmålet
om å innføre generell merverdiavgiftsplikt på omsetning
av tjenester. Det ble også gitt en bred omtale av merverdiavgiftsreformen
av regjeringen Bondevik i Nasjonalbudsjettet 2000. Departementet har
på denne bakgrunn ikke ansett det nødvendig med en
ny alminnelig høringsrunde om forslaget.
Merverdiavgiftsplikten ved omsetning av tjenester er etter gjeldende
rett avhengig av at tjenesten uttrykkelig eller ad tolkningsvei,
fremgår av merverdiavgiftsloven. Hvilke tjenester som er
avgiftspliktige følger av § 13 annet
ledd. Fordi det kun er enkelte typer tjenester som er merverdiavgiftspliktige,
skaper dette et fokus på grensedragningen mellom henholdsvis
avgiftspliktige og avgiftsfrie tjenester.
Det eksisterer eksempelvis avgrensingsproblemer innen området
for edb. Elektronisk databehandling er etter gjeldende regelverk
en merverdiavgiftspliktig tjeneste, jf. merverdiavgiftsloven § 13
annet ledd nr. 6. Dersom edb kun benyttes som et hjelpemiddel ved utføringen
av en annen tjeneste, f.eks. en informasjonstjeneste, anses det
etter gjeldende rett ikke å foreligge avgiftsplikt. Informasjonstjenester
levert via en informasjonsbase regnes etter gjeldende regelverk som
avgiftsfri. Hva som er en «ren» edb-tjeneste og hva
som ikke er det, lar seg ikke klart definere slik regelverket er
i dag.
Dagens regelverk skaper også vanskelige avgrensingsproblemer
i forhold til avgiftspliktig omsetning av visse konsulenttjenester
etter merverdiavgiftsloven § 13 annet ledd. F.eks.
er taksering av eiendom i dag avgiftsfritt, mens utarbeidelse av
en tilstandsrapport om et elektrisk anlegg i en fast eiendom er
blitt ansett avgiftspliktig.
Et annet eksempel er omfanget av avgiftsplikten for serveringstjenester
etter merverdiavgiftsloven § 13 annet ledd nr.
10. Bestemmelsen fastslår at det er merverdiavgiftsplikt
på omsetning av serveringstjenester fra restauranter, hoteller
og andre bevertningssteder. Denne bestemmelsen er blitt tolket slik
at den kun omfatter serveringssteder hvor offentligheten har adgang
eller servering rettet mot publikum (ekstern servering). Serveringstjenester
som kun omsettes til en lukket krets av personer, er ikke ansett
avgiftspliktig (intern servering). Hva som anses som en lukket krets
av personer beror på en konkret vurdering i hvert enkelt
tilfelle.
Avgrensingsproblemer oppstår for øvrig også i forholdet
mellom hva som er merverdiavgiftspliktige varer og hva som er merverdiavgiftsfrie
tjenester. Som eksempel kan også her nevnes området
for edb, hvor det har utviklet seg et skille mellom såkalt
standardisert og individualisert programvare. Førstnevnte anses
som en merverdiavgiftspliktig vare og sistnevnte som en tjeneste.
Når dette ses i lys av de ulike programvaresammensetninger
som i dag eksisterer på markedet, samt muligheten for digital
overføring ved bruk av Internett, framstår en
grensedragning mellom de to nevnte kategorier nærmest som
en umulig oppgave.
Som en følge av dagens merverdiavgiftsregler kan virksomheter
ha omsetning både innenfor og utenfor merverdiavgiftsområdet.
Ved slik delt virksomhet, kan det kun føres fradrag for
anskaffelser til bruk i den merverdiavgiftspliktige delen av virksomheten.
Ved fellesanskaffelser til delt virksomhet kan inngående merverdiavgift
trekkes fra forholdsmessig etter varens antatte bruk i den merverdiavgiftspliktige
delen av virksomheten. Reglene om fordeling av inngående merverdiavgift
for fellesanskaffelser fremgår av merverdiavgiftsloven § 23.
