3. Forbud mot villedende produktbetegnelser

3.1 Sammendrag

Direktiv 2001/37/EF oppstiller i artikkel 7 et forbud mot bruk av tekst, navn, varemerker, bilder, figurer eller andre tegn som antyder at en bestemt tobakksvare er mindre helseskadelig enn andre. Det framgår at forbudet blant annet rammer bruk av betegnelser som "light" og "mild". Direktivet vil etter behandling i EØS-komiteen forplikte Norge til å gjennomføre et slikt forbud.

Ved å gi tobakksprodukter betegnelser som "light", "mild", "low tar" eller lignende skapes det etter departementets oppfatning et inntrykk av at disse produktene er mindre helseskadelige enn de øvrige produkter. Det framholdes at vitenskapelige studier imidlertid viser at tobakksprodukter med light-betegnelser ikke er vesentlig mindre helseskadelige enn andre produkter. Det vises bl.a. til at utredning viser at røykere kompenserer for mangel på nikotin i sigaretter med lavt tjære- og nikotininnhold ved å dra inn hyppigere, ved å øke dybden eller lengden av inhaleringen, ved å røyke flere sigaretter per dag og ved å røyke sigaretter til kortere stumplengde.

Departementet gjør oppmerksom på at alle sigaretter fremdeles skal merkes med en innholdsdeklarasjon der innholdet av nikotin og tjære vil framgå slik at forbrukere vil kunne identifisere en lavtjæresigarett.

Det foreslås et forbud mot villedende produktbetegnelser som i tråd med overgangsbestemmelsene i direktivet skal tre i kraft fra 30. september 2003.

Forslaget vil medføre at næringen må lage nye varenavn og emballasje for produkter som i dag bruker villedende betegnelser. Tilsynet med bestemmelsen antas ikke å ville representere noen vesentlig merbelastning for Sosial- og helsedirektoratet.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Regjeringens forslag om forbud mot villedende produktbetegnelser er i tråd med direktivets forslag til regelverk. Komiteen er av den oppfatning at det kan synes fornuftig å få et mulig likt regelverk på dette området i hele Europa, og vil derfor støtte det fremlagte forslaget.

For komiteen er det imidlertid viktig å understreke at den enkelte produsent og importør må kunne ha muligheten til å kunne skille mellom sine forskjellige produkter ved blant annet å kunne bruke ulike fargekombinasjoner og lignende.

Komiteen har også merket seg at Regjeringen legger opp til en overgangstid på ett år, noe som er i tråd med det omtalte direktivet. Komiteen støtter dette forslaget slik at den enkelte produsent og importør vil få en viss tid til å omstille seg. Komiteen vil videre vise til at Regjeringen i forbindelse med fremleggelsen av Ot.prp. nr. 42 (2001-2002) har fremmet forslag om at det gis hjemmel til at Sosial- og helsedirektoratet skal kunne pålegge retting og ilegge tvangsmulkt ved overtredelse av reklame- og merkebestemmelsene i tobakksskadeloven. Denne saken ligger til behandling i sosialkomiteen.