I proposisjonen fremmes forslag til en ny lov om forbrukerkjøp.
Forslaget har bakgrunn i NOU 1993:27 Forbrukerkjøpslov
og forbrukerkjøpsdirektiv, som er tatt inn i EØS-avtalen.
I dag er avtaler om salg fra næringsdrivende til forbrukere
regulert i kjøpsloven. Lovforslaget innebærer
at forbrukerkjøpene skilles ut til egen lovregulering.
Siktemålet er å gi regler som er særskilt
tilpasset kjøpsavtaler hvor selgeren er næringsdrivende
og kjøperen uprofesjonell. Forslaget innebærer
en viss styrking av forbrukerkjøpernes rettigheter ved
selgerens kontraktsbrudd.
Lovforslaget omfatter det som tradisjonelt har vært
regnet som kjøp, med kjøp av fast eiendom som det
viktigste unntaket. Det er også gjort unntak for kjøp
av elektrisk strøm, men regjeringen holder det åpent
om det bør gis nærmere lovregler om strømkontrakter.
Det er et grunnleggende prinsipp at loven som utgangspunkt ikke
kan fravikes gjennom avtale til ugunst for forbrukerkjøperen.
Forbruker defineres som fysiske personer som ikke hovedsakelig handler som
ledd i næringsvirksomhet. Forbrukerbegrepet foreslås
harmonisert i flere lover.
Når det gjelder kjøperens krav som følge
av mangler ved salgsgjenstanden, innebærer lovforslaget
på flere punkter endringer som styrker forbrukerkjøperens
stilling. Kjøperen vil som hovedregel ha rett til å velge
mellom retting eller omlevering som følge av mangelen.
Dersom selgeren ikke gjennomfører dette i samsvar med loven,
kan kjøperen i stedet kreve prisavslag eller heving. Nytt
i lovforslaget er at prisavslaget kan beregnes mer skjønnsmessig
enn i dag dersom særlige grunner taler for det. Kjøperens
rett til heving som følge av mangler foreslås
noe utvidet.
Reglene om selgerens erstatningsplikt som følge av mangler
forenkles. Ansvarsgrunnlaget gjøres rent objektivt, noe
som styrker forbrukerkjøperens stilling.
Det foreslås videre bl.a. en utvidelse av virkeområdet
for kjøperens rett til avbestilling, og reglene om selgerens
krav ved kontraktsbrudd fra kjøperens side er forenklet
noe.