Direktiv 2001/37/EF oppstiller i artikkel 7
et forbud mot bruk av tekst, navn, varemerker, bilder, figurer eller
andre tegn som antyder at en bestemt tobakksvare er mindre helseskadelig
enn andre. Det framgår at forbudet blant annet rammer bruk
av betegnelser som "light" og "mild". Direktivet vil etter behandling i
EØS-komiteen forplikte Norge til å gjennomføre
et slikt forbud.
Ved å gi tobakksprodukter betegnelser som "light", "mild",
"low tar" eller lignende skapes det etter departementets oppfatning
et inntrykk av at disse produktene er mindre helseskadelige enn
de øvrige produkter. Det framholdes at vitenskapelige studier imidlertid
viser at tobakksprodukter med light-betegnelser ikke er vesentlig
mindre helseskadelige enn andre produkter. Det vises bl.a. til at
utredning viser at røykere kompenserer for mangel på nikotin
i sigaretter med lavt tjære- og nikotininnhold ved å dra
inn hyppigere, ved å øke dybden eller lengden
av inhaleringen, ved å røyke flere sigaretter
per dag og ved å røyke sigaretter til kortere
stumplengde.
Departementet gjør oppmerksom på at alle sigaretter
fremdeles skal merkes med en innholdsdeklarasjon der innholdet av
nikotin og tjære vil framgå slik at forbrukere
vil kunne identifisere en lavtjæresigarett.
Det foreslås et forbud mot villedende produktbetegnelser
som i tråd med overgangsbestemmelsene i direktivet skal
tre i kraft fra 30. september 2003.
Forslaget vil medføre at næringen må lage
nye varenavn og emballasje for produkter som i dag bruker villedende
betegnelser. Tilsynet med bestemmelsen antas ikke å ville
representere noen vesentlig merbelastning for Sosial- og helsedirektoratet.
Komiteen viser til at Regjeringens forslag om forbud
mot villedende produktbetegnelser er i tråd med direktivets
forslag til regelverk. Komiteen er av den oppfatning at det kan
synes fornuftig å få et mulig likt regelverk på dette
området i hele Europa, og vil derfor støtte det
fremlagte forslaget.
For komiteen er det imidlertid viktig å understreke at
den enkelte produsent og importør må kunne ha
muligheten til å kunne skille mellom sine forskjellige produkter
ved blant annet å kunne bruke ulike fargekombinasjoner
og lignende.
Komiteen har også merket seg at Regjeringen legger opp
til en overgangstid på ett år, noe som er i tråd med
det omtalte direktivet. Komiteen støtter dette forslaget
slik at den enkelte produsent og importør vil få en
viss tid til å omstille seg. Komiteen vil videre vise til
at Regjeringen i forbindelse med fremleggelsen av Ot.prp. nr. 42
(2001-2002) har fremmet forslag om at det gis hjemmel til at Sosial-
og helsedirektoratet skal kunne pålegge retting og ilegge
tvangsmulkt ved overtredelse av reklame- og merkebestemmelsene i
tobakksskadeloven. Denne saken ligger til behandling i sosialkomiteen.