I proposisjonen foreslår Samferdselsdepartementet enkelte
endringer i jernbaneloven av 11. juni 1993 nr. 100 dels
bl.a. på bakgrunn av den alvorlige jernbaneulykken som
skjedde på Rørosbanen ved Åsta 4. januar
2000 og dels fordi det gjennom praktisering av loven har vist seg å være
behov for enkelte justeringer/presiseringer.
Lovforslaget omfatter:
Bestemmelser om undersøkelse
av jernbaneulykker og hendelser, som nytt kapittel V.
Visse presiseringer av jernbaneloven § 11
vedrørende tilsynsmyndighetens kompetanse.
Bestemmelse om tilsyn med omsetning av samtrafikkomponenter.
Hjemmel for å ilegge tvangsmulkt ved unnlatelse av å etterkomme
pålegg fra tilsynsmyndigheten.
Forslaget om lovhjemler for å opprette en undersøkelseskommisjon
for jernbaneulykker, samt forslaget om å kunne ilegge tvangsmulkt
antas å kunne bidra til økt sikkerhet innen jernbanesektoren.
I kapittel 2 i proposisjonen er det gitt en oversikt over høringsinstansene
og enkelte synspunkter av generell karakter som er avgitt etter
høringsnotatet om endringer i jernbaneloven.
Flertallet av høringsinstansene er i hovedsak positive
til forslagene i høringsnotatet.
Riksadvokaten har ikke spesielle bemerkninger til høringsnotatet
på jernbaneloven, men har tatt opp generelle spørsmål
som bl.a. gjelder forholdet mellom ulykkeskommisjoner og politiet.
Justisdepartementet har foreslått at det bør
foretas en omparagrafering fra § 12 i loven. Dette
har Samferdselsdepartementet tatt til følge.
Høringsinstansenes syn er ellers referert til i kap. 3.1.1
i proposisjonen.
Videre er det i kapitlet omtalt forslag til lovendringer i høringsnotatet
som ikke fremmes i proposisjonen.
Det finnes i dag ikke noen fast havarikommisjon for etterforskning
av jernbaneulykker og alvorlige hendelser. I denne forbindelse kan
det vises til høringsnotatet fra departementet, jf. kap.
3.1 i proposisjonen.
På bakgrunn av de alvorlige jernbaneulykker og hendelser
som har vært i den senere tid, går Regjeringen
i høringsnotatet inn for å utvide mandatet for
Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) til også å omfatte
undersøkelser av ulykker og hendelser i jernbanesektoren
uten å avvente en utredning om en generell undersøkelseskommisjon
for hele transportsektoren. Det vises i den sammenheng til omtale
i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
I kapittel 3 redegjøres for bakgrunnen for lovforslaget.
Det legges følgelig i proposisjonen opp til at det etableres
en fast kommisjon for undersøkelse av jernbaneulykker og
at dette gjøres ved en utvidelse av Havarikommisjonen for
sivil luftfarts (HSLs) virkeområde.
Departementet viser til at en utvidelse av virkeområdet
til Havarikommisjonen nå, ikke er til hinder for det pågående
arbeid med en vurdering av en felles kommisjon for transportsektoren.
I den sammenheng må det tas hensyn til at en ytterligere
utvidelse ikke skjer på bekostning av sikkerheten i luftfarten.
En utvidelse av HSLs virkeområde til å omfatte jernbane
kan være en nyttig erfaring i forbindelse med vurderingen
av en eventuell etablering av en felles kommisjon for transportsektoren.
Departementet har i dag sektoransvaret både for luftfart
og jernbane, noe som er en fordel i forbindelse med oppfølging
av kommisjonens tilrådinger.
Nærmere bestemmelser om hvilke ulykker og hendelser
kommisjonen skal undersøke og hvordan kommisjonen mer konkret
skal legge opp sitt arbeid mv., er forhold som må avklares
i forbindelse med at det skal utarbeides forskrifter til loven.
Fra høringsnotatet går det i denne forbindelse fram
at ut fra et forebyggende aspekt er det like viktig å undersøke
alvorlige hendelser som ulykker. Med alvorlig hendelse forstås
en begivenhet der omstendighetene tilsier at det nesten inntraff
en ulykke. I første rekke går departementet inn
for at bare alvorlige hendelser bør undersøkes
på jernbaneområdet, i motsetning til alle hendelser
slik det gjøres på luftfartsområdet.
Bakgrunnen for dette er at det antas å medføre
et alt for høyt antall undersøkelser av forhold
som ikke antas å ha like alvorlige konsekvenser som en
hendelse innen luftfarten. I lovforslaget er det imidlertid ikke lagt
inn en slik reservasjon, idet dette forutsettes avgrenset i forskriftssammenheng.
Departementet legger opp til at forskriftene og arbeidsmåten
for kommisjonen vedrørende jernbanesektoren i størst
mulig grad legges opp på samme måte som på luftfartssektoren,
som har vist seg å fungere godt.
På sikt kan det være aktuelt å vurdere
en felles lov for undersøkelseskommisjonen, slik at en
samordner de bestemmelsene som naturlig bør være
like. Den pågående utredning om en felleskommisjon
på transportsektoren kan også medføre
behov for å se på grunnlaget for en felles lov.
For øvrig foreslås det i proposisjonen visse
presiseringer av tilsynsmyndighetens utøvelse av myndighet
etter loven, for bl.a. å klargjøre at tilsynet
har myndighet til å gå inn og kontrollere jernbanevirksomhetene,
herunder sjekke fysiske anlegg og materiell, jf. § 11.
Samtrafikkomponenter er bestanddeler som er nødvendige
elementer i infrastruktur, rullende materiell mv. for å oppnå samtrafikkevne
(harmoniserte tekniske løsninger som letter muligheten
for å kjøre tog over landegrensene). For at en
komponent skal oppnå samtrafikkevne, må visse
vilkår være oppfylt, de såkalte grunnleggende
krav.
Det foreslås videre en hjemmel for markedskontroll av
samtrafikkomponenter, som er en klargjøring av EØS-bestemmelser
på området, jf. § 12.
Rådsdirektiv 96/48/EF om samtrafikkevnen
i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog ble
i sin tid ansett for å være EØS-relevant
og er en del av EØS-avtalen. Hensikten med å foreslå en
bestemmelse som regulerer markedsadgangen er å klargjøre at
jernbaneloven som i utgangspunktet omfatter anlegg og drift av jernbane,
også regulerer markedsadgangen for samtrafikkomponenter.
Det foreslås en hjemmel for tilsynsmyndigheten til å kunne
ilegge virksomheter, som ikke følger opp pålegg
gitt med hjemmel i jernbaneloven, tvangsmulkt, jf. § 13.
Departementet viser til at bestemmelsen i første rekke
er ment som et ekstra sanksjonsmiddel overfor virksomheter som ikke
følger opp pålegg som er gitt av myndighetene.
Når det gjelder økonomiske konsekvenser av
utvidelse av HSLs virkeområde til å omfatte jernbanesektoren,
er det foreløpig stipulert ut fra en skjønnsmessig
vurdering at det vil være et personalbehov på 2-3 medarbeidere.
Departementet kan imidlertid ikke utelukke at det gjennom erfaring
med oppbygging av virksomheten senere kan vise seg å være
et behov for flere ressurser. Dette er forhold som departementet
vil måtte komme tilbake til i forbindelse med de årlige budsjetter.
Utover utvidelse av virkeområdet for HSL til også å omfatte
jernbanesektoren anses forslaget ikke å ha vesentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser.