Regjeringen foreslår å heve fradrag for kontingent
til fagforening og yrkes- og næringsorganisasjon til 1 100
kroner med virkning fra og med inntektsåret 2003. Samtidig
foreslås at fradraget blir et eget fradrag, det vil si
at samordningen med fradraget for gaver til frivillige organisasjoner
opphører.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, slutter seg til forslaget til endring av skatteloven § 6-19
annet ledd fjerde punktum.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, slutter seg til forslaget
om endring av skatteloven § 6-20 fjerde ledd annet
punktum.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti finner få grunner til å skille
mellom gaver til organisasjonene og fagforeningskontingenten. Disse medlemmer ser
dette som et utslag av at Regjeringen ikke ønsker å øke
fradraget for fagforeningskontingent i takt med fradraget til andre
frivillige organisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
fradraget for fagforeningskontingent og gaver til frivillige organisasjonen
bør heves til det nivå det var før regjeringen
Bondevik I fikk flertall for å redusere fradraget fra 1 800
til 900 kroner. For 2003 vil disse medlemmer foreslå å øke
fradraget til kr 1 350.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 6-19 annet ledd fjerde punktum
skal lyde:
Fradrag kan enten gis med inntil 1 350 kroner
eller med inntil to promille av samlet utbetalt lønn.
§ 6-20 fjerde ledd annet punktum
skal lyde:
Fradrag kan samlet gis med inntil 1 350 kroner eller
med en forholdsmessig del av dette beløpet når fradragsberettiget
kontingent er betalt for bare en del av inntektsåret.
§ 6-50 fjerde ledd annet punktum
skal lyde:
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf
og fagforeningskontingent med til sammen 1 350 kroner årlig.
II
Endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2003."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
et enklere skattesystem og foreslår i forbindelse med dette
at fradragsmulighetene for fagforeningskontingent fjernes. Disse medlemmer viser
til at dette maksimalt utgjør en skatteskjerpelse på 252
kroner i forhold til dagens regler. Samtidig vil denne fjerningen
bety en forenkling både for skatteyter, arbeidsgiver, fagforening
og ligningskontor.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-20 oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2003."
Regjeringen foreslår at den maksimale beløpsgrensen
for fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner økes
til 6 000 kroner med virkning fra og med inntektsåret
2003.
Private stiftelser omfattes i dag ikke av fradragsordningen.
Når den nye stiftelsesloven trer i kraft, vil skillet mellom
offentlige og private stiftelser falle bort. Dette vil medføre
at en del av de private stiftelsene som i dag ikke oppfyller vilkårene
etter skatteloven § 6-50, vil kunne omfattes av
bestemmelsen. Det er ikke fastsatt når den nye stiftelsesloven
trer i kraft, og private stiftelser vil derfor inntil videre falle utenfor
ordningen.
Det er behov for en nærmere vurdering av hvilke stiftelser
som bør komme inn under ordningen. Regjeringen ser det
som ønskelig at fradragsordningen likebehandler frivillige
organisasjoner med ulik organisasjonsform og at ordningen er mest
mulig målrettet og effektiv. Regjeringen tar derfor sikte
på å komme tilbake med forslag til endringer av
skattelovens fradragsordning for gaver til frivillige organisasjoner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til
forslaget til endring av skatteloven § 6-50 fjerde
ledd annet punktum.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og Senterpartiet,
viser til den viktige rollen de frivillige organisasjoner spiller
i samfunnet og den store innsatsen de legger ned gjennom frivillig
arbeid. Flertallet er glad for at Regjeringen foreslår å øke
fradraget for gaver til frivillige organisasjoner fra 900 til 6 000
kroner. Dette er beregnet å kunne gi en skattelette i størrelsesorden
ca. 100 mill. kroner pr. år.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti, Venstre og Senterpartiet viser også til
at samordningen mellom fradraget for gaver til frivillige organisasjoner
og fradraget for fagforeningskontingent opphører, slik
at det blir mulig å få fradrag både for
gaver og for fagforeningskontingent.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen foreslår å utvide
den maksimale beløpsgrensen for fradrag for gaver til frivillige organisasjoner
til 6 000 kroner. Samordningen med fradrag for fagforeningskontingent
skal opphøre.
