Arbeidsgruppe II tar i forlengelsen av spørsmålet om å innføre
frister for å avholde hovedforhandling opp spørsmålet
om det bør gjøres enkelte begrensninger i reglene
om det frie forsvarervalget. Det følger av gjeldende straffeprosesslov § 102
at retten kan oppnevne en annen forsvarer enn den siktede ønsker
dersom det ellers ville oppstå "vesentlig forsinkelse".
Etter arbeidsgruppens oppfatning er dette et unødig stramt
vilkår.
Departementet var i høringsnotatet enig med arbeidsgruppen
i at reglene om fritt forsvarervalg bidrar til å forsinke
mange straffesaker. Hensynet til en hurtig straffesaksavvikling
må imidlertid veies mot hensynet til det frie forsvarervalg.
Det antas ikke å være i strid med EMK art. 6 nr.
3 c om rett til fritt forsvarervalg at retten gis adgang til å bytte
ut forsvarer dersom siktedes valg medfører at fristen for å avholde
hovedforhandling blir overskredet. Andre land har frister for avholdelse
av hovedforhandling som er til dels betydelig kortere enn dem som
foreslås innført i Norge.
På denne bakgrunn gikk Justisdepartementet inn for at
retten skal ha adgang til å oppnevne en annen forsvarer
enn den siktede ønsker dersom siktedes ønske medfører
at man overtrer fristene for avholdelse av hovedforhandling. Begrensningen
i retten til fritt forsvarervalg skal imidlertid gjelde generelt,
dvs. også for andre saker enn de det innføres
frister for. Departementet foreslo etter dette å endre
uttrykket "vesentlig forsinkelse" i straffeprosessloven § 102
til "nevneverdig forsinkelse". Det foreslås de samme endringer i
reglene om bistandsadvokat som i reglene om forsvarer.
De fleste høringsinstanser som uttaler seg, støtter forslaget
i høringsnotatet. Enkelte høringsinstanser anfører
imidlertid at problemet i dag er at domstolene ikke benytter de
muligheter straffeprosessloven allerede gir. Det pekes også på at
det ikke bare er forsvarervalget som fører til at en sak
blir forsinket. I en del saker er også påtalemyndigheten
forhindret fra å møte innen rimelig tid.
Departementet er ikke i tvil om at det frie forsvarervalg bidrar
til å forsinke mange saker, men understreker at det bør
legges opp til rutiner som gjør at det bare er aktuelt å oppnevne
en annen forsvarer enn den siktede ønsker i de saker hvor
forsvareren er den reelle årsaken til forsinkelsen.
Departementet foreslår i proposisjonen en noe annen
ordlyd i straffeprosessloven § 102 enn foreslått
i høringsbrevet. Retten bør kunne oppnevne en
annen forsvarer dersom oppnevnelsen av den ønskede forsvareren
vil føre til "forsinkelse av betydning for saken", herunder
til overskridelse av fristene for avholdelse av hovedforhandling.
Departementet ønsker å markere at det skal foretas
en viss innstramming av det frie forsvarervalg sammenliknet med
dagens praksis. Samtidig vil man understreke at det frie forsvarervalg
fremdeles skal være den klare hovedregelen.
Komiteen er kjent med at reglene om
det frie forsvarervalg bidrar til å forsinke mange straffesaker. Det
er ofte et fåtall profilerte forsvarsadvokater som ønskes
av et større antall siktede, og dette har medført en
større saksmengde enn mange advokater har kapasitet til
innen rimelig tid. Komiteen er enig
i at en oppmykning av vilkårene for at retten skal kunne
utnevne en annen forsvarer kan bidra til at saker blir avviklet
hurtigere. Men det understrekes at det frie forsvarervalg er et
viktig prinsipp i EMK, og vilkårene må endres
innenfor rammen av menneskerettighetene slik at det frie forsvarervalg
fremdeles blir stående som en hovedregel. Komiteen mener
departementets forslag ivaretar disse hensyn.