Loven setter ingen frister for å avholde hovedforhandling.
Men det er forutsatt i straffeprosessloven § 275
at hovedforhandling i tingretten normalt skal berammes senest to
uker etter at saken kom inn til retten.
Under arbeidet med straffeprosessloven foreslo departementet
regler om frister for å avholde hovedforhandling både
i tingretten og i lagmannsretten. Forslaget ble vedtatt i Stortinget,
men før det var satt i kraft, ble § 275
endret til den ordlyd bestemmelsen har i dag. Begrunnelsen var at
det i mange saker ikke ville være praktisk mulig å følge
de fastsatte tidsfristene.
Arbeidsgruppe II mener at det er hensiktsmessig å innføre
frister for å avholde hovedforhandling, og at slike fristregler
ikke kan antas å kreve så stor tilførsel av
ressurser til domstolene som det ble antatt da lovvedtaket om dette
ble opphevet i 1985. Arbeidsgruppen foreslår imidlertid
at det i denne omgang bare gis faste frister i saker mot unge lovbrytere
og i saker der siktede er undergitt varetektsfengsel. Det foreslås
at hovedforhandling i by- og herredsretten i disse sakstypene skal
være påbegynt senest 8 uker etter at saken kom
inn til retten. I lagmannsretten foreslås fristen satt til
12 uker fra anken er besluttet fremmet. Overskridelse av fristen
skal anmerkes i rettsboken med angivelse av årsak. Fristoversittelsen
skal ellers ikke ha noen rettslig betydning.
I høringsbrevet gikk departementet i hovedsak inn for å følge
opp forslagene fra arbeidsgruppen. Fristen for behandling i tingretten
ble imidlertid foreslått satt til 4 uker i saker mot unge
lovbrytere og til 6 uker i varetektssakene. Når det gjelder
lagmannsretten foreslo Justisdepartementet at fristen ble satt til
8 uker fra anke er besluttet henvist.
For å hindre at innføring av frister gjør
at andre straffesaker blir skjøvet ut i tid, har arbeidsgruppen foreslått å la
dagens berammingsfrist på to uker i tingretten stå ved
lag, samt å gi en tilsvarende frist for lagmannsretten.
Departementet støttet i høringsbrevet dette forslaget.
Et stort flertall av høringsinstansene går
inn for at det skal lovfestes frister for å avholde hovedforhandling.
Flere av de som går imot forslaget peker på at
de aktuelle sakene allerede prioriteres høyt, og mener
de foreslåtte fristene vil påføre påtalemyndighet
og domstoler merarbeid og føre til dårlig kapasitetsutnyttelse. Noen
foreslår som et alternativ til frister at det blir reservert
tid til en eventuell ankesak samtidig som saken blir berammet. Høringsuttalelsene
refereres i proposisjonen pkt. 6.4.
En rekke høringsinstanser har gitt uttrykk for skepsis
til lengden på de foreslåtte fristene. Departementet
går etter dette inn for en frist på seks uker
for å avholde hovedforhandling for tingretten i begge de aktuelle
grupper av saker. Den foreslåtte fristen i lagmannsretten
på 8 uker opprettholdes.
Departementet peker på at praktiske hensyn taler for å forhåndsberamme
hovedforhandlinger. Etter departementets syn åpner gjeldende
rett for forhåndsberammelser, og det er ikke noe stort
behov for å lovfeste en regel om dette.
Komiteen har merket seg forslaget fra
departementet om å innføre frister for avholdelse
av hovedforhandling for visse sakstyper. For de nevnte sakstyper,
dvs. mot unge lovbrytere og i saker der siktede sitter i varetekt,
melder det seg spesielle behov som gjør det ekstra viktig
med en rask behandling av saken. Komiteen vil understreke
viktigheten av at en pådømmelse skjer raskt etter
lovbruddet, noe som vil øke straffens preventive effekt.