Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar
Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane
Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti, Finn
Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra
Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, fra
Fremskrittspartiet, Jan Simonsen, fra Senterpartiet, Tor Nymo, og
representanten Jørn L. Stang, viser til at norsk
erstatningsrett i dag ikke er i samsvar med EØS-rettens direktiver
om motorvognforsikring, og at de foreslåtte endringene
vil rette opp dette. Samtidig mener komiteen at endringene
vil være mer i tråd med folks rettsoppfatning.
Komiteen slutter seg derfor til den foreslåtte endringen
i bilansvarsloven § 7. Det er viktig å ha erstatningsregler
som kan forebygge promillekjøring. Det er derfor riktig å ha
regler om avkorting eller ingen erstatning dersom den skadede selv
er skyld i skaden. Disse reglene må likevel ikke være
så strenge at de kan slå urimelig ut for skadelidte.
Det framstår ikke som rimelig at en skadet passasjer blir
bedømt etter de samme reglene som den promillekjørende
sjåføren, og heller ikke at en skadet passasjer
i bil skal bedømmes strengere enn det som følger
av den alminnelige medvirkningsregelen i skadeserstatningsloven. Komiteen understreker
at prinsippet om at skadelidte kan få avkortet eller ingen
erstatning dersom vedkommende visste eller burde visst at sjåføren
var beruset, fortsatt vil gjelde. Det er imidlertid en viktig styrking
av passasjerens rettssikkerhet at dette skal veies opp mot om passasjeren
bare er å legge litt til last for det inntrufne.
Komiteen slutter seg også til endringen
i § 10 om motorvogner som ikke er forsikret. I tillegg
til at endringen vil være i tråd med EØS-direktivet,
er komiteen enig i at det vil være urimelig
om skadelidte eier eller bruker av motorvogna skal falle utenfor
trafikkforsikringen også når de ikke visste at
motorvogna ikke var forsikret. Disse bør likestilles med
andre passasjerer, dersom de ikke visste at motorvogna var uten
påbudt forsikring. Komiteen mener også at
det er god forbrukerpolitikk at det er Trafikkforsikringsforeningen
som har bevisbyrden i forhold til om skadelidte visste at motorvogna
ikke var forsikret.
Komiteen har merket seg at departementet mener
at det ikke er grunn til å endre § 8 andre ledd
eller gjøre realitetsendringer i §§ 12
og 13 som følge av EØS-direktivet. Komiteen slutter
seg til den vurderingen.