Gjeldende stiftelseslov skiller mellom såkalte offentlige
og private stiftelser. Karakteristisk for de offentlige stiftelsene
er at de har offentlig stadfestelse; andre stiftelser er private.
Skillet har dermed ikke noe å gjøre med om stiftelsen
er opprettet av et privat eller offentlig rettssubjekt.
Skillet mellom næringsdrivende og ikke-næringsdrivende
stiftelser går på tvers av skillet mellom private
og offentlige stiftelser.
En hovedforskjell mellom de offentlige og de private stiftelsene
er at de førstnevnte er underlagt et mer vidtgående
offentlig tilsyn. Tilsynet innebærer at det offentlige
(fylkesmannen) skal se til at stiftelsens virksomhet utøves
lovlig og i samsvar med dens formål og vedtekter, at stiftelsens
verdier forvaltes og anbringes på den måten som
til enhver tid er bestemt, samt overvåke at stiftelsen
fører regnskap og underkaster seg revisjon slik det er
bestemt i lover og forskrifter. For private stiftelser begrenser
tilsynet seg til en meldeplikt ved etableringen hvis stiftelsens
forvaltningskapital utgjør 50 000 kroner eller
mer, en plikt til å sende inn regnskaper og en granskningsadgang.
Det er frivillig for en stiftelse om den ønsker å være
en offentlig stiftelse. Det er likevel ikke alle stiftelser som
kan få offentlig stadfestelse, jf. lovens § 16. Det
er for eksempel et vilkår at stiftelsens formål
har en viss allmenn interesse, og at den ikke utelukkende har til
oppgave å tilgodese medlemmer av en bestemt familie. Videre
må en offentlig stiftelse ha en urørlig grunnkapital
på minst 200 000 kroner.
Stiftelseslovutvalget foreslår å oppheve skillet mellom
offentlige og private stiftelser. Et hovedargument er at utvalget
foreslår nye regler om tilsyn og kontroll med stiftelser.
Et viktig argument er også at dagens frivillige kontrollordning
etter utvalgets syn ikke virker tilstrekkelig effektivt.
Departementet går også inn for å oppheve
skillet mellom offentlige og private stiftelser, og viser bl.a. til
at høringsinstansene har gitt bred støtte til
utvalgets forslag.
De reglene utvalget foreslår for alminnelige stiftelser
ligger på enkelte punkter nær opp til det som gjelder
for offentlige stiftelser. Noen av høringsinstansene mener
at de foreslåtte reglene fremstår som vel strenge
i forhold til de små ideelle stiftelsene. Departementet
har ikke fulgt opp alle disse forslagene, og har i noe større
grad enn utvalget lagt vekt på hensynet til fleksibilitet
og ønsket om ikke å innføre for tyngende
rammevilkår, enn på hensynet til faren for omgåelser
og misbruk av stiftelsesformen. Departementet mener at alle stiftelser
formelt bør være underlagt samme form for tilsyn.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag om å oppheve skillet mellom privat og offentlig
stiftelse. Komiteen mener det er hensiktsmessig at
alle typer stiftelser underlegges samme type kontroll. Komiteen vil
imidlertid understreke at det også på dette punktet
er viktig å lage regler som ikke virker for tyngende på små,
ideelle stiftelser, og er tilfreds med at departementet av denne
grunn har latt være å følge opp en del
av utvalgets forslag.