Verdipapirregister er definert i bestemmelsen.
Komiteen slutter seg til forslaget
til verdipapirregisterloven § 1-3.
Forslaget tilsvarer Utvalgets forslag til § 3-5.
Komiteen viser til Utvalgets uttalelser
i NOU 2000:10 på side 171-172 om behovet for at verdipapirregistre
bør melde virksomhet i utlandet til Kredittilsynet. Komiteen slutter
seg til departementets forslag til verdipapirregisterloven § 3-4.
Femte og sjette ledd gir regler om
nedsalg av aksjer eid i strid med eierbegrensningsreglene. Dette
er i samsvar med tilsvarende regler som gjelder for børser.
Komiteen slutter seg til forslaget
til verdipapirregisterloven § 5-2 femte og sjette
ledd om tvangssalg og utøvelse av aksjeeierrettigheter.
I fjerde ledd fastsettes at annen
lov kan gi særskilte regler om hvordan opplysningene skal
oversendes fra verdipapirregisteret, jf. nærmere omtale
i punkt 9.3 i proposisjonen. Tilsvarende regler vil gjelde i forhold til
forvalter. Forvalter vil også ha en plikt til å oppbevare
historisk informasjon etter regler gitt av departementet. Forslaget
tilsvarer Utvalgets forslag til § 7-3.
Komiteen slutter seg til dette.
Det fremgår av første ledd at registrerte rettigheter skal
gå foran rettigheter som ikke er registrert. Med «rettigheter» menes
rettigheter ervervet ved avtale mv., og kreditorkrav i forbindelse
med konkursbeslag og utlegg. Dette innebærer bl.a. at konkursåpning
i seg selv ikke vil være tilstrekkelig for at boet skal
ekstingvere andre rettighetshavere, men at slik åpning
i samsvar med gjeldende rett må registreres i registeret.
Registeret fastsetter nærmere regler om når slik
rettighet skal anses registrert, jf. fjerde ledd.
Ved salg av finansielle instrumenter kan det ved oppgjørstidspunktet
vise seg at det ikke foreligger tilstrekkelige finansielle instrumenter
til å oppfylle inngåtte avtaler. Det følger
av det ovennevnte at slike situasjoner normalt vil løses
av registerets oppfyllelsesregler. Dels fordi slike konflikter sjelden
vil være en rettsvernskonflikt, og dels fordi kravet om
god tro ofte vil være oppfylt.
Avgjørelser som verdipapirregistre treffer, vil etter
departementets syn ikke anses som et vedtak i forvaltningslovens
forstand. Departementets godkjennelse av regler som verdipapirregistre
fastsetter, vil imidlertid anses som et vedtak.
Komiteen slutter seg til dette.
I tredje ledd annet og tredje punktum
fastsettes at formuen som oppstår ved salg av aksjer skal
dels overføres til et finansmarkedsfond og dels til statskassen. Aksjene
skal legges ut til offentlig salg til høystbydende. Overføringen
til finansmarkedsfondet anses som erstatning, jf. Grunnloven § 105,
og antas å ivareta det antatte formålet bak den
opprinnelige Verdipapirsentralen.
I fjerde ledd gis nærmere
regler for hva som skal regnes som «bokført egenkapital» etter
tredje ledd. Det foreslås at egenkapital som fremgår
av stiftelsens avslutningsbalanse skal legges til grunn. Avslutningsbalansen
skal godkjennes av revisor og av departementet, og utarbeides tidligst
4 uker før overdragelsen av VPS" eiendeler og
forpliktelser. Prinsippene for avslutningsbalansen skal utarbeides
etter samme prinsipper som VPS" siste årsregnskap.
Prinsippene for dette årsregnskapet skal være
de samme som for forrige års årsregnskap, jf.
også regnskapsloven § 4-4.
Departementet kan etter femte ledd gi
nærmere regler om omdannelsen og salg av aksjene.
Det kan i den anledning også gis regler om fordeling av
kostnader knyttet til salg av aksjer og omdannelse av VPS.
