Det framholdes at mangelen på organer til transplantasjon
er et internasjonalt problem, og at mulig overføring av
organer og vev fra dyr til mennesker de senere år har vært
drøftet i en rekke land og i flere internasjonale organisasjoner.
Det vises til at det i flere internasjonale vitenskapelige tidsskrifter
og organisasjoner blitt reist forslag om en tenkepause i form av
et midlertidig forbud (moratorium) før kliniske forsøk
på mennesker settes i gang. Faren for spredning av ukjente
virus fra dyr til mennesker har stått sentralt sammen med
behovet for en samfunnsmessig diskusjon både om eksistensielle spørsmål
knyttet til kryssing av artsgrensen mellom mennesker og dyr, og
til dyrevern, samtykke, prioritering og aksept av dyreorganer.
Om gjeldende rett i Norge opplyses at transplantasjon av organer/celler
fra dyr faller utenfor lov om transplantasjon m.v. Smittevernloven
inneholder bestemmelser som vil kunne komme til anvendelse ved overføring
av smittsom sykdom fra dyr til mennesker. Dyrevernloven § 21
inneholder bestemmelser som regulerer bruk av dyr i forskning og
forsøksvirksomhet. Ingen må gjøre biologiske
forsøk med dyr uten særskilt tillatelse. Formålet
med genteknologiloven er å sikre at framstilling og bruk
av genmodifiserte organismer skjer på en etisk og samfunnsmessig
forsvarlig måte. Det opplyses at spørsmålet
om overføring av genmodifisert levende biologisk materiale
fra dyr til mennesker ikke er drøftet i lovens forarbeider.
Det framholdes at innenfor rammen av nåværende regulering
vil klinisk utprøvning av celler, vev eller organer fra
dyr til mennesker i Norge være et klinisk forskningsprosjekt
som skal forelegges en regional forskningsetisk komité.
Det understrekes at det er viktig å drøfte
de mulige risikoer som xenotransplantasjoner kan medføre
på internasjonalt nivå, og det blir gitt en oversikt
over en del sentrale internasjonale utredninger.
Et svenskt utvalg avga i 1999 innstillingen Från en
art till en annan - transplantation från djur til människa
(SOU 1999:120). Med utgangspunkt i dagens kunnskap anser utvalget
ikke at risikoen ved xenotransplantasjon er så stor at
det er behov for et permanent eller midlertidig forbud, men at den
usikkerhet som finnes om risiko, likevel krever særskilte
tiltak basert på et forsiktighetsprinsipp. Etter utvalgets
syn er det nødvendig med et særskilt regelverk
for regulering av denne type kliniske forsøk, og det foreslås
en egen lov om dette. Det foreslås videre at hvert enkelt klinisk
forsøk skal godkjennes av et eget sentralt organ, og at
hvert prosjekt skal vurderes ut fra medisinske, etiske, dyrevernmessige
og juridiske aspekter. Etter utvalgets syn er det behov for ny utredning
og nytt standpunkt fra myndighetene dersom man eventuelt går
over til å anvende xenotransplantasjon som etablert behandlingsmetode.
I tilknytning til det danske Teknologirådet er samarbeidsorganet
BIOSAM opprettet for drøfting av etiske spørsmål
knyttet til forskning og anvendelse av bioteknologi.
Av aktuelle utredninger i Storbritannia redegjøres det
for rapporten Animal-to-Human transplants - the ethics of xenotransplantation
fra det privatfiansierte rådgivende organet Nuffield Council
on Bioethics fra 1996. Videre redgjøres det for rapporten
Animal tissue into humans som et britisk regjeringsoppnevnt utvalg
framla i 1997, og som kom med en lang rekke anbefalinger, blant
annet opprettelse av et organ for å overvåke xenotransplantasjonsvirksomheten
på nasjonalt plan. Det vises også til at den britiske
regjering i 1997 oppnevnte et rådgivende organ som skal
komme med forslag til regulering av xenotransplantasjoner og som
skal gi råd til den britiske helseministeren.
Det orienteres om at Helserådet i Nederland i en rapport
i 1998 konkluderte med at xenotransplantasjonsteknikken er etisk
akseptabel sett både fra pasientenes side og fra et dyrevernmessig
synspunkt. Kliniske forsøk ble likevel ikke anbefalt på grunn
av avstøtningsproblemer og den økende bekymring
når det gjelder overføring av virus fra dyr til
menneske.
Det blir i proposisjonen også vist til utredninger og
forsøk fra Spania og USA.
OECD har i 1999 utgitt rapporten Xenotransplantation: International
Policy Issues. Rapporten drøfter blant annet behovet for
organer, økonomiske aspekter og behovet for internasjonalt
samarbeid. I tråd med retningslinjer fra flere av medlemslandene
anbefaler OECD livslang overvåkning av personer som har gjennomgått
xenotransplantasjoner. Rapporten understreker behovet for et nødvendig
internasjonalt samarbeid når det gjelder forskning for å dokumentere eventuelle
risikofaktorer for overføring av infeksjoner, etablering
av nasjonale og internasjonale nettverk for overvåkning
av pasienter og for å løse spørsmål knyttet
til oppfølgning av xenotransplanterte pasienter som reiser
mellom land og verdensdeler samt tiltak for å hindre ukontrollert
bruk av teknologien.