Fordeling av inngående merverdiavgift gjelder f.eks. for
transportnæringer som driver kombinert avgiftspliktig godstransport
og avgiftsfri persontransport. Det samme gjelder for hotell- og
restaurantnæringen hvor utleie av rom er merverdiavgiftsfritt,
mens servering av mat er avgiftspliktig. Det er også problemer
med å fordele inngående merverdiavgift for virksomheter
innen bygg- og anleggsbransjen. Prosjektering, tegning, konstruksjon
og annen teknisk bistand for arbeid på vare, bygg, anlegg eller
fast eiendom, herunder oppføring, ombygging, reparasjon,
vedlikehold m.v. er etter gjeldende regelverk avgiftspliktig. Administrative
tjenester som f.eks. bygge- eller prosjektledelse eller byggekontroll levert
som selvstendig ytelse i tilknytning til bygnings- og anleggsoppdrag,
har derimot vært ansett for å ligge utenfor merverdiavgiftslovens
avgiftspliktige område.
Som det fremgår av ovennevnte stilles næringsdrivende
med delt virksomhet overfor særskilt kompliserte fradragsregler.
Reglene om beregningsgrunnlaget for merverdiavgift i merverdiavgiftsloven § 18
kan medføre at tjenester som i utgangspunktet faller utenfor
merverdiavgiftsområdet, blir avgiftsberegnet fordi de inngår som
en omkostning i forbindelse med en merverdiavgiftspliktig leveranse.
F.eks. vil tjenester av administrativ art som prosjektledelse, byggeledelse
og byggekontroll, som ved isolert levering faller utenfor merverdiavgiftsområdet,
måtte medtas i beregningsgrunnlaget for merverdiavgift
når tjenestene inngår som en del av en hovedentreprise.
Bestemmelsen kan gi incentiver til tilpasninger i form av splitting
av kontrakter og deling av selskaper som ikke alltid gjenspeiler
de reelle forhold. Slike tilpasninger er med på å beslaglegge
ressurser, både for næringsdrivende og for avgiftsmyndighetene.
Dagens regelverk fører også til skjult merverdiavgiftsbelastning
for en rekke næringsdrivende. Grunnen til dette er at næringsdrivende
som ikke driver merverdiavgiftspliktig virksomhet, heller ikke har
fradragsrett for inngående merverdiavgift på sine
anskaffelser. Dette gjelder eksempelvis advokat- eller rene konsulentvirksomheter.
Når de omsetter sine tjenester videre til andre næringsdrivende,
vil den manglende fradragsretten føre til at inngående
merverdiavgift de har hatt på anskaffelser til bruk i sin
virksomhet, inngår som en kostnad i deres krav på vederlag.
Dersom kjøperen av en slik advokat- eller konsulenttjeneste kjøper
tjenesten til bruk i sin avgiftspliktige virksomhet, vil det ikke
foreligge noen inngående avgift som kan føres
til fradrag. Det vil derimot ligge en skjult avgift fra foregående
ledd i det vederlag som oppkreves. Dette vil bl.a. være
en konkurranseulempe for bedrifter som konkurrerer med utenlandske
bedrifter hjemme og ute. Denne type kumulasjon skjer som en følge av
at enkelte virksomheter ikke er omfattet av den generelle merverdiavgiftsplikten,
og til tross for at en av hovedintensjonene ved innføringen
av merverdiavgiftssystemet nettopp var å unngå dette.
Et sentralt spørsmål ved dagens regelverk er
merverdiavgiftsbehandlingen av nye tjenester. Dagens regelverk er
i liten grad endret siden merverdiavgiftsloven ble vedtatt i 1969.
Hvilke tjenester som omfattes av merverdiavgiftsplikten og hvilke
som faller utenfor, er fremdeles basert på en fortolkning
av det regelverket og den begrunnelse som ble gitt i 1969. Siden den
gang har nye omsetningsformer som f.eks. elektronisk handel kommet
til, og tjenestesektoren har også generelt økt
sterkt i omfang. Produkter i form av varer eller tjenester kan nå anskaffes/bestilles
ved bruk av Internett og leveres «online» eller «offline». Det
er prinsipielt viktig at disse produktene avgiftsbelegges likt og
uavhengig av leveringsmåte, slik at merverdiavgiften fremstår
som nøytral mellom former for elektronisk handel og ordinær
handel. Ulik merverdiavgiftsmessig behandling som følge
av transaksjonsformen på ellers likeartede varer og tjenester
skaper uheldige konkurransevridninger.
