Nåværende stiftelseslov har enkelte særregler
om næringsdrivende stiftelser i kap. V. Begrepet «næringsdrivende
stiftelse» er regulert i § 24. Bestemmelsen
omfatter tre typer næringsdrivende stiftelser:
1. Stiftelser som har til formål å drive
næringsvirksomhet selv (såkalte hovednæringsdrivende
stiftelser).
2. Andre stiftelser som driver næringsvirksomhet selv
(såkalte binæringsdrivende stiftelser).
3. Stiftelser som gjennom aksjer eller andeler har bestemmende
innflytelse over næringsvirksomhet utenfor stiftelsen (såkalte
holdingstiftelser).
Når det gjelder hvilke stiftelser som skal anses som
næringsdrivende stiftelser, foreslår utvalget
en definisjon som langt på vei svarer til definisjonen
i nåværende lov. Utvalget går imidlertid
ikke inn for å videreføre gjeldende lovs ordning
med forskjellige regler for forskjellige typer næringsdrivende
stiftelser. Særreguleringen bør gjelde generelt
for næringsdrivende stiftelser. Utvalget forutsetter at
begrepet «næringsvirksomhet» skal forstås
på samme måte som etter nåværende
stiftelseslov.
Utvalget foreslår følgende særregler
for næringsdrivende stiftelser:
Næringsdrivende stiftelser
skal etter forslaget ha en grunnkapital på minst 200 000
kroner, mens alminnelige stiftelser kan ha en grunnkapital på 100 000
kroner.
Det foreslås mer detaljerte krav når det
gjelder utformingen av vedtektene og registreringsmeldingens innhold.
Det foreslås særlige krav når
det gjelder aktivitetsplikt ved tap av stiftelsens kapital.
Kravet om at minst halvdelen av styremedlemmene skal være
bosatt i riket, gjelder ikke for statsborgere bosatt i stater som
er part i EØS-avtalen.
Det foreslås visse særregler om regnskapsføring og
revisjon.
Departementet er enig med utvalget i at det også i en
ny stiftelseslov er behov for visse særregler for næringsdrivende
stiftelser. Først og fremst fordi næringsdrivende
stiftelser i større grad enn andre stiftelser har kreditorer.
Ingen av høringsinstansene synes å gå imot at
det fortsatt skal gjelde enkelte særregler for de næringsdrivende
stiftelsene.
Departementet er enig med utvalget i at de tre formene for næringsdrivende
stiftelser som omfattes av definisjonen i nåværende
lov, fortsatt bør regnes som næringsdrivende.
Departementet slutter seg til at det skulle være liten
grunn til å skille mellom de stiftelser som har til formål å drive
næringsvirksomhet, og de stiftelser som rent faktisk driver
slik virksomhet. For holdingstiftelsene er likevel ikke spørsmålet
like opplagt, jf. nærmere nedenfor.
De høringsinstanser som har gitt uttrykk for innvendinger
når det gjelder forslaget om hvilke stiftelser som skal
regnes som næringsdrivende, synes først og fremst
og være opptatt av de skatte- og avgiftsmessige konsekvensene
forslaget kan få. Departementet bemerker at legaldefinisjonen
av næringsdrivende stiftelser bare er ment å gjelde
i forhold til stiftelseslovens regler.
Departementet er enig med utvalget i at det vil være
en fordel om de tre formene for næringsdrivende stiftelser
kan underlegges de samme reglene.
Holdingstiftelser driver ikke næringsvirksomhet selv,
men er bare indirekte involvert i næringsvirksomhet som
drives av andre. Stiftelsen selv pådras som sådan
ikke direkte forpliktelser som følge av slik næringsvirksomhet,
og hensynet til kreditorene gjør seg dermed ikke gjeldende
på samme måte som for de to andre formene for
næringsdrivende stiftelser. Departementet mener likevel
at holdingstiftelser i prinsippet bør anses som en form
for næringsdrivende stiftelser, og i hvert fall som et
utgangspunkt reguleres av de samme særreglene som de to
andre formene for næringsdrivende stiftelser. Departementet
foreslår imidlertid at holdingstiftelser holdes utenfor
reguleringen når det gjelder flere sentrale bestemmelser.
Departementet foreslår følgende særregler
for næringsdrivende stiftelser:
Alle næringsdrivende stiftelser
skal fortsatt registreres i Foretaksregisteret, jf. utkastet § 13
og foretaksregisterloven § 2-1 første
ledd nr. 4.
Næringsdrivende stiftelser skal ha et firma som skal
fremgå av vedtektene, jf. utkastet § 10
annet ledd og firmaloven § 2-2 syvende ledd.
