Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, frå Høgre, Beate Heieren Hundhammer,
Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve,
frå Framstegspartiet, leiaren John I. Alvheim og Harald
T. Nesvik, frå Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo
og Sigbjørn Molvik, frå Kristeleg Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og frå Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til Ot.prp. nr. 89 (2001-2002)
om lov om endring i alkoholloven (likebehandling av øl
og annen drikk med lavere alkoholinnhold enn 4,76 volumprosent).
Komiteen har merka seg at EFTA-domstolen meiner
Noreg har brote EØS-avtala art. 11 og 16 ved å oppretthalde
ulike reglar for omsetjing av øl og andre drikkevarer med
same alkoholinnhald. Komiteen viser til at Regjeringa
som ein følgje av EFTA-domen tilrår å ta
inn ein forskriftsheimel som skal tene til å oppfylle Noreg
sine plikter etter EØS-avtala.
Komiteen viser til at Regjeringa tilrår
endringar i alkohollova slik at drikke i lukka pakning med alkoholinnhald
under 4,76 volumprosent, skal kunne omsetjast på same måte
som øl med likt alkoholinnhald.
Komiteen viser til at EFTA-domstolen si avgjerd
om sal av såkalla "rusbrus" i daglegvareforretningane vil
kunne auke det totale forbruket av alkohol, og ungdom er ei spesielt
utsett gruppe.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og
Senterpartiet, ser det difor som særs viktig at
departementet, slik det går fram av Ot.prp. nr. 89 (2001-2002),
aktivt føl opp alle tiltak som kan redusere skadane av
avgjersla i EFTA-domstolen.
Eit anna fleirtal,medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Framstegspartiet og
Kristeleg Folkeparti, ser at det ville skape juridiske
og praktiske problem for daglegvarebransjen, myndigheiter og forbrukarne
dersom ein skulle gjere unntak for dei alkoholhaldige produkta som ikkje
EØS-avtala gjeld for. Dette fleirtalet syner
her til m.a. høyringsfråsegn frå Avholdsfolkets Landsråd.
Komiteens fleirtall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, har merket seg at departementet snarest mulig
vil gå gjennom alkoholloven med tanke på helhetlig
revisjon, og i den sammenhengen vurdere de alkoholpolitiske utfordringene
som endringene fører med seg, og mulige kompensatoriske tiltak.
Dette flertallet, vil understreke det ansvar produsenter
og importører har for å unngå en aggressiv
markedsføring.
Videre understreker dette flertallet at det må være
tydelig utforming og merking av produktene, slik at de ikke kan
forveksles med alkoholfrie leskedrikker. Dette flertallet legger
vekt på at forskriftene stiller krav til plassering av
alkoholholdige varer. Dette flertallet mener at erfaring
med praksis og utvidet produktvalg krever tiltak for innskjerping
av håndheving av aldersgrensene for salg av alkoholholdige
drikkevarer. Dette flertallet understreker at Regjeringen
i sin gjennomgang av alkoholloven også må vurdere
kontrolltiltak og mulighet for raske sanksjoner ved manglende oppfølging av
regelverket.
Dette flertallet har merket seg at dagligvarebransjen
forventer en økning i salget av alkopops fra om lag 1 million
liter til om lag 15 millioner liter det første året,
og ber derfor Regjeringen om å vurdere ytterligere tiltak
for å utsette alkoholdebut blant unge. Dette flertallet vil
videre understreke betydningen av at myndighetenes kontrolltiltak,
særlig med aldersgrensen, fungerer godt lokalt. Dette flertallet vil
også peke på behovet for en årvåken offentlighet
rundt bruken av rusbrus og vil her vise til det arbeidet bl.a. Alkokutt
gjør i den forbindelse.
Eit anna fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
tilrår at Stortinget samtykker i endringa av alkohollova
i samsvar med departementet sitt framlegg.
Dette fleirtalet viser til at komiteen i brev av
14. november 2002 frå sosialministeren til saksordførar
er orientert om at departementet i kontakt med ESA er gjort merksam
på at det vil vere i strid med EØS-avtalen å ha
ulike aldersgrenser for ulike typer alkoholhaldige drikker som har
same alkoholprosent. Dette fleirtalet ser at ei slik
ordning vil føre til ny rettssak som ein i lys av den første
EFTA-domen må forvente å tape.
På denne bakgrunn aksepterar dette fleirtalet ei
felles aldersgrense på 18 år samt lik omsettingsmåte
for ulike typer alkoholhaldige drikke med ein alkoholprosent under
4,76, slik departementet i brev av 14. november 2002 tilrår.
Komiteen sine medlemer frå Høgre og
Kristeleg Folkeparti vil peike på Regjeringa sin
varsla gjennomgang av alkohollova og fullstendige revisjon som ei
følgje av dei endringane i omsetningssystemet som
no må gjennomførast. Desse medlemene har
merka seg at denne gjennomgangen m.a. vil omfatte omsetningsbegrensande og
regulerande tiltak.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ser det som svært uheldig at Regjeringen,
som følge av avgjørelse i EFTA-domstolen, ser
seg tvunget til å åpne for salg av såkalt
"rusbrus" i butikk. Disse medlemmer har registrert
at Regjeringen i sitt høringsnotat i denne saken skisserte
en straksløsning med 20-års aldersgrense for salg
og skjenking av brennevin, uavhengig av alkoholinnhold. En slik
løsning vil innebære 20-års aldersgrense
for salg og skjenking av "rusbrus".
