Bestemmelsen er en videreføring av gjeldende lovs § 1-1.
I tillegg inneholder den en presisering av lovens anvendelse på markedsføring
av utenlandske fondsandeler i Norge og utenlandske forvaltningsselskapers
adgang til etablering og tjenesteyting i Norge.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen bygger på gjeldende lov om verdipapirfond § 1-3
annet ledd, men er oppdatert i forhold til systemet i lovutkastet.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen er en videreføring av gjeldende lovs § 1-4,
men betegnelsen «verdipapir» er byttet ut med «finansielle
instrumenter», se § 1-2, jf. verdipapirhandelloven § 1-4
nr. 1-5.
Komiteen viser til at «finansielle
instrumenter» er definert i § 1-2 annet
ledd i verdipapirhandelloven. Komiteen slutter
seg til departementets forslag.
Bestemmelsen bygger på gjeldende § 2-6
samt § 2-8.
Det følger av gjeldende lov § 2-6
at andelseierne i de verdipapirfond selskapet forvalter velger en
tredjedel av styrets medlemmer. Er antallet ikke delelig med tre,
skal minst en tredjedel av styremedlemmene velges av andelseierne.
I forslaget til ny § 2-6 annet ledd er disse formuleringene
erstattet av en setning om at minst en tredjedel av styrerepresentantene
skal velges av andelseierne. Dette er først og fremst ment
som en regelteknisk endring, men endringen innebærer samtidig
at det ikke lenger er noen begrensninger på i hvilke tilfeller
flere enn en tredjedel av styremedlemmene kan velges av andelseierne.
For øvrig er bestemmelsen i annet ledd i overensstemmelse
med gjeldende § 2-6 annet ledd.
Komiteen slutter seg til forslaget
til endringer av verdipapirfondloven § 2-6 annet
ledd, se også avsnitt 2.2.2.
Bestemmelsens første ledd tilsvarer gjeldende § 2-2
første ledd, men begrepet «uttrykkelig» foreslås erstattet
av «skriftlig». Annet ledd bygger på gjeldende § 2-2
annet ledd.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 3-1.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 3-2.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer i det vesentlige gjeldende § 3-3
med unntak av nr. 9 samt 15 til 19.
Nr. 4 om angivelse i vedtektene av om lovens alminnelige plasseringsbestemmelser
kan fravikes har sammenheng med den nærmere omtalen av
plasseringsreglene i avsnitt 4.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til forslag til
verdipapirfondloven § 3-3 første ledd
nr. 4, 13, 14 og 15.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-2.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-3.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen er basert på gjeldende rett § 4-4. Bestemmelsens
tredje ledd er nytt og det er nærmere omtalt i avsnitt
4.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til forslag til
verdipapirfondloven § 4-6 og viser til avsnitt
3.2 vedrørende forslaget til § 4-6 tredje
ledd.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-5.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen bygger på gjeldende § 4-6. Bestemmelsen
er omtalt i avsnitt 4.2 i proposisjonen, se særlig om siste
ledd som er nytt.
Komiteen slutter seg til forslag til
verdipapirfondloven § 4-8 og viser til avsnitt
3.2 vedrørende forslaget til § 4-8 siste
ledd.
Bestemmelsen bygger på gjeldende § 4-7.
Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 4.2 i proposisjonen, se særlig
siste ledd som er nytt.
Komiteen slutter seg til forslag til
verdipapirfondloven § 4-9 og viser til avsnitt
3.2.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-8.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-9.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 4-10.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Hele kapittel 5 (§§ 5-1 til 5-3) tilsvarer
kapittel 5 i gjeldende lov.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende rett § 6-2.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-4.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-5.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-6.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 4.5 i proposisjonen.
Komiteen viser til avsnitt 3.5 vedrørende
forslag til § 6-7 annet punktum og til avsnitt
4.1.5 i proposisjonen vedrørende § 6-7
første punktum og slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-7.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsens første ledd tilsvarer gjeldende § 6-8
første ledd.
Komiteen slutter seg til dette og viser
ellers til merknader i avsnitt 3.5.2, 3.6.2 og 3.7.2.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 6-9 med
enkelte tekniske endringer.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Se § 6-11.
Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 5.4 og 6.4 i proposisjonen.
Bestemmelsen er ny, men delvis basert på gjeldende § 1-3.
Hva som er markedsføring her i landet må avgjøres
ut fra en vurdering av definisjonen i annet ledd anvendt i det konkrete
tilfelle. Enhver invitasjon eller oppfordring som vil kunne ha virkning
her i landet er ikke ment å være omfattet. Typisk
vil brosjyrer som sendes til (potensielle) norske investorer gjerne
være å anse som «bestemt for å ha
virkning her i riket». Det er særlig ved informasjon
om fondene på internett det kan oppstå tvil som
rekkevidden av formuleringen «særlig egnet til å ha
virkning her i landet». Departementet vil understreke at
dette alternativet først og fremst er ment å omfatte
tilfeller av markedsføring som i realiteten er «bestemt
for å ha virkning», men der det er vanskelig å bevise
at det foreligger en slik hensikt. Videre vil dette alternativet
kunne rette seg mot tilfeller av informasjon som ikke er «bestemt
for å ha virkning» her i landet, men som er gjort
så tilgjengelig at det i realiteten bør være å likestille
med førstnevnte alternativ.
Komiteen slutter seg til dette, og
viser ellers til kapittel 5.
Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 5.4 og 6.4 i proposisjonen.
Bestemmelsen er ny, men delvis basert på gjeldende § 1-3.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger. For øvrig viser komiteen til
avsnitt 4.4 og kapittel 5 ovenfor.
Bestemmelsen er bygget på gjeldende § 7-1.
Komiteen slutter seg til forslaget
og viser også til avsnitt 2.6, 4.2 og 4.3 ovenfor.
Bestemmelsen tilsvarer gjeldende § 8-1.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Bestemmelsen bygger på gjeldende § 8-2.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og viser til avsnitt 2.3 vedrørende § 8-2
tredje ledd.
Komiteen slutter seg til forslagene.