Til § 1-1

Bestemmelsen er en videreføring av gjeldende lovs § 1-1. I tillegg inneholder den en presisering av lovens anvendelse på markedsføring av utenlandske fondsandeler i Norge og utenlandske forvaltningsselskapers adgang til etablering og tjenesteyting i Norge.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 1-4

Bestemmelsen bygger på gjeldende lov om verdipapirfond § 1-3 annet ledd, men er oppdatert i forhold til systemet i lovutkastet.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 1-5

Bestemmelsen er en videreføring av gjeldende lovs § 1-4, men betegnelsen «verdipapir» er byttet ut med «finansielle instrumenter», se § 1-2, jf. verdipapirhandelloven § 1-4 nr. 1-5.

Komiteen viser til at «finansielle instrumenter» er definert i § 1-2 annet ledd i verdipapirhandel­loven. Komiteen slutter seg til departementets forslag.

Til § 2-6

Bestemmelsen bygger på gjeldende § 2-6 samt § 2-8.

Det følger av gjeldende lov § 2-6 at andelseierne i de verdipapirfond selskapet forvalter velger en tredjedel av styrets medlemmer. Er antallet ikke delelig med tre, skal minst en tredjedel av styremedlemmene velges av andelseierne. I forslaget til ny § 2-6 annet ledd er disse formuleringene erstattet av en setning om at minst en tredjedel av styrerepresentantene skal velges av andelseierne. Dette er først og fremst ment som en regelteknisk endring, men endringen innebærer samtidig at det ikke lenger er noen begrensninger på i hvilke tilfeller flere enn en tredjedel av styremedlemmene kan velges av andelseierne. For øvrig er bestemmelsen i annet ledd i overensstemmelse med gjeldende § 2-6 annet ledd.

Komiteen slutter seg til forslaget til endringer av verdipapirfondloven § 2-6 annet ledd, se også avsnitt 2.2.2.

Til § 2-7

Bestemmelsens første ledd tilsvarer gjeldende § 2-2 første ledd, men begrepet «uttrykkelig» foreslås erstattet av «skriftlig». Annet ledd bygger på gjeldende § 2-2 annet ledd.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 3-1

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 3-1.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 3-2

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 3-2.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 3-3

Bestemmelsen tilsvarer i det vesentlige gjeldende § 3-3 med unntak av nr. 9 samt 15 til 19.

Nr. 4 om angivelse i vedtektene av om lovens alminnelige plasseringsbestemmelser kan fravikes har sammenheng med den nærmere omtalen av plasseringsreglene i avsnitt 4.2 i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til forslag til verdipapirfondloven § 3-3 første ledd nr. 4, 13, 14 og 15.

Til § 4-3

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-2.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 4-4

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-3.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 4-6

Bestemmelsen er basert på gjeldende rett § 4-4. Bestemmelsens tredje ledd er nytt og det er nærmere omtalt i avsnitt 4.2 i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til forslag til verdipapirfondloven § 4-6 og viser til avsnitt 3.2 vedrørende forslaget til § 4-6 tredje ledd.

Til § 4-7

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-5.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 4-8

Bestemmelsen bygger på gjeldende § 4-6. Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 4.2 i proposisjonen, se særlig om siste ledd som er nytt.

Komiteen slutter seg til forslag til verdipapirfondloven § 4-8 og viser til avsnitt 3.2 vedrørende forslaget til § 4-8 siste ledd.

Til § 4-9

Bestemmelsen bygger på gjeldende § 4-7. Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 4.2 i proposisjonen, se særlig siste ledd som er nytt.

Komiteen slutter seg til forslag til verdipapirfondloven § 4-9 og viser til avsnitt 3.2.

Til § 4-10

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-8.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 4-11

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-9.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 4-13

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-10.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til §§ 5-1, 5-2 og 5-3

Hele kapittel 5 (§§ 5-1 til 5-3) tilsvarer kapittel 5 i gjeldende lov.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 6-2

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende rett § 6-2.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 6-4

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-4.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 6-5

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-5.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 6-6

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-6.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 6-7

Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 4.5 i proposisjonen.

Komiteen viser til avsnitt 3.5 vedrørende forslag til § 6-7 annet punktum og til avsnitt 4.1.5 i proposisjonen vedrørende § 6-7 første punktum og slutter seg til forslaget.

Til § 6-8

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-7.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 6-9

Bestemmelsens første ledd tilsvarer gjeldende § 6-8 første ledd.

Komiteen slutter seg til dette og viser ellers til merknader i avsnitt 3.5.2, 3.6.2 og 3.7.2.

Til § 6-10

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-9 med enkelte tekniske endringer.

Komiteen slutter seg til forslaget. Se § 6-11.

Til § 6-11

Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 5.4 og 6.4 i proposisjonen. Bestemmelsen er ny, men delvis basert på gjeldende § 1-3.

Hva som er markedsføring her i landet må avgjøres ut fra en vurdering av definisjonen i annet ledd anvendt i det konkrete tilfelle. Enhver invitasjon eller oppfordring som vil kunne ha virkning her i landet er ikke ment å være omfattet. Typisk vil brosjyrer som sendes til (potensielle) norske investorer gjerne være å anse som «bestemt for å ha virkning her i riket». Det er særlig ved informasjon om fondene på internett det kan oppstå tvil som rekkevidden av formuleringen «særlig egnet til å ha virkning her i landet». Departementet vil understreke at dette alternativet først og fremst er ment å omfatte tilfeller av markedsføring som i realiteten er «bestemt for å ha virkning», men der det er vanskelig å bevise at det foreligger en slik hensikt. Videre vil dette alternativet kunne rette seg mot tilfeller av informasjon som ikke er «bestemt for å ha virkning» her i landet, men som er gjort så tilgjengelig at det i realiteten bør være å likestille med førstnevnte alternativ.

Komiteen slutter seg til dette, og viser ellers til kapittel 5.

Til § 6-12

Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 5.4 og 6.4 i proposisjonen. Bestemmelsen er ny, men delvis basert på gjeldende § 1-3.

Komiteen slutter seg til departementets vurderinger. For øvrig viser komiteen til avsnitt 4.4 og kapittel 5 ovenfor.

Til § 7-1

Bestemmelsen er bygget på gjeldende § 7-1.

Komiteen slutter seg til forslaget og viser også til avsnitt 2.6, 4.2 og 4.3 ovenfor.

Til § 8-1

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 8-1.

Komiteen slutter seg til forslaget.

Til § 8-2

Bestemmelsen bygger på gjeldende § 8-2.

Komiteen slutter seg til departementets vurderinger og viser til avsnitt 2.3 vedrørende § 8-2 tredje ledd.

Til §§ 9-1, 9-2 og 9-3

Komiteen slutter seg til forslagene.