6. Frister for å avholde hovedforhandling i tingretten og i lagmannsretten

6.1 Sammendrag

Loven setter ingen frister for å avholde hovedforhandling. Men det er forutsatt i straffeprosessloven § 275 at hovedforhandling i tingretten normalt skal berammes senest to uker etter at saken kom inn til retten.

Under arbeidet med straffeprosessloven foreslo departementet regler om frister for å avholde hovedforhandling både i tingretten og i lagmannsretten. Forslaget ble vedtatt i Stortinget, men før det var satt i kraft, ble § 275 endret til den ordlyd bestemmelsen har i dag. Begrunnelsen var at det i mange saker ikke ville være praktisk mulig å følge de fastsatte tidsfristene.

Arbeidsgruppe II mener at det er hensiktsmessig å innføre frister for å avholde hovedforhandling, og at slike fristregler ikke kan antas å kreve så stor tilførsel av ressurser til domstolene som det ble antatt da lovvedtaket om dette ble opphevet i 1985. Arbeidsgruppen foreslår imidlertid at det i denne omgang bare gis faste frister i saker mot unge lovbrytere og i saker der siktede er undergitt varetektsfengsel. Det foreslås at hovedforhandling i by- og herredsretten i disse sakstypene skal være påbegynt senest 8 uker etter at saken kom inn til retten. I lagmannsretten foreslås fristen satt til 12 uker fra anken er besluttet fremmet. Overskridelse av fristen skal anmerkes i rettsboken med angivelse av årsak. Fristoversittelsen skal ellers ikke ha noen rettslig betydning.

I høringsbrevet gikk departementet i hovedsak inn for å følge opp forslagene fra arbeidsgruppen. Fristen for behandling i tingretten ble imidlertid foreslått satt til 4 uker i saker mot unge lovbrytere og til 6 uker i varetektssakene. Når det gjelder lagmannsretten foreslo Justisdepartementet at fristen ble satt til 8 uker fra anke er besluttet henvist.

For å hindre at innføring av frister gjør at andre straffesaker blir skjøvet ut i tid, har arbeidsgruppen foreslått å la dagens berammingsfrist på to uker i tingretten stå ved lag, samt å gi en tilsvarende frist for lagmannsretten. Departementet støttet i høringsbrevet dette forslaget.

Et stort flertall av høringsinstansene går inn for at det skal lovfestes frister for å avholde hovedforhandling. Flere av de som går imot forslaget peker på at de aktuelle sakene allerede prioriteres høyt, og mener de foreslåtte fristene vil påføre påtalemyndighet og domstoler merarbeid og føre til dårlig kapasitetsutnyttelse. Noen foreslår som et alternativ til frister at det blir reservert tid til en eventuell ankesak samtidig som saken blir berammet. Høringsuttalelsene refereres i proposisjonen pkt. 6.4.

En rekke høringsinstanser har gitt uttrykk for skepsis til lengden på de foreslåtte fristene. Departementet går etter dette inn for en frist på seks uker for å avholde hovedforhandling for tingretten i begge de aktuelle grupper av saker. Den foreslåtte fristen i lagmannsretten på 8 uker opprettholdes.

Departementet peker på at praktiske hensyn taler for å forhåndsberamme hovedforhandlinger. Etter departementets syn åpner gjeldende rett for forhåndsberammelser, og det er ikke noe stort behov for å lovfeste en regel om dette.

6.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg forslaget fra departementet om å innføre frister for avholdelse av hovedforhandling for visse sakstyper. For de nevnte sakstyper, dvs. mot unge lovbrytere og i saker der siktede sitter i varetekt, melder det seg spesielle behov som gjør det ekstra viktig med en rask behandling av saken. Komiteen vil understreke viktigheten av at en pådømmelse skjer raskt etter lovbruddet, noe som vil øke straffens preventive effekt.