Ved endringslov av 30. juni 2000 nr. 57 ble innhold og inndeling
av paragrafer i folketrygdloven kapittel 10 og 11 endret uten at
innholdsfortegnelsen ble oppdatert i samsvar med disse endringene.
Departementet foreslår å endre innholdsfortegnelsene
i kapittel 10 og 11 slik at det henvises til korrekte bestemmelser
når de nye beregningsreglene trer i kraft.
Folketrygdloven § 11-4 inneholder aldersvilkår for
rett til ytelser under attføring. Attføringsstønad
og attføringspenger reguleres etter gjeldende rett i henholdsvis §§ 11-7
og 11-8. Når endringsloven av 30. juni 2000 nr. 57 trer
i kraft, vil slike ytelser bli regulert i §§ 11-8
og 11-9. Ved en inkurie ble ikke henvisningene i § 11-4
foreslått endret i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999). Departementet
foreslår at dette gjøres nå.
Folketrygdloven § 22-10 inneholder utbetalingsterminer
for folketrygdytelser. Fjerde ledd bokstav b omhandler attføringsstønad,
og henviser til § 11-7. Attføringsstønad
vil etter at endringsloven av 30. juni 2000 nr. 57 trer i kraft,
reguleres i § 11-8. Departementet foreslår å endre
paragrafhenvisningen i samsvar med endringsloven.
Endringslov 30. juni 2000 nr. 57 § 11-16 om
attføringspenger under opphold i institusjon har i andre ledd
tredje punktum en regel om at attføringspengene likevel
ikke skal «være lavere enn tilsvarende et grunnlag
for attføringspenger på 50 prosent av grunnbeløpet».
Det framholdes at for at omregningsreglene skal tilsvare omregningsregelen
for sykepenger må det legges til grunn at det er attføringspengene,
og ikke attføringspengegrunnlaget, som ikke skal være
lavere enn 50 prosent av grunnbeløpet. Dette vil gi tilsvarende
resultat som for sykepenger. Departementet foreslår at
bestemmelsen endres slik at det presiseres at det er den årlige
utbetalingen av attføringspenger som ikke skal være
lavere enn 50 prosent av grunnbeløpet.
Reglene om rehabiliterings- og attføringspenger ved
yrkesskade står i gjeldende folketrygdlov §§ 10-16
og 11-17. Disse bestemmelsene ble endret ved lov 10. desember 1999
nr. 84.
I endringsloven om nye beregningsregler er yrkesskadereglene
omhandlet i §§ 10-18 og 11-20. Denne loven
bygger imidlertid på lovteksten i folketrygdloven slik
den lød før endringen i 1999. Departementet foreslår å bringe
endringsloven §§ 10-18 og 11-20 i samsvar
med de presiseringene som ble foretatt i lov av 10. desember 1999
nr. 84.
Når de nye beregningsreglene for rehabiliterings- og
attføringspenger trer i kraft 1. januar 2001, vil rehabiliteringspenger
og attføringspenger bli pensjonsgivende inntekt. Som en
følge av dette, er det vedtatt at disse ytelsene skal likestilles
med arbeidsinntekt ved inntektsprøving av overgangsstønad
til enslige forsørgere og etterlatte ytelser. Det er bestemt
at departementet skal fastsette overgangsregler i forskrift.
Regjeringen legger til grunn at overgangsreglene utformes slik
at personer som mottar løpende ytelser når de
nye reglene trer i kraft, ikke skal gå ned i netto ytelse.
Mottakeren vil imidlertid ikke ha adgang til å få ytelsen
beregnet etter nytt regelverk selv om dette ville gitt en høyere
ytelse.
For medlem som får ytelsen beregnet etter overgangsreglene,
skal ytelsen fortsatt samordnes etter gjeldende regler. Departementet
foreslår at dette presiseres i ikrafttredelsesbestemmelsene.
De nye reglene om inntektsprøving ble vedtatt i gjeldende
folketrygdlov §§ 10-14 og 11-15 som ved ikrafttredelsen
av nye beregningsregler fra 2002 skal bli nye §§ 10-16
og 11-18. Departementet finner det hensiktsmessig å oppheve
endringene i §§ 10-14 og 11-15 og fremme
forslaget på ny som endringer i folketrygdloven §§ 10-16
og 11-18 i endringsloven av 30. juni 2000 nr. 57.
Det påpekes at de nye beregningsreglene for rehabiliteringspenger
og attføringspenger gjør det nødvendig
med tilpassing i samordningsregler i lovene om krigspensjon og yrkesskadetrygd.
Departementet foreslår at bestemmelsene om samordning
av pensjoner i lovene om krigspensjon og yrkesskadetrygd justeres
og tilpasses de nye beregningsreglene for rehabiliteringspenger
og attføringspenger på samme måte som
pensjoner fra tjenestepensjonsordningene, dvs. at man følger
hovedregelen for samordningsfradrag for tilleggspensjon. I samsvar med
dette foreslås det at pensjonene som hovedregel skal reduseres
med den delen av rehabiliteringspengene eller attføringspengene
som overstiger grunnbeløpet, eventuelt et forholdsmessig
redusert grunnbeløp ved gradert ytelse.
Departementet foreslår at det tas inn en hjemmel i loven
til å gi overgangsforskrift.
Komiteen lutter seg til de foreslåtte
endringer som er lovtekniske justeringer og klargjøringer. Komiteen legger
til grunn at det ikke oppstår tap for de pensjonister som
omfattes av endringene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støtter
departementets forslag om hjemmel i loven til å gi overgangsforskrift,
jf. pkt. 19.1.7, men vil understreke at de gruppene som omfattes
av bestemmelsen, ikke skal komme dårligere ut sammenlignet
med nåværende samordningsregler når man
sammenligner beløpene etter samordning og etter skatt/trygdeavgift.