Forslaget om at lov av 16. juli 1999 om offentlige anskaffelser
skal gjøres generell, har ingen direkte økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommunal sektor. Forslaget
innebærer imidlertid at det gis lovhjemmel for å utforme
felles forskrift for statlige, fylkeskommunale og kommunale anskaffelser
- uavhengig av anskaffelsens verdi, og forskriftens utforming vil
gi økonomiske og administrative virkninger for kommunene.
Forslaget om felles regelverk vil innebære en vesentlig økning
av antall kommuner som for første gang, eller i betydelig økt
grad, må forholde seg til regelverket for offentlige anskaffelser.
I hovedsak gjelder dette for de små kommunene. Slike kommuner
må endre sin innkjøpspraksis, de vil få økt
ressursbruk ved forberedelser og gjennomføring av anskaffelsene, økte
kostnader ved kunngjøring og økt ressursbruk i forbindelse
med opplæring og kompetansetilegning. De gevinster kommunene
kan oppnå ved mer bruk av konkurranse og økt profesjonalisering
av innkjøpspraksis, antas allikevel klart å overstige
de økte kostnader og ressursbehov som praksisendring og
innføring i nytt regelverk medfører.
For leverandørene - og særlig SMB - er det
positivt at kommunale anskaffelser under terskelverdiene omfattes
av det samme regelverk som statlige anskaffelser, og videre at innkjøpspraksis
innen det offentlige anskaffelsesområdet da blir lik og
forutsigbar. Gjennom at det stilles krav til kunngjøring
og bruk av anbud/tilbud, vil forslaget øke leverandørenes
konkurransekraft både hjemme og i utlandet.
For oppdragsgivere og leverandører vil miljøbestemmelsen
innebære økt ressursbruk i form av krav til styrking
av kompetanse, både miljøfaglig og innkjøpsfaglig.
I et langsiktig perspektiv antas det allikevel at besparelsene vil
bli større enn økningen i de administrative kostnadene.
Både midler til avlønning av tvisteløsningsorganets
medlemmer, opplæringsmidler, reisekostnader, og sekretariatskostnadene
må påregnes å bli dekket innenfor Nærings-
og handelsdepartementets budsjettramme. Stortinget vil gjennom behandling
av en egen budsjettproposisjon få forelagt de økonomiske størrelser
som forslaget innebærer.
Regelverket er innført for å øke kostnadseffektiviteten
ved offentlige innkjøp, og det er derfor grunn til å anta
at selv mindre forbedringer i regeletterlevelsen fra offentlige
oppdragsgivere på sikt vil kunne gi gevinst.
Det foreslås en bestemmelse som gir oppdragsgiver mulighet
til å stille krav om at leverandører skal ha lærlinger
eller være tilknyttet en lærlingordning. Denne
muligheten krever at oppdragsgivere nøye vurderer de økonomiske
konsekvensene opp mot de forventede effekter.
Det foreslås at innholdet i HMS-egenerklæring
utvides til også å omfatte en erklæring
om at virksomheten er lovlig organisert i henhold til skatte-, trygde- og
arbeidsmiljøloven. Slik legges det til rette for at man
gjennom offentlige anskaffelser kan bidra til å styrke
ansattes faglige og sosiale rettigheter på en praktisk
og håndterbar måte. Forslaget vil bety en betydelig
forbedring i forhold til dagens situasjon.
Komiteen sluttar seg til Regjeringa
sine vurderingar når det gjeld økonomiske og administrative konsekvensar.