Arbeidet med revisjon av regelverket for offentlige anskaffelser
startet med NOU 1997:21 om offentlige anskaffelser (Tronslin-utvalget).
Tronslin-utvalgets mandat var begrenset til statlig sektor, og kommunal
sektor var derfor ikke representert i utvalget. Et enstemmig utvalg
og et flertall av høringsinstansene påpekte likevel
at det er behov for en endret struktur i regelverket for offentlige
anskaffelser, og mente at det ville være mest hensiktsmessig å ha
et felles regelverk for statlige og kommunale anskaffelser også under terskelverdiene.
Stortinget vedtok i 1999 en ny innkjøpslov der det gis
adgang til å gi felles regler for statlige innkjøp
og for kommunale innkjøp over visse verdier (EØS-
og WTO-forpliktelse). Under behandlingen ble det imidlertid også gitt
signaler om at målet bør være ett felles
regelverk - også under terskelverdiene, jf. Innst. O. nr.
27 (1997-1998).
Tronslin-utvalget stilte også spørsmål
om det er behov for å revidere eksisterende konfliktløsningsordning.
Utvalget mente at det burde utredes hvorfor domstolsapparatet blir
benyttet i så vidt liten grad, og eventuelt hvordan konfliktløsnings-
og rådgivningsapparatet kan styrkes.
Komiteen kjenner til bakgrunnen for
framlegga til lovendring, og har merka seg at departementet etter
Stortinget sitt ønskje har arbeidd vidare med problemstillingane
knytt til felles reglar for kommunale og statlege innkjøp
også under terskelverdiane i EØS-avtalen.
Komiteen vil kome attende til dei konkrete problemstillingane
under dei einskilde punkta under.