1. Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen fremmes forslag til en ny lov om stiftelser som skal erstatte lov 23. mai 1980 nr. 11 om stiftelser m.m. Lovforslaget bygger på utredningen fra Stiftelseslovutvalget, NOU 1998:7 Om stiftelser.

Lovforslaget innebærer en gjennomgående revisjon av nåværende stiftelseslov, og det foreslås betydelige innholdsmessige og redaksjonelle endringer. Det har vært et siktemål ved lovarbeidet å ta vare på stiftelsers særpreg som organisasjonsform og å gjøre loven mer brukervennlig, samt vurdere mulige regler som kan hindre misbruk av stiftelsesformen.

Et avgjørende vilkår for at en rettsdannelse skal kunne aksepteres som en stiftelse, er at rettsdannelsen er tilstrekkelig selvstendig i forhold til oppretteren og andre mulige eierpretendenter. Stiftelsesloven bør fortsatt bygge på et selvstendighetskrav.

Nåværende stiftelseslov bygger på et skille mellom offentlige og private stiftelser. Offentlige stiftelser er stiftelser som har fått offentlig stadfestelse. I lovforslaget er dette skillet ikke videreført. Lovforslaget skiller imidlertid mellom næringsdrivende og alminnelige stiftelser, og på enkelte punkter foreslås det særregler for næringsdrivende stiftelser.

Det foreslås at alminnelige stiftelser som opprettes etter lovens ikrafttredelse må ha en grunnkapital på minst 100 000 kroner. Visse næringsdrivende stiftelser må ha en grunnkapital på minst 200 000 kroner. I næringsdrivende stiftelser foreslås det dessuten at grunnkapitalen skal være bundet. Det vi si at den ikke kan brukes til utdelinger.

Etter lovforslaget skal enhver stiftelse ha et styre. Visse næringsdrivende stiftelser får en plikt til å ha daglig leder. Som etter nåværende lov, kan vedtektene fastsette at stiftelsen også skal ha andre organer.

For å hindre at oppretteren får for stor innflytelse over stiftelsen, foreslår departementet at den som har avgitt en formuesverdi som inngår som stiftelsens grunnkapital, og hans eller hennes nærstående mv., ikke kan være stiftelsens eneste styremedlemmer. Disse personene kan heller ikke være styrets leder hvis styret bare har to medlemmer.

Nåværende lovs regler om omdanning av stiftelser er i hovedsak videreført i lovforslaget, men det foreslås noen endringer, bl.a. at oppretteren ikke skal kunne ha omdanningsmyndighet.

Dagens ordning med at det er fylkesmennene som fører tilsyn med stiftelser, erstattes av en sentralisert tilsynsordning, og det opprettes et sentralt register for stiftelser.

Det gis ikke særregler for stiftelser som er opprettet av det offentlige.