Regjeringen foreslår å sette en øvre
beløpsmessig grense for særfradrag for store sykdomsutgifter.
Den øvre grensen skal tilsvare fullt særfradrag
for alder, det vil si 12 månedsfradrag for alder, jf. skatteloven § 6-81
første ledd bokstav a. Dette utgjør 18 360
kroner. Endringen foreslås gjennomført lovteknisk
ved en endring i skatteloven § 6-83 første
ledd annet punktum.
Lovforslaget er ikke ment å endre gjeldende praksis
med å innrømme et standardisert fradrag tilsvarende
seks månedsfradrag for skattytere som har godkjente utgifter
mellom to tredeler av seks månedsfradrag og seks månedsfradrag.
Særfradrag ut over dette standardiserte fradraget gis til
skattytere som har godkjente utgifter ut over dette fradragsbeløpet,
men fradraget skal da tilsvare de faktiske godkjente utgiftene,
oppad begrenset til 18 360 kroner. Bestemmelsen inneholder
etter dette en øvre grense for fradrag for faktiske utgifter
på tolv ganger månedsbeløpet samt et
standardisert fradragsbeløp på seks ganger månedsbeløpet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, går imot
Regjeringens forslag til endring av skatteloven § 6-83
første ledd annet punktum.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag
til endring av skatteloven § 6-83 første
ledd annet punktum og fremmer følgende forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 6-83 første ledd annet punktum skal
lyde:
Særfradraget kan ikke overstige tolv ganger månedsfradraget
etter § 6-81 første ledd a og skal i
alminnelighet ikke overstige seks ganger månedsfradraget.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2003."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringens
forslag om å innføre en øvre grense i
særfradraget for sykdomsutgifter, rammer funksjonshemmede
og kronisk syke hardt. Disse gruppene har gjennomsnittlig godt over dobbelt
så høye sykdomsutgifter som den øvrige
befolkningen. Mange har årlige utgifter som langt overstiger
det foreslåtte taket på 18 360 kroner.
Innføringen av et tak 2 for enkelte typer sykdomsutgifter
reduserer effekten av dette taket noe, men disse medlemmer understreker
at dette allikevel rammer svake grupper hardt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at Regjeringen foreslår å begrense
fradraget for store sykdomsutgifter til 18 360 kroner. Disse
medlemmer mener dette er et urimelig forslag. Etter disse medlemmers oppfatning
slipper staten billig unna ved å bare dekke 28 pst.
av slike sykdomsutgifter. Forslaget vil medføre at en rekke
personer får en skatteskjerpelse, for eksempel uføre
som bygger om egen bolig for å få den tilpasset
til egne bevegelsesvansker, foreldre med funksjonshemmede barn eller andre
med alvorlige sykdommer. Disse medlemmer vil derfor
stemme imot denne endringen.