2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen, fra Senterpartiet, Tor Nymo, og representanten Jørn L. Stang, viser til at norsk erstatningsrett i dag ikke er i samsvar med EØS-rettens direktiver om motorvognforsikring, og at de foreslåtte endringene vil rette opp dette. Samtidig mener komiteen at endringene vil være mer i tråd med folks rettsoppfatning.

Komiteen slutter seg derfor til den foreslåtte endringen i bilansvarsloven § 7. Det er viktig å ha erstatningsregler som kan forebygge promillekjøring. Det er derfor riktig å ha regler om avkorting eller ingen erstatning dersom den skadede selv er skyld i skaden. Disse reglene må likevel ikke være så strenge at de kan slå urimelig ut for skadelidte. Det framstår ikke som rimelig at en skadet passasjer blir bedømt etter de samme reglene som den promillekjørende sjåføren, og heller ikke at en skadet passasjer i bil skal bedømmes strengere enn det som følger av den alminnelige medvirkningsregelen i skadeserstatningsloven. Komiteen understreker at prinsippet om at skadelidte kan få avkortet eller ingen erstatning dersom vedkommende visste eller burde visst at sjåføren var beruset, fortsatt vil gjelde. Det er imidlertid en viktig styrking av passasjerens rettssikkerhet at dette skal veies opp mot om passasjeren bare er å legge litt til last for det inntrufne.

Komiteen slutter seg også til endringen i § 10 om motorvogner som ikke er forsikret. I tillegg til at endringen vil være i tråd med EØS-direktivet, er komiteen enig i at det vil være urimelig om skadelidte eier eller bruker av motorvogna skal falle utenfor trafikkforsikringen også når de ikke visste at motorvogna ikke var forsikret. Disse bør likestilles med andre passasjerer, dersom de ikke visste at motorvogna var uten påbudt forsikring. Komiteen mener også at det er god forbrukerpolitikk at det er Trafikkforsikringsforeningen som har bevisbyrden i forhold til om skadelidte visste at motorvogna ikke var forsikret.

Komiteen har merket seg at departementet mener at det ikke er grunn til å endre § 8 andre ledd eller gjøre realitetsendringer i §§ 12 og 13 som følge av EØS-direktivet. Komiteen slutter seg til den vurderingen.