I proposisjonen fremmes forslag til en ny lov om stiftelser som
skal erstatte lov 23. mai 1980 nr. 11 om stiftelser m.m.
Lovforslaget bygger på utredningen fra Stiftelseslovutvalget,
NOU 1998:7 Om stiftelser.
Lovforslaget innebærer en gjennomgående revisjon
av nåværende stiftelseslov, og det foreslås
betydelige innholdsmessige og redaksjonelle endringer. Det har vært
et siktemål ved lovarbeidet å ta vare på stiftelsers
særpreg som organisasjonsform og å gjøre loven
mer brukervennlig, samt vurdere mulige regler som kan hindre misbruk
av stiftelsesformen.
Et avgjørende vilkår for at en rettsdannelse
skal kunne aksepteres som en stiftelse, er at rettsdannelsen er
tilstrekkelig selvstendig i forhold til oppretteren og andre mulige
eierpretendenter. Stiftelsesloven bør fortsatt bygge på et
selvstendighetskrav.
Nåværende stiftelseslov bygger på et
skille mellom offentlige og private stiftelser. Offentlige stiftelser
er stiftelser som har fått offentlig stadfestelse. I lovforslaget
er dette skillet ikke videreført. Lovforslaget skiller
imidlertid mellom næringsdrivende og alminnelige stiftelser,
og på enkelte punkter foreslås det særregler
for næringsdrivende stiftelser.
Det foreslås at alminnelige stiftelser som opprettes
etter lovens ikrafttredelse må ha en grunnkapital på minst
100 000 kroner. Visse næringsdrivende stiftelser
må ha en grunnkapital på minst 200 000
kroner. I næringsdrivende stiftelser foreslås
det dessuten at grunnkapitalen skal være bundet. Det vi
si at den ikke kan brukes til utdelinger.
Etter lovforslaget skal enhver stiftelse ha et styre. Visse næringsdrivende
stiftelser får en plikt til å ha daglig leder.
Som etter nåværende lov, kan vedtektene fastsette
at stiftelsen også skal ha andre organer.
For å hindre at oppretteren får for stor innflytelse over
stiftelsen, foreslår departementet at den som har avgitt
en formuesverdi som inngår som stiftelsens grunnkapital,
og hans eller hennes nærstående mv., ikke kan
være stiftelsens eneste styremedlemmer. Disse personene
kan heller ikke være styrets leder hvis styret bare har
to medlemmer.
Nåværende lovs regler om omdanning av stiftelser
er i hovedsak videreført i lovforslaget, men det foreslås
noen endringer, bl.a. at oppretteren ikke skal kunne ha omdanningsmyndighet.
Dagens ordning med at det er fylkesmennene som fører
tilsyn med stiftelser, erstattes av en sentralisert tilsynsordning,
og det opprettes et sentralt register for stiftelser.
Det gis ikke særregler for stiftelser som er opprettet
av det offentlige.