Etter dei reglane som gjeld i dag fører brot på kravet
til "god inkassoskikk" i inkassolova § 8 til at
retten til inkassosalær fell bort. Vidare kan brot på inkassolova
føre til inndraging av inkassoløyvet. Fleire eller
grove brot på § 8 kan også føre
til straffansvar.
Departementet bad i høyringsbrevet om høyringsinstansane
sitt syn på forslaga om særskilt ansvar for saksutgifter
og rutinemessig oversending av fråsegner til Kredittilsynet.
Alle høyringsinstansane som har uttalt seg om spørsmålet,
er positive til ei styrking av sanksjonsmidla ved brot på kravet
til "god inkassoskikk" i inkassolova. Dei fleste instansane støttar
også dei konkrete forslaga i høyringsbrevet til
skjerping av sanksjonssystemet i inkassolova. Ingen av høyringsinstansane
har innvendingar mot forslaget om å innføre ein
regel om at inkassator ved grove brot kan påleggjast å betale
klagenemnda sine kostnader i den aktuelle saka. Jamvel høyringsframlegget om å innføre
ei ordning med rapportering til Kredittilsynet frå nemnda
får tilslutning frå dei fleste som har uttalt
seg om dette.
Basert på innspela i høyringsrunden foreslår
Justisdepartementet at ein inkassator kan påleggjast å betale
klagenemnda sine kostnader ved grove brot på kravet om
"god inkassoskikk". Dette ansvaret kjem i tillegg til ei eventuell
"abonnementsavgift" utmålt etter omsetnaden til foretaka.
Justisdepartementet går vidare inn for at klagenemnda
kan oversende fråsegner til Kredittilsynet, anten rutinemessig
eller utfrå eit særskilt utval. For å fremje
effektiviteten og den preventive verknaden av dette sanksjonsmidlet,
foreslår departementet at fråsegnene ikkje vert
oversende i anonymisert form. Kredittilsynet vil ha teieplikt om
innhaldet i meldingane så langt det følgjer av
kredittilsynslova og forvaltningslova. Rapporteringsplikta har eit
todelt formål: For det første kan vissa om rapportering
til Kredittilsynet i seg sjølv verke preventivt. For det
andre kan ei rapporteringsordning styrke effekten av dei eksisterande
sanksjonsmidla.
Departementet registrerer at nokre av høyringsinstansane
tek til orde for at Kredittilsynet bør få heimel
til å bøteleggje inkassoforetaka ved grove eller gjentekne
brot på god inkassoskikk. Justisdepartementet foreslår
ikkje noka føresegn om administrativ ileggjing av straff.
Forslaget har ikkje vore på allmenn høyring. Ei
slik føresegn krev ei nærmare vurdering av tilhøvet
til Grunnlova og til menneskerettsreglane, som det berre er grunn
til å gjere dersom framlegga i denne proposisjonen skulle
vise seg å vere utilstrekkelege.
Komiteen er enig med departementet
i at sanksjonsmidlene ved brudd på god inkassoskikk i dag
ikke er gode nok. Eksisterende regler må håndheves
bedre, og komiteen støtter forslaget til
nye bestemmelser.
At inkassoforetaket skal betale klagenemndas saksomkostninger
ved grove brudd på bestemmelsen er ikke urimelig. Spørsmålet
er om foretaket også må betale omkostningene ved
mer ordinære brudd på kravet til god inkassoskikk.
Etter en totalvurdering av reglenes hensikt, behovet for innskjerping,
rettstekniske hensyn og rimelighet, har komiteen konkludert
med at inkassoforetaket bør kunne pålegges å betale
saksomkostningene også ved de overtredelsene som ikke kan
karakteriseres som grove. Bestemmelsen er fortsatt fakultativ, slik
at man i de tilfellene hvor dette ikke er rimelig kan unnlate å pålegge
inkassator å betale nemndas saksomkostninger. Komiteen foreslår
derfor at benevnelsen "grove" i forslagets § 25
utgår.
Komiteen er videre av den oppfatning at nemnda
ved brudd på god inkassoskikk skal (og ikke "kan") rapportere
til Kredittilsynet. Komiteen ser ingen gode grunner
til at slike brudd ikke skal rapporteres. Det motsatte vil kunne
innebære en tilfeldig rapportering.
Komiteen foreslår derfor:
"Ny § 24 skal lyde:
Nemndene skal oversende uttalelser om brudd på inkassoloven
til Kredittilsynet."
For øvrig mener komiteen at
Kredittilsynet ikke bør kunne bøtelegge. Dette
innebærer et uheldig tosporet system som man bl.a. av rettssikkerhetsgrunner
og av praktiske hensyn også bør unngå på andre
områder innen forvaltningen. Domstolene skal ha funksjonen
med å idømme straff. Et slikt bøtesystem
kan også komme i konflikt med Grunnloven og menneskerettighetene,
og da særlig hensynet til å unngå dobbeltstraff.