1.1 Sammendrag

Kommunal- og regionaldepartementet viser til at mange arbeidsgivere i Norge har problemer med å dekke sitt behov for arbeidskraft. Å tiltrekke seg arbeidskraft med de ønskede kvalifikasjoner kan være vanskelig, blant annet fordi det er flere land som etterspør arbeidskraft med de samme kvalifikasjoner som vi gjør. Vi må derfor ha et regelverk som legger til rette for en smidig og rask avgjørelse av søknader om arbeidstillatelse.

At regelverket for utlendinger som ønsker å få arbeidstillatelse i Norge er lite fleksibelt har blant annet sammenheng med at det er utformet for å sikre en kontrollert innvandring til Norge og for at utenlandsk arbeidskraft ikke skal fortrenge innenlandsk arbeidskraft. Regjeringen ønsker å holde fast ved hovedprinsippet om at innvandring til Norge skal være begrenset og kontrollert.

Regjeringen anser at en som hovedregel bør satse på å rekruttere arbeidstakere som etter regelverket kan få varig opphold og at disse arbeidstakerne får like muligheter, rettigheter og plikter som befolkningen ellers. Innenfor disse hensynene er det likevel mulig å lage et mer smidig regelverk.

En statssekretærgruppe har kommet med forslag til en rekke forenklinger i utlendingslovgivningen med sikte på å gjøre det lettere å rekruttere etterspurt arbeidskraft fra land utenfor EØS-området. Regjeringen ønsker å gå videre med forslagene fra statssekretærgruppen og tar sikte på å gjøre de nødvendige endringene i utlendingslovgivningen som følger av dette.

I St.prp. nr. 38 (2000-2001) varslet Regjeringen at forslag til endringer i utlendingsloven som følge av norsk deltakelse i det europeiske fingeravtrykksamarbeidet Eurodac, vil bli framlagt for Stortinget i 2001. I §§ 37 c og 37 e foreslås det bestemmelser som regulerer adgangen til å ta og oversende fingeravtrykk som ledd i dette samarbeidet.

Høringsbrev av 23. mars 2001 inneholdt forslag til endringer av utlendingsloven § 6 og § 37. Høringsinstansene framgår av vedlegg til proposisjonen. Høringsfristen var 22. april 2001. Enkelte av høringsinstansene har kritisert den korte høringsfristen. Det kom høringsuttalelser fra 35 høringsinstanser. I proposisjonen er en rekke av høringsuttalelsene gjengitt og kommentert av departementet.

Kommunal- og regionaldepartementet arbeider fortløpende også med andre endringer i utlendingsloven og utlendingsforskriften med sikte på å få et mer smidig regelverk og redusert saksbehandlingstid i utlendingssaker. Som et ledd i fornyelsen av offentlig sektor har Kommunal- og regionaldepartementet samtidig satt i gang arbeidet med å oppnevne et lovutvalg for en bred gjennomgang av utlendingsloven. Også her vil siktemålet være en forenkling og oppmyking av regelverket.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen og Leif Lund, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til at de lovforslag som fremmes i denne innstillingen - direkte eller indirekte har vært behandlet av Stortinget tidligere. Forslaget om å tillate søknader om arbeidsinnvandring fremmet fra personer som lovlig oppholder seg i Norge tilsvarer ett av forslagene i Dokument nr. 8:4 (2000-2001), fra Høyre, om mer liberale og enklere regler for arbeidsinnvandring. I Innst. S. nr. 178 (2000-2001) sluttet representantene fra alle partier unntatt Fremskrittspartiet seg til at det skal åpnes for å søke om arbeidstillatelse fra Norge og ba om at Regjeringen måtte gjennomgå detaljene rundt lovendringen og legge frem forslag for Stortinget. Komiteen konstaterer at dette nå er gjennomført i og med forslagene som er fremmet i proposisjonen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet, konstaterer videre at Schengensamarbeidet og Dublinkonvensjonen medfører behov for lovhjemling av innhenting av fingeravtrykk for etablering av samarbeidet i Eurodac.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at stortingsflertallet har gitt samtykke til samarbeidet og sett positivt på de muligheter Eurodac vil gi til bl.a. å hindre «asylshopping».

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti vil vise til Innst. S. nr. 136 (2000-2001) jf. St.prp. nr. 38 (2000-2001) der komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Venstre og representantene Dag Danielsen og Fridtjof Frank Gundersen blant annet uttalte:

«Formålet med Dublinkonvensjonen er blant annet å motvirke at asylsøkerne blir henvist fram og tilbake mellom statene uten å få søknaden behandlet. Dublinkonvensjonen regulerer ikke innholdet i et lands asylpolitikk bare prosedyreregler. Flertallet vil understreke at en medlemsstat står fritt til å behandle en asylsøknad selv om den ikke har plikt til det etter Dublinkonvensjonen. Det vil være norsk asylpolitikk som vil gjelde ved behandlingen av søknader i Norge.»

Disse medlemmer viser til at Kristelig Folkeparti stemte mot Norges tilslutning av Schengenavtalen ved behandlingen i juni 1997. Siden et flertall vedtok at Norge skulle slutte seg til avtalen, mente Kristelig Folkeparti at det var riktig å slutte seg til Dublinregelverket, for at dette samarbeidet skal fungere best mulig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til følgende flertallsmerknad fra Innst. S nr. 178 (2000-2001):

«Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil peke på de etiske sidene ved at rike land rekrutterer høyt utdannede mennesker fra fattige land, som i utgangspunktet har stort behov for denne arbeidskraften. Dette flertallet ber Regjeringen om også å vurdere dette perspektivet når saken legges fram for Stortinget.»

Disse medlemmer vil ellers vise til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 178 (2000-2001).

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader under 2.2.