Komiteen viser til merknader under
kapittel 16 ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre slutter seg til departementets forslag
til § 12-2 tredje ledd annet og tredje punktum
og fjerde ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, slutter seg til forslaget til § 12-2
femte ledd.
Komiteen viser til at kredittilsynsloven § 9
annet ledd er vedtatt endret i forbindelse med behandlingen av Ot.prp.
nr. 33 (2001-2002) og Innst. O. nr. 35 (2001-2002), etter at foreliggende
proposisjon ble fremmet. Komiteen viser til Finansdepartementets svar
på spørsmål 3 i brev til finanskomiteen
30. april 2002 (svaret er vedlagt innstillingen) og foreslår
at endringen av kredittilsynsloven § 9 annet ledd
i verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 2 skal lyde:
«Fordelingen innen de gruppene som er nevnt i § 1
første ledd nr. 1, 2, 6, 8 og 15 skjer
på grunnlag av størrelsen av institusjonenes forvaltningskapital
ved begynnelsen av året eller på det
tidspunkt institusjonen kommer under tilsyn, likevel slik
at departementet for hvert år fastsetter et minste og et
høyeste beløp som kan utliknes på den
enkelte institusjon innen hver gruppe. For en forretningsbank som
er stiftet etter forretningsbankloven § 4 tredje
ledd, kan det fastsettes et særskilt beløp etter
omfanget av tilsynsarbeidet. Fordelingen innen de gruppene som er
nevnt under § 1 første ledd nr. 3, 4,
og 12 skjer på grunnlag av størrelsen
av premieinntekt for direkte forsikring avsluttet i Norge. Departementet
kan likevel for hvert år fastsette et minste og et høyeste
beløp som kan utliknes på den enkelte institusjon
innen hver gruppe. Fordelingen innen de grupper som omfattes av § 1
første ledd nr. 5, 7, 9, 10, 11, 13 og 14 skjer etter regler som fastsettes av
departementet. Når tilsynet følger av § 1
annet ledd eller annen særskilt lovhjemmel, jf. § 1
første ledd nr. 16, skjer fordelingen
innen den enkelte gruppe etter regler som fastsettes av departementet.
Utlikningen skal utføres av tilsynet, men skal godkjennes
av departementet.»
Komiteen foreslår at vedtaket
om endring av ligningsloven § 6-16 skal lyde:
«I § 6-16 bokstav c skal «Verdipapirsentralen» endres
til «verdipapirregistre».»
Komiteen viser til brev fra Finansdepartementet
til Fremskrittspartiets stortingsgruppe 22. april 2002
der det gjøres oppmerksom på at det er gjort endringer
i tvangsfullbyrdelsesloven som gjør at forslaget til verdipapirregisterloven § 13-1
nr. 12 kan utgå. Komiteen går etter
dette imot forslaget til verdipapirregisterloven § 13-1
nr. 12 om endring av lov nr. 83/1993.
Komiteen foreslår at endringene
som er foreslått i proposisjonen kapittel 18 (verdipapirhandelloven)
og 19 (betalingssystemloven) skilles ut som egne lovvedtak. Komiteen foreslår
at verdipapirregisterloven gis romertall I i lovvedtaket, at endringene
knyttet til flaggereglene, definisjonen av oppgjørsvirksomhet
og clearing gis romertall II, at opprettingen av betalingssystemloven
gis romertall III og at ikraftredelsesbestemmelsen gis romertall
IV. Tilsvarende tas disse vedtakene ut av verdipapirregisterloven § 13-1 nr.
16 og 19.