Når det gjelder digitale produkter, vil innføringen av
en generell merverdiavgiftsplikt på omsetning av tjenester
også ha betydning for Norge i forhold til de retningslinjer
for beskatning (direkte og indirekte) av elektronisk handel som
er utarbeidet av OECD. For å oppnå en enhetlig
avgiftsbehandling av digitale produkter er man innen OECD blitt
enige om at digitale produkter ikke skal behandles som vare i forhold
til merverdiavgiften. Dette har vært vanskelig for Norge å gjennomføre
i praksis, fordi vi inntil nå ikke har hatt generell avgiftsplikt
på tjenester som de fleste øvrige OECD-land. Det
vises til nærmere omtale av dette i St.meld. nr. 41 (1998-1999)
Om elektronisk handel og forretningsdrift, s. 69 flg.
Dagens regelverk imøtegår i altfor liten grad
den type problemstillinger som her er reist. Regelverket mangler
den nødvendige fleksibilitet og tilpasningsdyktighet som
er påkrevet for å kunne følge den generelle
samfunnsutviklingen. Gjeldende regelverk svekker på denne
måten også forutsigbarheten og de næringsdrivendes
mulighet til bl.a. å oppfylle de krav som stilles til virksomhetens
drift og regnskap. Avgiftsmyndighetenes kontrollmuligheter svekkes
tilsvarende.
En gjennomgang av det norske merverdiavgiftssystemet og reglene
om avgiftsplikt på omsetning av tjenester viser også at
merverdiavgiftsloven ikke er i harmoni med reglene i andre land.
Merverdiavgiftsloven bygger imidlertid på prinsipper hvor
også internasjonale vilkår påvirker spørsmålet
om innenlandsk merverdiavgiftsplikt. Manglende harmonisering av regelverket
kan føre til konkurransevridning både for norske
og utenlandske næringsdrivende som opererer internasjonalt.
Handel over landegrensene øker i omfang, bl.a. ved elektronisk
overføring av digitaliserte produkter. En utvidet merverdiavgiftsplikt
på tjenesteområdet vil også gjøre
det nødvendig å se på, og eventuelt foreta
en opprydding blant, merverdiavgiftslovens bestemmelser
om avgiftsplikt på tjenester som omsettes over landegrensene,
jf. nærmere omtale under kapittel 8.2 i proposisjonen.
Merverdiavgiften er en av statskassens viktigste inntektskilder
og bidrar til å finansiere en fjerdedel av statsbudsjettets
utgifter. Provenyet fra merverdiavgiften (inkludert investeringsavgiften)
er for inntektsåret 2000 anslått til om lag 115
mrd. kroner. Tjenestenes andel av forbruket har økt fra
39 pst. av samlet privat forbruk i 1978 til 46 pst. i 1999. Andelen
tjenesteforbruk forventes å øke ytterligere i årene
framover. I tillegg kommer det stadig nye tjenester inn i markedet som
med dagens regelverk for merverdiavgiftsplikt på omsetning
av tjenester ikke vil bli avgiftspliktige. Det er derfor viktig
for statens fremtidige inntekter at lovhjemmelen blir endret, slik
at nye tjenesteområder blir omfattet av merverdiavgiftsplikten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar
Bastesen, viser til at merverdiavgiftsloven ble vedtatt
for over 30 år siden, og at det senere har skjedd få endringer
i loven. Gjeldende lov hjemler avgiftsplikt på all omsetning
av varer med visse spesifiserte unntak, mens det for tjenester er motsatt
- i prinsippet avgiftsfrihet, men med visse spesifiserte unntak.
De fleste OECD-land har likebehandlet omsetning av varer og tjenester
i sin lovgivning om merverdiavgift.
Komiteen viser videre til at et utvalg som ble oppnevnt
i 1985, under ledelse av Kjell Storvik, har utredet spørsmålet
om generell merverdiavgift på omsetning av tjenester, og
at utvalget avgav sin innstilling for over 10 år siden,
jf. NOU 1990:11. I Nasjonalbudsjettet 2000 gav regjeringen Bondevik
en omtale av en merverdiavgiftsreform, med generell moms på tjenester,
som ble varslet forelagt Stortinget før påske 2000.
Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) er en oppfølging av Storvik-utvalgets
innstilling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg i hovedsak til Regjeringens vurderinger om
behovet for endringer i det norske merverdiavgiftssystemet, og viser
til respektive merknader i det følgende.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til
pkt. 5 i budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene
og til respektive merknader i denne innstillingen. Budsjettavtalens
pkt. 5 lyder:
«Avtalepartene er enige om å foreta
en fornyelse av merverdiavgiftssystemet, med følgende endringer
i forhold til Regjeringens forslag:
a) Momssatsen på matvarer
reduseres til 12 pst. med virkning fra 1. juli 2001. Den
foreslåtte kompensasjonsordning for kjøttvarer
faller bort.
b) Persontransport, med unntak av luftfart, og reiseliv
unntas fra merverdiavgiftssystemet fra 1. juli 2001. Dette
inkluderer adgangsbilletter til alpinanlegg og fornøyelsesparker.
c) Luftfartøy (persontransport med luftfartøy)
skal ha nullsats i tråd med Regjeringens forslag.
d) Ferging av kjøretøy skal fortsatt ha
nullsats.
e) Sirkus faller inn under momsfritaket for kultursektoren.
f) Omsetning av el-biler skal ha nullsats fra 1. juli 2001.
g) Unntaket for lotterier m.v. og agenter/formidlere av
lotterier skal også omfatte lotterientreprenører.
h) Den generelle merverdiavgiftssatsen heves til 24 pst.
fra 1. januar 2001.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at forslaget om å snu
merverdiavgiftslovens hjemmel for avgiftsplikt på omsetning
av tjenester bygger på et forslag som ble utredet av Storvik-utvalget,
jf. NOU 1990:11 Generell merverdiavgift på omsetning av
tjenester. Utvalgets utredning ble deretter sendt på høring.
Merverdiavgiftsreformen ble omtalt i Nasjonalbudsjettet 2000. Disse
medlemmer har merket seg at departementet på denne
bakgrunn ikke har gjennomført en ny alminnelig høringsrunde
av det foreliggende forslaget. Disse medlemmer vil
påpeke at når Stortinget har vedtatt at Ot.prp.
nr. 2 (2000-2001) skal behandles i forbindelse med neste års
statsbudsjett medfører dette et demokratiproblem. Disse
medlemmer vil peke på de mange berørte bedrifter
og næringsorganisasjoner ikke er gitt en forsvarlig mulighet
til å få utredet virkningen for sin virksomhet
og deretter å få fremført sine synspunkter på en
forsvarlig måte, noe de mange henvendelser som er kommet
etter at høringsfristen i komiteen var ute, tyder på. Disse
medlemmer viser videre til at de som har vært til
høring i komiteen, alle hevder at Finansdepartementets
beregninger er feil.
Disse medlemmer støtter prinsippet om speilvending
av merverdiavgiftsloven, slik at alle varer og tjenester er avgiftspliktige
så lenge det ikke er gitt eksplisitt unntak i loven. Disse
medlemmer mener at dette vil bidra til at avgiftssystemet
på en bedre måte fanger opp utviklingen i samfunnet
og fremveksten av nye næringer og tjenesteområder.
En slik omlegging er også i tråd med det som er
vanlig i andre land.
Disse medlemmer vil imidlertid påpeke
at prinsippet om speilvending av loven bør holdes fullstendig
adskilt fra diskusjonen om hvilke områder som fortsatt
skal unntas fra merverdiavgiftsplikt.
For å bevare merverdiavgiften som en generell forbruksavgift
og som en stabil inntektskilde for staten mener disse medlemmer at
merverdiavgiften ikke skal brukes til å gi støtte
til nye næringer eller formål utover det som er
tilfelle i dag, enten det gjelder reduserte satser eller unntak.
Det er ikke mulig å rangere ulike områder etter
nyttighet eller lignende. Enkelte av våre naboland har
reduserte mva-satser på enkelte områder. Dette
kan selvfølgelig brukes som argument for at det samme skal
gjøres i Norge. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at det er svært mange andre skatte- og
avgiftsreformer som gir norsk næringsliv langt større
konkurranseulemper enn merverdiavgiften. og vil heller redusere
disse.
