Til Odelstinget
I proposisjonen fremjar Nærings- og handelsdepartementet
forslag til lov om endringer av i lov om offentlig støtte
av 27. november 1992 nr. 117. Forslaget gjennomfører
nødvendige lovendringar som følgje av at nye prosedyrereglar
i saker om offentleg stønad er tekne inn som vedlegg til
Overvakings- og domstolsavtalen (ODA) protokoll 3. I tillegg foretas det
i protokoll 26 i EØS-avtala om avgjerdsmakt og oppgåve
for overvakingsorganet i EFTA i samband med statsstøtte
ei tilvising til forordninga.
Lov om offentleg stønad med tilhøyrande forskrifter
gjev departementet middel til å handheve reglar om offentleg
stønad i internasjonale avtalar, her medrekna eit pålegg
til norske stønadsytarar om å melde planlagde
stønadstiltak til departementet. Forslaga til endringar
i lov om offentleg stønad hjemlar innføring av
ein særskild foreldingsfrist for tilbakebetalingskrav i
stønadssaker, og ein ny regel om kontrollbesøk
hos stønadsmottakar. I tillegg har departementet sett behov
for å presisere ordlyden i regelen om tilbakebetaling av
stønad.
Prosedyreforordninga innfører ein 10 års foreldingsfrist
for å krevje tilbake stønad. Dette inneber at EFTAs
overvakingsorgan og Kommisjonen må gå til formelle
skritt innan 10 år etter at stønaden er tildelt, elles
vil saka bli sett på som eksisterande stønad.
Den allmenne foreldingsfristen for pengekrav er 3 år,
jf. foreldingsloven § 2. Departementet føreslår derfor
at det blir teke inn ein regel i lov om offentleg stønad § 3
(ny § 5) som gjev heimel for Kongen til å vike
unna reglane i foreldingsloven innanfor verkeområdet til
stønadsloven. Konsekvensane av dette forslaget er at bedrifter
kan bli kravde for midlar som vart utbetalte etter måten
langt tilbake i tid. Dette kan i enkelte tilfelle dreie seg om store
summar dersom stønadsreglane er praktiserte feil over lengre
tid.
I medhald av dei internasjonale avtalepliktene våre,
har overvakingsorganet i EFTA rett til å gjennomføre
kontrollar på staden når overvakingsorganet er
i alvorleg tvil om kor vidt vedtak av overvakingsorganet når
det gjeld individuell stønad, blir etterfølgde.
Denne regelen er ny i forhold til eksisterande prosedyrereglar for
statsstønad, men er i grove trekk den same som reglane
om kontroll på staden på konkurranserettens område.
Formålet med kontrollane er å undersøkje
om føretak har motteke statsstønad som er forboden
etter EØS-avtala art. 61(1) og/eller om føresetnaden
for godkjenning av stønad har vorte oppfylt.
Ved kontroll av om det aktuelle vedtaket er overhalde, skal representantar
frå overvakingsorganet i EFTA ha tenestemakt til å krevje
tilgjenge til eigedom som tilhøyrer det aktuelle føretaket.
Representantane frå overvakingsorganet kan òg
kontrollere bøker og andre forretningsdokument. Nasjonale
styresmakter får òg rett til å vere til
stades når overvakingsorganet er på kontrollbesøk.
Nasjonale styresmakter har likevel ikkje rett til sjølve å utføre
kontrollbesøk. Prosedyreforordninga forutset at nasjonale
styresmakter yter representantane og dei sakkunnige med fullmakt
frå overvakingsorganet den hjelpa som er nødvendig
for at dei skal kunne utføre oppdraget sitt.
Det kan bli nokre utgifter i samband med den nye regelen om kontroll
på staden hjå stønadsmottakar. Ettersom
ein kan rekne med at kontroll på staden berre unntaksvis
vil bli praksis, reknar ein med at dei økonomiske og administrative
konsekvensane av regelverket vil bli heller små.
EØS-avtala pålegg medlemslanda å ha
ein heimel for tilbakebetaling av stønad som er omfatta
av artikkel 61 i EØS-avtala. Med bakgrunn i denne plikta
gjev lov om offentleg stønad § 3 departementet heimel
til å krevje tilbake utbetalt stønad. Dette gjeld stønad
som ikkje er godkjend på førehand av overvakingsorganet
i EFTA eller som elles er i strid med EØS-avtala artikkel
61 eller andre internasjonale avtalar som er nemnde i § 1
i loven.
Etter departementet si vurdering omfattar heimelen i dag indirekte
stønad. Departementet ser det likevel slik at det på grunn
av ordlyden er unødig tvil rundt tolkinga av verkeområdet
for § 3 i stønadsloven, og om dette er
samanfallande med verkeområdet for loven ut frå § 1.
Ordlyden foreslås derfor presisert på dette punktet,
slik at det går klarare fram at indirekte stønad
kan vere gjenstand for krav om tilbakebetaling. Departementet har
derimot ikkje funne det tenleg å presisere nærmare
kva for ein stønad som fell inn under loven, da stønadsomgrepet
i EØS-avtala er eit dynamisk omgrep som ikkje er eigna
for ein statisk definisjon i norsk lov.
Det vil etter departementet si vurdering ikkje vere økonomiske
og administrative konsekvensar av den presiseringa det blir gjort
framlegg om, da rettstilstanden i dag ikkje blir endra.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Olav Akselsen, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen og Grethe Fossli,
fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjed-rem
og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at forordning
(EF) nr. 659/1999 av 22. mars 1999 (prosedyreforordningen)
fastsetter nærmere regler for praktisering av artikkel
93 (nåværende art. 88) i EF-traktaten på området
som gjelder statsstøtte. Forslaget gjennomfører
som nevnt nødvendige lovendringer som følge av
at nye prosedyreregler i saker om offentlig stønad er tatt
inn som vedlegg til Overvåkings- og domstolsavtalen (ODA) protokoll
3. Komiteen viser til at dette ble innlemmet i EØS-avtalen
gjennom EØS-komiteens avgjørelse nr. 164/2001
av 11. desember 2001. Ettersom gjennomføring av
forordningen i norsk rett krever lovendringer, ble det tatt forbehold
om Stortingets samtykke til EØS-komiteens avgjørelse,
jf. Grunnloven § 26.