Disse medlemmer viser til at dette vil bidra til økte
inntekter for frivillige organisasjoner. På den andre siden
reiser dette prinsipielle problemstillinger som krever nøye
gjennomtenking. Dette er en type offentlig finansiering av frivillige
organisasjoner som vi ikke har hatt i noe omfang i Norge. I tillegg
til ordinær støtte over budsjettet, vil organisasjonene med
en slik ordning få indirekte støtte gjennom skattefradrag
til enkeltpersoner og bedrifter som velger å støtte
organisasjonene. Disse medlemmer påpeker
at det ikke lenger vil være en politisk prioritering som
avgjør nivået på den offentlige støtten
til de ulike organisasjonene. I stedet er det de organisasjonene som
har velviljen til de mest bemidlede som vinner kampen også om
de offentlige pengene. Disse medlemmer understreker
at nivået på offentlige tilskudd skal bestemmes
gjennom politiske vedtak.
Disse medlemmer understreker at slike skattefradragsordninger
er en trussel mot offentlige inntekter. Med det antydede nivået
er ikke dette dramatisk, men nye typer skattefradrag der alle utgifter til
samfunnsnyttige formål kan trekkes fra etter amerikansk
mønster, kan på sikt bety en alvorlig svekkelse
av skattegrunnlaget. Ikke minst finner disse medlemmer grunn
til å advare mot at dette åpner for helt nye former
for skatteunndragelser for eksempel gjennom etablering av stiftelser,
eller lignende.
Disse medlemmer understreker at en i andre sammenhenger
jobber for økte midler til organisasjonene direkte, for
eksempel gjennom endringen av tippenøkkelen og økte
tilskudd for øvrig.
Disse medlemmer går derfor mot forslaget om økt
skattefradrag for gaver til frivillige organisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet mener
det er positivt for de frivillige organisasjonene som omfattes av ordningen
at dette fradraget blir en egen post på selvangivelsen,
og at beløpsgrensen økes til 6 000 kroner. Disse
medlemmer vil peke på at de 44 organisasjonene
som i dag er godkjent til å kunne motta skattefrie gaver,
er en meget liten og snever bit av frivillig sektor. Disse
medlemmer mener at langt flere av de frivillige organisasjonene
må bli omfattet av ordningen og at beløpsgrensen
bør økes vesentlig. Disse medlemmer mener
det er god samfunnsøkonomi å gi de frivillige
organisasjonene romsligere vilkår, og at stimulanser i
form av skattelette vil bidra til økt giverglede. Disse
medlemmer er sikker på at givergleden vil bli ytterligere
forsterket om gaven kan gis til å støtte frivillig
arbeid som gir resultater der folk bor eller oppholder seg i arbeid
eller fritid. Disse medlemmer mener derfor at alle
allmennyttige og ikke-kommersielle organisasjoner må kunne
søke om å få komme på lista
over de som kan motta skattefrie gaver. Prinsippet må være
at det er samfunnsnytten som skal belønnes med skattefritak
Disse medlemmer vil vise til Senterpartiets forslag
i Dokument nr. 8:20 (2001-2002) der det bl.a. er vist til en utredning
fra Handels- og servicebedriftenes Hovedorganisasjon "Frivillig
sektor. Verdiskaper og velferdsleverandør i et demokratisk
samfunn". Ifølge denne utredning er det bare Norge, Sverige
og delvis Finland av mange omtalte land som ikke har allmenn fradragsrett
for gaver til allmennyttige organisasjoner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer at ordningen
med skattefritak for gaver fra skatteåret 2004 kan omfatte
alle allmennyttige og ikke-kommersielle frivillige organisasjoner."
Regjeringen foreslår å øke øvre
grense for sjømanns- og fiskerfradraget med 10 000
kroner fra 70 000 kroner til 80 000 kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til forslaget til
endring av skatteloven § 6-60 første
ledd og § 6-61 første ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1
(2002-2003) punkt 2.1.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil
peke på at den reelle verdien av dette fradraget har blitt
betydelig redusert, og måtte vært hevet til 125 000
kroner for å gi samme fordel som da det ble innført. Disse
medlemmer vil vise til at reduksjonen i skattefordelen bl.a.
har ført til at mer av fiskernes inntekt tas ut som lott-inntekt
som gir gunstigere beskatning.
Disse medlemmer vil heve den øvre
grense for fradraget med 30 000 kroner til 100 000
kroner, og fremmer følgende forslag:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 6-60 første ledd skal
lyde:
Skattyter som i minst 130 dager av inntektsåret personlig
har drevet eller deltatt i fiske eller fangst på havet
eller langs kysten, gis fradrag med inntil 30 prosent av netto arbeidsinntekt
av fisket eller fangsten, begrenset til 100 000 kroner.
§ 6-61 første ledd skal
lyde:
Sjøfolk gis fradrag med inntil 30 prosent
av inntekten ombord, begrenset til 100 000 kroner."