I andre næringsdrivende stiftelser enn holdingstiftelser,
der grunnkapitalen er på 3 mill. kroner eller mer, skal
det ansettes en daglig leder, jf. § 34 annet punktum.
I slike stiftelser kan daglig leder ikke velges til styremedlem.
Ansatte skal ha rett til styrerepresentasjon i næringsdrivende
stiftelser når det gjelder saker om næringsvirksomhet
etter de regler som gjelder for aksjeselskaper. Når det
gjelder holdingstiftelser beror representasjon i holdingstiftelsens
styre på samtykke fra Bedriftsdemokratinemnda.
For andre næringsdrivende stiftelser enn holdingstiftelser
foreslås det enkelte særlige krav til egenkapitalen,
jf. utkastet §§ 22 flg. Om begrunnelsen for
at ikke holdingstiftelser er omfattet av disse kravene, se kap.
7.1 nedenfor.
Stiftelser som blir næringsdrivende, kan tilpasse vedtektene
til de særlige krav som gjelder for næringsdrivende
stiftelser uten at dette anses som omdanning, jf. § 45
tredje ledd annet punktum.
Spørsmålet om det er behov for egne regler
ved overgang fra alminnelig stiftelse til næringsdrivende stiftelse
er ikke vurdert av Stiftelseslovutvalget, og det er heller ikke
noen av høringsinstansene som uttaler seg om problemstillingen.
Hvis en alminnelig stiftelse legger om virksomheten på en
slik måte at den etterhvert må anses for å drive
næringsvirksomhet, er stiftelsen å regne som en næringsdrivende
stiftelse. Dette innebærer for det første at stiftelsen
skal meldes til Foretaksregisteret uten ugrunnet opphold. En næringsdrivende
stiftelse må ha et firma som skal være angitt
i vedtektene, og stiftelsen må dermed endre vedtektene
i forbindelse med overgangen til næringsdrivende stiftelse.
En næringsdrivende stiftelse skal ha en grunnkapital
på minst 200 000 kroner, jf. utkastet § 22.
Dette kravet må være oppfylt fra det tidspunkt
stiftelsen er å anse som næringsdrivende. Det
foreslås en regel om at stiftelsen skal ha en reell dekning
for grunnkapitalen ved overgangen til næringsdrivende stiftelse
i § 23.
I næringsdrivende stiftelser er grunnkapitalen bundet,
jf. utkastet § 24. Dette innebærer at
styret etter at stiftelsen er blitt næringsdrivende, må ta
hensyn til de begrensninger for utdelingsadgangen som denne bestemmelsen
innebærer.
Komiteen er tilfreds med at de forskjellige
formene for næringsdrivende stiftelser i utgangspunktet underlegges
det samme regelverket. Komiteen ser det er behov
for visse særregler for næringsdrivende stiftelser,
bl.a. fordi næringsdrivende stiftelser i større grad
enn andre stiftelser har kreditorer. Komiteen slutter
seg til departementets forslag til særregler.
Komiteen viser til departementets uttalelse om at
legaldefinisjonen av næringsdrivende stiftelser kun er
ment å gjelde i forhold til stiftelseslovens regler. Komiteen understreker
at det ikke er komiteens intensjon å utvide
området for hvilke stiftelser som kan skattlegges.
Komiteen slutter seg for øvrig til departementets
vurderinger av når en alminnelig stiftelse går
over til å bli en næringsdrivende stiftelse, og
hvilke krav som bør stilles til grunnkapital og egenkapital
på overgangstidspunktet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, har merket seg at Utvalget forutsetter at begrepet «næringsvirksomhet» skal
forstås på samme måte som etter nåværende
stiftelseslov. Flertallet har videre merket seg at
departementet åpner for at begrepet «næringsdrivende» må utformes på grunnlag
av de stiftelsesrettslige konsekvenser som skal knyttes til begrepet.
Departementet påpeker at denne definisjonen ikke får
betydning for annen lovgivning. Endelig har flertallet merket
seg at en rekke høringsinstanser er bekymret for at begrepsdefinisjonen
skal medføre eller medvirke til en skjerpet beskatning
av stiftelsenes midler.
Flertallet er av den oppfatning at stiftelser med
et allmennyttig formål fortsatt skal være fritatt for
beskatning. I denne sammenheng vil flertallet understreke
at en forsvarlig kapitalforvaltning heller ikke i fremtiden skal
utløse skatteplikt. Det samme gjelder aktiv kapitalforvaltning
der aksjer eller andre formuesgjenstander omsettes med en viss hyppighet eller
der inntekter oppnås ved forvaltning av fast eiendom når
dette bidrar til å finansiere realiseringen av det allmennyttige
formål med stiftelsen. Etter flertallets syn
bør ikke en stiftelse anses som næringsdrivende
utelukkende fordi den har innflytelse på en virksomhet.