Komiteen viser videre til Finansdepartementets
brev til finanskomiteen 30. april 2002 med omtale av forslaget
om endring av clearingreglene i vphl. § 9-4 tredje
ledd. Etter komiteens oppfatning bør ordlyden
justeres noe for å bli mer presist, jf. forslaget nedenfor.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, foreslår etter dette at følgende
vedtak treffes som romertall II, III og IV:
«II
I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 1-5 skal lyde:
Med oppgjørsvirksomhet menes yrkesmessig virksomhet
som består i å tre inn som part eller på annen
måte garantere for oppfyllelse av avtaler som gjelder handel
med finansielle instrumenter som nevnt i § 1-2
annet ledd og forpliktelser vedrørende
lån av finansielle instrumenter.
§ 3-2 første ledd skal
lyde:
Fører et erverv til at erververens andel av aksjer og/eller
rettigheter til aksjer som er notert på norsk børs
når opp til eller passerer 1/20,
1/10, 1/5, 1/3, 1/2, 2/3
eller 9/10 av aksjekapitalen eller en tilsvarende andel
av stemmene i selskapet, skal erververen melde ervervet til børsen.
§ 3-2 nytt sjuende ledd skal lyde:
Første til sjette ledd gjelder
tilsvarende for grunnfondsbevis.
§ 3-2 nytt åttende ledd
skal lyde:
Departementet kan i forskrift gjøre
unntak fra reglene i denne paragrafen for verdipapirforetak.
§ 9-4 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Denne bestemmelsen gjelder ikke for tegningsretter eller
kjøpsretter som utstedes på like vilkår,
samtidig og i en gitt mengde dersom utsteder eier de underliggende
verdipapirene, eller der utstedelse av kjøpsretter
eller salgsretter oppfyller nærmere vilkår fastsatt
i forskrift av departementet.
III
I lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer
mv. gjøres følgende endringer:
§ 4-2 skal lyde:
§ 4-2 Rettsvern for avtaler om
avregning og oppgjør
Avtaler om avregning og oppgjør kan gjøres
gjeldende etter sitt innhold selv om det innledes insolvensbehandling
hos en deltaker i systemet når oppdraget er lagt inn i
systemet før det er innledet insolvensbehandling.
Tidspunktet for når et oppdrag skal anses lagt inn i systemet skal avtales mellom
deltakerne i systemet. Det samme gjelder tidspunktet for når
retten til å tilbakekalle ordrer er bortfalt. Norges Bank
kan for interbanksystemer fastsette nærmere regler om når
oppdrag skal anses lagt inn i systemet etter
første ledd. Kredittilsynet kan fastsette slike regler
for verdipapiroppgjørssystemer.
Dersom et oppdrag blir lagt inn i systemet etter at det
er innledet insolvensbehandling etter første ledd, og oppdraget
gjennomføres samme dag som insolvensbehandling innledes,
gjelder første ledd tilsvarende dersom avregningssentralen,
sentral motpart eller oppgjørsbanken etter
oppgjørstidspunktet kan godtgjøre at de
ikke hadde eller burde hatt kunnskap om at insolvensbehandling var
innledet da oppdraget ble lagt inn i systemet.
IV
Endringene under II og III trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene skal tre i kraft
til ulik tid. Kongen kan gi overgangsbestemmelser.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader og forslag
i punkt 17.1.2 ovenfor om vphl. § 3-2 første
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader og forslag i punkt 17.1.2 ovenfor om vphl. § 3-2 åttende
ledd.
Komiteen viser til at betegnelsen «fondsaktiver» i
verdipapirsentralloven ikke er foreslått videreført
i forslaget til verdipapirregisterlov, og at betegnelsen heller
ikke har fått gjennomslag i daglig språkbruk. Komiteen foreslår
derfor at «fondsaktiver» erstattes med «finansielle
instrumenter» når verdipapirsentralloven oppheves.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet synes
det er overraskende at departementet ikke har foreslått
en slik endring.
Komiteen fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I verdipapirregisterloven § 13-1
nr. 5 skal forslaget til endring i lov 8. februar 1980
nr. 2 om pant § 1-1, overskriften til § 4-2
a, § 4-2 a og § 5-7 tredje ledd ikke
endres.
