Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen,fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, har merket seg at det foreslås å gi Statens jernbanetilsyn myndighet til å ilegge tvangsmulkt når jernbanevirksomhetene ikke overholder frister for gjennomføring av pålegg m.v. for brudd på jernbanelovgivningen. Komiteen er enig i dette.
Komiteen viser til Nasjonal transportplan (NTP)
2002-2011 hvor Regjeringen varslet at en ville fremme forslag om å omdanne
Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) til en havarikommisjon
for både luftfart og jernbane. Ved behandlingen av NTP sluttet
stortingsflertallet seg til dette.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen
om at det etableres en fast kommisjon for jernbaneulykker og at
dette gjøres ved en utvidelse av Havarikommisjonen for
sivil luftfart.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil
i denne forbindelse vise til at flertallet uttalte følgende
i Innst. S. nr. 119 (2000-2001):
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg forslaget fra Regjeringen om en felles ulykkeskommisjon
for jernbane og luftfart. Flertallet vil i denne omgang slutte seg
til forslaget, og vil vurdere erfaringene fra en slik felles kommisjon
for to transportformer med tanke på eventuell senere innføring
av en felles ulykkeskommisjon for alle transportformer.»
Flertallet har ingen merknader utover dette og slutter
seg til forslaget om å utvide HSLs virkeområde til
også å gjelde undersøkelse av jernbaneulykker.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre vil vise til Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal
transportplan 2002-2011 hvor komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre uttrykte følgende:
«Disse medlemmer støtter forslaget om å opprette en
felles ulykkeskommisjon for større ulykker innen alle fire
transportgrener. De alvorlige transportulykkene som har funnet sted
de siste årene viser at det også er behov for å forsterke
fokuset på sikkerhet i hele transportsektoren. Havarikommisjonen
for sivil luftfart (HSL) er i dag eneste faste ulykkeskommisjon.
Bl.a. Sverige og Finland har felles ulykkeskommisjon. En slik kommisjon
bør ha en fast kjerne men må kunne innhente fagfolk
fra de ulike transportgrenene i de konkrete ulykkene. Med en felles
ulykkeskommisjon er det muligheter for erfaringsoverføringer
fra de ulike transportgrenene, både i henhold til å fastslå ulykkesårsak,
identifisere risikofaktorer og forebygge ulykker.»
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
be Regjeringen etablere en felles ulykkeskommisjon for transportsektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
videre til tidligere fremsatt forslag i Dokument nr. 8:59 (1999-2000)
om felles ulykkeskommisjon innen de fire transportsektorene, og
der partiene Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre støttet
forslaget, og der disse partiene videre viste til sine merknader
i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011
der forslag i samsvar med forslaget i Dokument nr. 8:59 (1999-2000)
ble fremmet.
Disse medlemmer viser således til at
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre i Innst.
S. nr. 119 (2000-2001) fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om å opprette en
felles ulykkeskommisjon for alle større ulykker innen transportsektoren,
og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med alternative
løsninger når det gjelder organisering og arbeidsområder.»
Disse medlemmer viser til at det er etablert felles
ulykkeskommisjoner i flere land, men kommisjonene i USA, Canada,
Sverige og Finland er de land som oftest fremheves.
Disse medlemmer vil vise til at disse er stort sett
bygd opp under samme lest, men det er to vesentlige forskjeller
i måten de er organisert og arbeider på. I USA
har kommisjonen anledning til å gi anbefalinger, pålegg
for å øke sikkerheten, samt at man i Skandinavia
også kan undersøke militære ulykker.
Disse medlemmer vil vise til at Norge i det siste året
har opplevd to store og meget tragiske ulykker, først Sleipner-ulykken
og deretter jernbaneulykken på Rørosbanen.
Disse medlemmer viser videre til at det i forbindelse
med de nevnte ulykker, og da spesielt jernbaneulykken på Rørosbanen,
ble nedsatt flere ulykkeskommisjoner bestående av forskjellige
offentlige instanser.
Disse medlemmer vil peke på at det ikke
finnes noe organ tilsvarende Havarikommisjonen for sivil luftfart
(HSL) for sjø, bane og vegtransport. Dette har medført
at undersøkelser blir utført av personer med liten
eller ingen erfaring på området.
Disse medlemmer mener det bør opprettes
et felles organ for å undersøke hendelsesforløpet
som leder til ulykker. Mønsteret for en slik organisasjon
kan hentes fra USA hvor The National Transportation Safety Board
(NTSB) er ansvarlig for å undersøke ulykker og
hendelser for hele transportsektoren.
Disse medlemmer mener at en felles undersøkelseskommisjon
kan dannes ved å styrke den eksisterende HSL med nødvendig
teknisk og operativ kompetanse fra de andre transportområdene,
samt at det etableres en mindre, men fast administrasjon.
Disse medlemmer vil understreke at en kommisjon
tilsvarende The National Transportation Safety Board (NTSB) i Norge
vil både lede til en grundigere etterforskning, og kunne
føre erfaringer fra ett område til et annet.
Disse medlemmer har registrert det faktum at det
viser seg at mange ulykker har kompliserte årsaksforhold,
hvor menneskelige faktorer ofte spiller en stor rolle. Det kan også være
mye eller mange av de samme årsaker, og derfor ventes kommisjonens kompetanse å komme
flere sektorer til gode.
Disse medlemmer vil peke på den spisskompetanse
HSL allerede har på dette området og at HSLs metodikk
ved undersøkelser kan gjennom en slik felles kommisjon
komme hele transportsektoren til gode. Derved kan man oppnå en
sikrere transport av mennesker og gods i Norge.
Disse medlemmer vil peke på at det i
etterkant av de to nevnte og meget tragiske ulykkene er det avdekket åpenbare
mangler på standarder for sjø og jernbane hvis
man sammenligner med hva som er gjeldende for luftfart.