Etter lovens § 22 treffer Utlendingsdirektoratet vedtak
om innreisetillatelse for overføringsflyktninger. Disse
kan også omfatte utlendinger som ikke antas å være
flyktninger.
§ 21 annet ledd indikerer at spørsmålet
om flyktningstatus avgjøres etter ankomst til Norge. Det
synes imidlertid ønskelig å kunne ta endelig stilling
til dette spørsmålet samtidig med vedtaket om
innreisetillatelse. I høringsbrevet av 17. februar
2000 foreslo departementet derfor at § 21 annet
ledd endres slik at spørsmålet om flyktningstatus
kan avgjøres både før innreise og etter
ankomst til Norge.
16 høringsinstanser har uttalt seg til forslaget, flere
av disse går mot lovendringen.
Departementet bemerker at noen høringsinstanser har
knyttet kommentarer til at det fremgår av høringsbrevet
at det kan overføres utlendinger som ikke antas å være
flyktninger, og mener at alle bør få flyktningstatus.
Det følger imidlertid av utlendingsloven at det kan overføres
utlendinger til Norge selv om de ikke er flyktninger, jf. lovens § 22
annet ledd.
Forslaget til lovendring foreslås opprettholdt. Det er
satt frem for å effektivisere arbeidet med overføringsflyktninger,
og vil være til gunst for flyktningen. Det vil være
både tids- og ressursbesparende for direktoratet å fatte
vedtak om status samtidig med vedtak om innreisetillatelse. Praksis
i dag er at Utlendingsdirektoratet gir flyktningen innreisetillatelse,
og deretter kommer flyktningen til Norge. Etter ankomst foretar
politiet et intervju av flyktningen, og sender saken til Utlendingsdirektoratet
for avgjørelse av status. Til slutt gir Utlendingsdirektoratet
tillatelse til å oppholde seg og arbeide her, som hovedregel
i form av asyl. Forslaget innebærer at saksbehandlingstiden
kan bli vesentlig kortere dersom status innvilges samtidig med innreisetillatelse.
Endringen har utelukkende betydning for vedtakstidspunktet og
vil verken innebære endringer når det gjelder
hvem som gis flyktningstatus eller at overføringen til
Norge vil ta lengre tid, slik enkelte er inne på. En avgjørelse
om ikke å gi flyktningstatus vil kunne påklages
på samme måte som i dag.
Selv om den store hovedregelen etter endringen antas å bli
at statusspørsmålet avgjøres samtidig
med at det gis innreisetillatelse, anser departementet det hensiktsmessig å formulere
bestemmelsen slik at statusspørsmålet også kan
avgjøres etter innreise.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil presisere at de vurderingene som gjøres av UNHCR bygger
på andre forutsetninger enn når norske myndigheter
vurderer om en person er flyktning. Det avgjørende for
UNHCR er at personer i flyktningleirer har et gjenbosettingsbehov
uansett hva som er årsaken. Flertallet mener
i utgangspunktet det er ønskelig at norske myndigheter
har en felles forståelse med UNHCR hvem som er en flyktning.
Dette gjelder uavhengig av om søkeren er spontan asylsøker
eller overføringsflyktning. Flertallet støtter
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet er av den oppfatning at UNHCRs avgjørelse
om den enkeltes status som flyktning ikke skal overprøves
av norske myndigheter. Når UNHCR først har lagt
til grunn at et menneske er å betrakte som flyktning, er
det urimelig at enkeltland i ettertid avhengig av egen lovgivning
omdefinerer den enkeltes status. Disse medlemmer er
imidlertid ikke av den oppfatning at kun de som UNHCR har gitt status
som flyktning skal kunne vurderes overført til Norge. Det
er i den anledning viktig at de ytterst få dette gjelder
får innreisetillatelse og innvilges opphold på humanitært
grunnlag, sikres klageadgang, rettshjelp og informasjon om adgangen
til dette.
Etter disse medlemmers mening gis utlendingsmyndighetene
med den foreslåtte lovendringen god mulighet for å få klarlegge
forholdene knyttet til den enkelte søker i forkant av innreise
til Norge. Det er derfor urimelig at usikkerheten om status skal
påhvile den enkelte flyktning. Prinsippet må være
at vedkommende får innvilget status som flyktning, dersom
det var dette vedkommende var forespeilet av norske myndigheter.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"§ 21 annet ledd annet punktum
skal lyde:
Når dette avgjøres etter innreise, skal
direktoratet i slike saker innvilge status som flyktning dersom
søker hadde grunn til å regne med å bli
behandlet som dette."