2. Bakgrunn for forslagene til lovendring

2.1 Sammendrag

Arbeidet med revisjon av regelverket for offentlige anskaffelser startet med NOU 1997:21 om offentlige anskaffelser (Tronslin-utvalget). Tronslin-utvalgets mandat var begrenset til statlig sektor, og kommunal sektor var derfor ikke representert i utvalget. Et enstemmig utvalg og et flertall av høringsinstansene påpekte likevel at det er behov for en endret struktur i regelverket for offentlige anskaffelser, og mente at det ville være mest hensiktsmessig å ha et felles regelverk for statlige og kommunale anskaffelser også under terskelverdiene. Stortinget vedtok i 1999 en ny innkjøpslov der det gis adgang til å gi felles regler for statlige innkjøp og for kommunale innkjøp over visse verdier (EØS- og WTO-forpliktelse). Under behandlingen ble det imidlertid også gitt signaler om at målet bør være ett felles regelverk - også under terskelverdiene, jf. Innst. O. nr. 27 (1997-1998).

Tronslin-utvalget stilte også spørsmål om det er behov for å revidere eksisterende konfliktløsningsordning. Utvalget mente at det burde utredes hvorfor domstolsapparatet blir benyttet i så vidt liten grad, og eventuelt hvordan konfliktløsnings- og rådgivningsapparatet kan styrkes.

2.2 Merknader frå komiteen

Komiteen kjenner til bakgrunnen for framlegga til lovendring, og har merka seg at departementet etter Stortinget sitt ønskje har arbeidd vidare med problemstillingane knytt til felles reglar for kommunale og statlege innkjøp også under terskelverdiane i EØS-avtalen.

Komiteen vil kome attende til dei konkrete problemstillingane under dei einskilde punkta under.