Parlamentarikerforsamlingen i Europarådet anbefalte
i 1999 Ministerkomiteen å arbeide for en rask innføring
av et moratorium i alle medlemsland for kliniske forsøk
med xenotransplantasjoner, og ta skritt for å gjøre
moratoriet til en verdensomfattende bindende avtale. Europarådet
har opprettet en arbeidsgruppe som skal vurdere anbefalingen fra
Parlamentarikerforsamlingen og utarbeide retningslinjer for anvendelse
av xenotransplantasjoner.
WHO har tatt flere initiativer innen xenotransplantasjoner, blant
annet rapport fra en arbeidsgruppe som har gitt forslag til retningslinjer
til forebygging av smittsom sykdom ved xenotransplantasjoner.
Det opplyses at EUs politiske organer hittil ikke har tatt standpunkt
til kliniske forsøk med xenotransplantasjoner på mennesker.
Regjeringen oppnevnte i desember 1999 et utvalg for vurdering
av overføring av levende biologisk materiale fra dyr til
mennesker. Utvalget skal levere innstilling innen mai 2001.
Departementet ønsker å legge et «føre
var»-prinsipp til grunn ved vurderingen av om det skal
gis adgang til overføring av levende biologisk materiale
fra dyr til mennesker. Departementet mener også at det
er nødvendig å skape tillit og trygghet i befolkningen omkring
dette spørsmålet, og at befolkningens verdigrunnlag
bør tillegges betydelig vekt. Etter departementets syn
bør fremtidige muligheter for overføring av levende
biologisk materiale fra dyr til mennesker være gjenstand
for politisk og etisk debatt før det eventuelt settes i
gang kliniske forsøk i Norge. Ut fra dagens kunnskap finner
departementet at det ikke er forsvarlig å sette i gang
kliniske forsøk med overføring av denne type biologisk
materiale.
Det vises til regelverk som er foreslått eller under utarbeiding
i Storbritannia og Sverige, og etter departementets syn er det også i
Norge nødvendig å få på plass
et regelverk som kan stille de nødvendige krav til vurderingen
av forsøk, før det eventuelt blir gitt adgang
til overføring av levende biologisk materiale fra dyr til
mennesker.
Departementet foreslår at det ved endring i transplantasjonsloven
inntas en ny § 6 a om at overføring av
levende biologisk materiale fra dyr til mennesker ikke er tillatt.
Forbudet skal omfatte både kliniske forsøk og
enhver form for medisinsk behandling med levende biologisk materiale
fra dyr. Det foreslås videre en bestemmelse i § 15
nytt annet ledd om at § 6 a opphører å gjelde
1. januar 2003. Bestemmelsen forutsetter at departementet legger
fram nytt lovforslag på en slik måte at endelig
lovforslag kan tre i kraft senest 1. januar 2003. Det uttales at
dersom erfaringer viser at det er for tidlig å ta et endelig
standpunkt innen denne tid, kan det være aktuelt å foreslå en
begrunnet forlengelse av det midlertidige forbudet.
Komiteen legger vekt på at
Europarådet har tatt initiativ til rask innføring
av verdensomfattende og bindende moratorium for organtransplantasjon
fra dyr til menneske av hensyn til at dyreorganer kan overføre visse
typer virus og andre smittsomme sykdommer. Komiteen ser
det som riktig å legge til grunn de definisjoner og avgrensinger
som er i tråd med internasjonale definisjoner.
Komiteen legger til grunn at transplantasjon av levende
biologisk materiale fra et genmodifisert dyr faller utenfor genteknologilovens
virkefelt, men at aktuelle vilkår for eventuell slik behandling
er så omfattende, at også dette bør utredes
nærmere. Det er behov for et moratorium bl.a. for å hindre
epidemier på grunn av virus.
Komiteen ser at det med vår nåværende
kunnskap ikke er mulig å anslå risiko, og vil
avvente Gjørvutvalgets innstilling. Utvalget skal levere
innstilling 1. mai 2001. Selv om forbud vil omfatte både kliniske
forsøk og enhver form for medisinsk behandling med levende
biologisk materiale fra dyr, er det aktuelt med et midlertidig forbud
bare fram til 1. januar 2003, da det forventes ferdigbehandlet
endelig forslag til ny lovgivning.
Komiteen tiltrer på denne bakgrunn forslag
til ny § 6 a.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at det på nåværende tidspunkt
ikke åpnes mulighet for transplantasjon av dyreorganer
til mennesker i Norge. Disse medlemmer viser imidlertid
til at det over flere år har foregått en intens
forskning på bruk av dyreorgan for transplantasjon til
mennesker, men at sikkerheten for ikke å overføre
smitte fra dyr til mennesker ennå ikke er tilstrekkelig
dokumentert. Disse medlemmer mener imidlertid på bakgrunn
av den betydelige forskning som foregår ulike
steder i verden, at det blir for kategorisk å legge ned
lovforbud mot slik transplantasjon frem til 2003. Disse medlemmer vil
støtte lovforslaget på det nåværende
tidspunkt, men vil forbeholde seg retten til eventuelt å komme
tilbake til denne saken om det før januar 2003 åpnes
for xenotransplantasjon i utlandet.