Komiteen gjør oppmerksom på at
de nye prosedyrereglene vil gi ESA rett og plikt til kontinuerlig å granske
medlemsstatenes støtteordninger. Gjennomføringen
av disse reglene i norsk rett gjør det nødvendig å endre
lov om offentlig støtte. Komiteen viser
til at beslutningen i EØS-komiteen ble fattet med forbehold
om Stortingets samtykke, da gjennomføringen i norsk rett
nødvendiggjør lovendring, jf. Grunnloven § 26
annet ledd og EØS-avtalens artikkel 103.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ser det som positivt
at de nye prosedyrereglene gir klarere og mer effektive regler for
anvendelsen og håndhevelsen av reglene om offentlig støtte,
med bedre rettssikkerhet for partene og større åpenhet
på området. Flertallet mener det
er viktig at bedrifter i Europa får mer like konkurransevilkår,
noe disse reglene vil bidra til. Regelverket bygger på regler
som tidligere har foreligget som ikke-bindende retningslinjer vedtatt
av EFTAs overvåkningsorgan og Kommisjonen, men nå med
en bedre lovstruktur.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på betenkeligheten ved
at endringen av ODA-avtalen samt lovendringsforslaget som foreligger medfører
en reell overføring av kontrollmyndighet fra Norge til
ESA. Med den nye endringen vil ESA ha rett og plikt til å granske
og gjennomføre kontroll i norske bedrifter som mottar statsstøtte.
Disse medlemmer vil i tillegg vise til at endringen
medfører at bedrifter nå skal kunne kontrolleres
i ti år etter at støtte er utbetalt, fremfor tre år i
dag. Disse medlemmer vil peke på at spørsmålet
om hvorvidt ordningen innebærer en utvidelse av bedrifters
plikt til å oppbevare regnskapsdokumentasjon ikke er belyst
i denne saken.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov om offentlig støtte
(nye prosedyrereglar)
I
I lov 27. november 1992 nr. 117 om offentlig støtte
blir det gjort desse endringane:
§ 1 tredje ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrifter til gjennomføring
og håndheving av denne lov, reglene om offentlig støtte i
EØS-avtalen og avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse
av et overvåkningsorgan og en domstol og andre internasjonale
avtaler som Norge er tilsluttet.
§ 3 skal lyde:§ 3 Kontroll og bevissikring
Dersom EFTAs overvåkningsorgan er i alvorlig tvil
om hvorvidt vedtak truffet av EFTAs overvåkningsorgan med
hensyn til individuell støtte etterkommes, skal norske
myndigheter, etter å ha hatt anledning til å framlegge
sine merknader, tillate EFTAs overvåkningsorgan å foreta
kontroller på stedet.
Overvåkningsorganet kan kreve adgang
til eiendom som tilhører det aktuelle foretaket, be om
muntlige forklaringer på stedet, kontrollere bøker
og andre forretningspapirer samt ta eller be om kopier.
Departementet kan innen de rammer som følger av
EØS-avtalen, være til stede ved slik kontroll,
og peke ut nasjonale eksperter som deltar ved overvåkningsorganets
undersøkelser på stedet.
Ny § 4 skal lyde:§ 4 Beslutning om bevissikring
Kontroll etter § 3 kan bare foretas hvis
retten har truffet beslutning om adgang til bevissikring. Begjæring
om slik beslutning fremsettes av Konkurransetilsynet for tingretten
på det sted hvor det mest praktisk kan skje. Beslutningen
treffes uten at den som avgjørelsen rammer, gis adgang
til å uttale seg, og uten at den blir meddelt ham før
bevissikringen settes i verk. Kjæremål over beslutningen
har ikke oppsettende virkning. Straffeprosessloven §§ 200,
201 første ledd, §§ 117-120 jf. §§ 204,
207, 208, 209, 213 og kap. 26 gis tilsvarende anvendelse.
Konkurransetilsynet kan kreve at politiet bistår EFTAs
overvåkningsorgan med å iverksette beslutning
om bevissikring.
Kongen kan fastsette nærmere regler for
bevissikring og behandling av overskuddsinformasjon.
Ny § 5 skal lyde:§ 5 Tilbakeføring av tildelt støtte
Dersom meldepliktig støtte i henhold
til EØS-avtalens artikkel 61 er tildelt før EFTAs
overvåkningsorgan har godkjent meldingen, eller EFTAs overvåkningsorgan
finner at støtten er i strid med EØS-avtalens
regler om offentlig støtte, kan støtten kreves tilbakeført.
Tildelt støtte kan også kreves
tilbakeført dersom departementet finner at støtten
er i strid med andre internasjonale avtaler som nevnt i § 1,
eller støtten ved en folkerettslig bindende avgjørelse
for Norge er funnet å være i strid med avtalene.
Departementet kan bestemme at beløpet
som skal føres tilbake, skal inkludere renter. Kongen kan
gi nærmere regler om vilkårene for og gjennomføringen
av slik tilbakeføring, herunder særregler om foreldelse.
Nåværende §§ 4
og 5 blir nye §§ 6 og 7.
II
Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. november 2002
Olav Akselsen |
Ivar Kristiansen |
leder |
ordfører og sekretær |