Disse medlemmer vil samtidig peke på at det
ved en differensiering av merverdiavgiften kan være vanskelig å finne
klare avgrensede områder. Disse medlemmer mener
videre at enkelte områder som f.eks. overnattingstjenester
og persontransport, må unntas når en utvider merverdiavgiftsgrunnlaget. Disse
medlemmer vil påpeke at vi har et ansvar for de
områder som i dag er unntatt fra merverdiavgiftsplikten
og som Regjeringen nå foreslår avgiftsbelagt.
Det er uholdbart å gjennomføre slike omfattende
endringer i rammevilkårene på så kort
tid. Folk som er villige til å satse på næringsvirksomhet har
krav på et minimum av forutsigbarhet. Dessuten har mange
foretatt store investeringer i lys av gjeldende regler og betalt
full merverdiavgift på disse investeringene. Regjeringens
forslag innebærer at det skal beregnes merverdiavgift på salget,
uten at det tas hensyn til tidligere investeringer og innbetalt
merverdiavgift. Dette vil føre til uheldige konkurranseulemper mellom
næringsdrivende som investerte hhv. før og etter
innføringen av merverdiavgift.
Disse medlemmer vil påpeke at det er
sterke argumenter som taler for lange overgangsordninger eller kompensasjonsordninger
for tidligere investeringer. I proposisjonen er dette avfeiet med
en sides drøfting. Storvik-utvalget har heller ikke vurdert spørsmålet. Disse
medlemmer mener at spørsmålet om ulike
overgangsordninger må utredes langt grundigere før
en utvidelse av mva-systemet kan gjennomføres.
Ut fra hensynet til forutsigbarhet i rammebetingelser for næringslivet
og hensynet til konkurransevridninger mellom ulike aktører,
mener disse medlemmer at det ikke bør gjøres
vedtak om å utvide merverdiavgiftsgrunnlaget nå.
Disse medlemmer vil imidlertid gjøre
et unntak i forbindelse med behandlingen av momsreformen. Disse
medlemmer vil gå inn for at det innføres
en særordning for personbefordring med fly, under henvisning
til ESAs uttalelser om flyavgiftene og det behov for omlegging som
dette medfører. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme for bestemmelsen om nullsats for luftfarten hjemlet
i § 16 første ledd ny nr. 13.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utforme et lovforslag som
innebærer en speilvending av avgiftsplikten for tjenester,
uten at tjenester som i dag er unntatt blir avgiftspliktige.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk
Venstreparti vil videre påpeke at redusert merverdiavgift
på matvarer er et lite målrettet tiltak, enten
målsettingen er å redusere grensehandelen, å støtte
barnefamiliene eller å støtte landbruket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at arkitektene bak budsjettavtalene bør være svært
varsomme med å fremstille seg som noen slags moderne «Robin
Hood». Fordelingsvirkningene av budsjettavtalen er udiskutable. De
svakeste rammes hardest.
Disse medlemmer viser også til at det
er de med dårligst råd som rammes hardest av utvidelsen
av momsgrunnlaget og økningen i momssatsen. Det er også et
merkverdig utslag av momsreformen slik den nå gjennomføres
at staten direkte går inn og styrer folks kulturpreferanser
i tillegg til de svært selektive ordninger som gjennomføres
over kulturbudsjettet. Det er vanskelig å se begrunnelsen
for et skarpt skille mellom sirkus og tivoli.
Disse medlemmer viser til at kombinert med økt
passgebyr og økt ligningsverdi på boliger forverrer økt
moms og økt el-avgift samlet sett husholdningenes økonomiske
situasjon. Det er også i beste fall underholdende at konsekvensene
av enigheten om momsreformen nå blir at vann tappet fra
springen skal være fullt ut momsbelagt, mens vann kjøpt
på flasker i butikken, skal ha halvert momssats.
For øvrig viser disse medlemmer til sine merknader
i avsnitt 3.1.2.1.2 i Budsjett-innst. S. I (2000-2001).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
det prinsipielt uheldige ved å fravike vanlige behandlingsprosedyrer
ved vesentlige lovendringer. De berørte parter bør
få god anledning til å gjøre seg kjent
med konsekvensene av foreslåtte endringer, og ha muligheten
til å presentere sitt syn for de besluttende myndigheter.