For øvrig skal forslaget om endring av § 1-6
annet ledd første punktum lyde:
Den som har pant i verdipapirer, finansielle
instrumenter registrert i et verdipapirregister,
innløsningspapirer eller enkle pengekrav, kan kreve og
motta renter, utbytte og avdrag som forfaller mens panteretten består.
Overskriften til kapittel 4 skal lyde:
Kap. 4. Avtalepant i verdipapirer, finansielle
instrumenter registrert i etverdipapirregister, aksjer, enkle pengekrav
m.m.
Overskriften til § 4-1 skal lyde:
Verdipapir og finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister
§ 4-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister kan pantsettes
ved registrering i verdipapirregisteret,
jf verdipapirregisterloven.
§ 4-4 annet ledd skal lyde:
(2) Som enkelt pengekrav regnes pengekrav som ikke er knyttet
til verdipapir, finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister eller innløsningspapir.
Overskriften til § 5-7 skal lyde:
Utlegg i verdipapir, finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister, innløsningspapir,
aksjer eller enkle krav
§ 5-7 sjette ledd skal lyde:
(6) Utleggspant i finansielle instrumenter registrert
i et verdipapirregister får
rettsvern ved registrering i verdipapirregisteret,
jf verdipapirregisterloven.
I verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 6 skal
forslaget til endring i lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltningen
(ligningsloven) §§ 6-5 nr. 2 og 6-16 ikke
endres. For øvrig skal forslaget om endring av § 6-5
nr. 1 lyde:
1. Verdipapirregistre skal
ukrevet gi ligningsmyndighetene oppgave som viser den enkelte investors
samlede beholdning av finansielle instrumenter pr
1. januar og 31. desember siste år, eller
ved opprettelsen eller oppgjør av kontoen i løpet
av året. Oppgaven skal også vise årlig
avkastning på finansielle instrumenter.
Verdipapirregisterloven § 13-1
nr. 9 skal lyde:
I lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av
foretak skal § 5-3 første ledd tredje
punktum lyde:
Gjelder registerførerens vedtak emisjon av finansielle instrumenter, skal også verdipapirregisteret underrettes.
I verdipapirregisterloven § 13-1 nr. 11 skal
forslaget til endring i lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse
og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) §§ 1-8,
7-20 femte ledd og 15-9 ikke endres. For øvrig skal forslaget
om endring av § 7-13 lyde:
Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle
instrumenter registrert i et verdipapirregister,
aksjer og adkomstdokumenter til leierett til husrom som saksøkte
er registrert eller meldt som eier av.
§ 7-14 annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, aksjer og adkomstdokumenter
til leierett til husrom som en tredjeperson er registrert eller
meldt som eier av.
§ 7-20 fjerde ledd skal lyde:
Ved utlegg i finansielle instrumenter som
er registrert i et verdipapirregister,
registrerer namsmannen omgående at bare namsmannen kan
disponere kontoen.
Overskrift til kapittel 10 skal lyde:
Tvangsdekning i finansielle instrumenter,
pengekrav m m
§ 10-3 første ledd tredje
punktum skal lyde:
Ved begjæring om dekning i finansielle
instrumenter som er registrert i et verdipapirregister eller immaterialrettigheter
som kan registreres i særskilt register, skal utskrift
fra vedkommende register legges ved begjæringen istedenfor
utskrift fra Løsøreregisteret.
Overskrift til kapittel 10 II skal lyde:
Tvangsdekning i finansielle instrumenter
§ 10-4 første ledd første
punktum skal lyde:
Tvangsdekning i omsettelige verdipapirer som nevnt i verdipapirhandelloven § 1-2
tredje ledd og i finansielle instrumenter som
er registrert i et verdipapirregister,
skjer ved salg av formuesgodet gjennom medhjelper.
§ 10-5 første ledd skal
lyde:
Når tvangssalg av finansielle
instrumenter er besluttet, skal namsmannen registrere at bare
namsmannen kan disponere kontoen hvis dette ikke allerede er gjort.»