Når det gjelder merverdiavgiftsreformen vil imidlertid dette
medlem påpeke at problemstillingen har vært
svært godt kjent siden Storvik-utvalgets behandling. Alle
berørte parter har følgelig hatt ti år
til å sette seg inn i, og forberede seg på saken.
Det bør derfor være rimelig å anta at
de fleste har tatt høyde for at denne reformen ville bli
foreslått, spesielt siden dette har vært bebudet
av de to siste regjeringer. Dette medlem vil også rette
oppmerksomheten mot de problematiske sider ved å bekjentgjøre
datoen for en vesentlig endring av avgiftsendring lang tid i forveien. Dette
vil medføre vesentlige tilpasninger fra aktørene i økonomien,
noe som åpenbart vil være samfunnsøkonomisk
uheldig.
Dette medlem støtter derfor Regjeringens forslag
om å behandle Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) i forbindelse med
neste års statsbudsjett.
Dette medlem understreker at det er helt sentralt
for å kunne opprettholde en velfungerende offentlig sektor
at skattegrunnlaget er så bredt som mulig. Det gjør
det mulig å operere med relativt lave satser, og allikevel
opprettholde statens inntektsnivå. For den som kjenner
merverdiavgiftens betydning på inntektssida i statsbudsjettet,
er det åpenbart at denne reformen på sikt vil
være svært viktig for å sikre offentlige
inntekter.
Dette medlem merker seg også at innføring av
merverdiavgift på tjenester er god fordelingspolitikk fordi
tjenestenes andel av forbruket stiger med inntekten.
Dette medlem mener at det er viktig å begrense
unntakene fra merverdiavgiften. Støtte til enkeltnæringer
vil i de fleste tilfeller oppnås mer effektivt gjennom
mer målrettede tiltak. Det finnes imidlertid forhold som
kan begrunne unntak. Tjenester som i stor grad finansieres av det
offentlige - helse, sosial, undervisning, idrett og kultur - gir
det liten mening å innlemme i momsordningen. Næringer
som ikke ilegges moms i utlandet, primært finansnæringen,
lotterier og organisasjoner, vil det av konkurranse- og likebehandlingshensyn
også være fornuftig å holde utenfor.
Den tredje gruppa er næringer det av spesielle grunner
er ønskelig å gi statlig støtte, og der
dette kan gjøres mest effektivt gjennom unntak fra momsen.
Dette medlem foreslår nullsats med fradragsrett,
noe som innebærer en forbedring av rammevilkårene
i forhold til dagens situasjon, for følgende:
Dette medlem foreslår unntak fra merverdiavgiftsordningen
for følgende:
Reisebyrå må av konkurransehensyn ha samme merverdiavgiftsordning
som gjelder for tjenesten de formidler.
Dette medlem understreker at redusert merverdiavgift
på mat er et svært upresist fordelingspolitisk
virkemiddel. Det store provenytapet dette medfører kunne
med en alternativ anvendelse gitt svært merkbare forbedringer
for mange svake grupper i det norske samfunnet. Dette medlem minner
om at avgiftsreduksjoner flest styrker avansen til produsenter og
mellomledd i omsetningen, i tillegg til å redusere prisene.
Det er derfor god grunn til å tro at en vesentlig andel
av dette provenytapet i realiteten vil være en støtte
til landbruket og dagligvarenæringen.
Komiteens medlem representanten Steinar Bastesen viser
til forslaget om å snu avgiftsprinsippet vedrørende
mva på tjenester. Dette medlem ønsker
primært ingen skjerpelser av mva-systemet nå,
verken økning av satsen eller utviding av merverdiavgiftsgrunnlaget. Dette
medlem ønsker tvert om å redusere avgiftstrykket
i Norge, herunder merverdiavgiften. Derfor støtter dette
medlem forslaget om null-merverdiavgift på matvarer,
og subsidiært halv matmoms.
Dette medlem kan subsidiært støtte
en speilvending av avgiftssystemet om ingen tjenester som i dag
ikke er avgiftsbelagt, holdes utenfor mva-ordningen. På subsidiært
grunnlag kan derfor dette medlem støtte
Høyres og Fremskrittspartiets forslag der Stortinget ber
Regjeringen utforme et lovforslag i tråd med dette.