"Rusbrus" i dagligvarebutikkene vil med all sannsynlighet øke
totalforbruket av alkohol. Ungdom er spesielt utsatt. Det er naturlig å tenke
seg at økt tilgjengelighet av "rusbrus" vil framskynde
en del ungdommers alkoholdebut, på grunn av at det smaker
mer brus enn alkohol.
Disse medlemmer vil vise til at tiltak for å redusere
forbruket av rusbrus har vært gjennomført eller
vurderes gjennomført i en rekke europeiske land. Disse
medlemmer er kjent med at tiltak nå vurderes i
Sveits og Nederland, mens Frankrike allerede har innført
tiltak knyttet til rusbrus.
Disse medlemmer mener at Regjeringen bør
ta i bruk aktive virkemidler for å motvirke økt
alkoholkonsum i målgruppen for rusbrus, der aktuelle virkemidler
kan være så vel aldersgrense på 20 år
for kjøp av slike produkter som økt avgift for
disse produktene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede konkrete, omsetningsbegrensende
tiltak for alkoholholdige varer med alkoholprosent under 4,76 i
forbindelse med at dette varespekteret utvides i dagligvarehandelen."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet har merket seg at EFTA-domstolen mener
Norge har brutt EØS-avtalen ved å opprettholde
ulike regler for omsetting av øl og andre drikkevarer med
samme alkoholinnhold. Disse medlemmer har store motforestillinger
som følge av dette dermed å måtte godta
at rusbrus blir solgt i dagligvareforretninger.
Disse medlemmer er kjent med at dette trolig vil
føre til en sterk økning i konsum av denne drikken
som er en brennevinbasert drikk med et alkoholinnhold på opp
til 4,75 prosent.
Disse medlemmer vil understreke at dette er nye
produkter som lanseres med tung markedsføring, noe som
lett kan påvirke ungdom i stor grad. Barneombudet og holdningskampanjen
Alkokutt frykter at alkoholforbruket blant de unge vil øke
betydelig når matkjedene fra nyttår starter salget
av rusbrus.
Disse medlemmer viser til at ifølge Alkokutt
ble rusbrusen svært populær blant ungdom da den
var i butikkene i 1996, spesielt hos unge jenter. I fjor høst
gjennomførte Norsk Gallup en undersøkelse om rusbrus.
En av hovedkonklusjonene er at 15–17-åringene
drikker rusbrus like ofte som de over 18 år. De under 18 år
drikker dessuten mer når de først drikker rusbrus.
Til tross for 18-årsgrensen viste undersøkelsen
at 47 prosent av 15–17-åringene har smakt rusbrus.
Disse medlemmer har registrert at salget av rusbrus
har økt med 584 prosent på Vinmonopolet fra august
i fjor til samme tid i år. Disse medlemmer er
ikke i tvil om at dette vil få en ytterligere sterk økning
når det blir lett tilgjengelig i dagligvarebutikkene. Vi
kan med dette lett få en alkoholpolitikk, særlig
overfor ungdom, helt ute av styring med alle de følger
det vil kunne få både for den enkelte og for samfunnet.
Disse medlemmer har merket seg at matkjedene regner
med å selge rusbrus årlig for opp mot en milliard
kroner. Dette viser tall fra dagligvarebransjen. Dette blir en lovlig
vare som på lik linje med andre vil bli solgt i butikkene.
I 2003 vil det trolig bli solgt mellom 12 og 15 millioner liter
rusbrus i norske matbutikker.
Disse medlemmer mener at det nå er svært viktig å påse
at omsetningen i butikkene blir godt kontrollert med henblikk på for
eksempel aldersbestemmelser. Regjeringen bør også vurdere å innføre ekstra
avgifter og pris på rusbrus med sikte på å dempe
salget til de unge.
Disse medlemmer har registrert at EØS-avtalen
igjen har medført manglende styring for Norge av tiltak
vi mener er særlig viktige og ville hatt egen styring på.
Da EØS-avtalen ble behandlet i Stortinget høsten
1992, uttalte også flertallet fra Arbeiderpartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti:
"Dette flertall viser til at Norge har fastsatt nasjonale
mål for helse- og miljøspørsmål
og at EØS-avtalen ikke er til hinder for at man kan opprettholde
disse målene. Dette gjelder også Norges aktive
politikk for å redusere forbruket av tobakk og alkohol."
Disse medlemmer mener med bakgrunn i dette at
Norge strekker seg altfor langt i forhold til EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at det har kommet flere henvendelser som knytter seg til
hvordan selve praktiseringen med likebehandling av øl og
annen drikk med lavere alkoholinnhold enn 4,76 volumprosent skal
finne sted. Disse medlemmer viser til at siden en
del av de produkter som omfattes av proposisjonen, er spritbasert,
så tolkes dette av noen som om at det skal være
20 års aldersgrense for kjøp av denne typen produkter,
samt at noen er i tvil om hvorvidt en må ha skjenkebevilling
for brennevin for å kunne selge denne typen produkter.
Med bakgrunn i de henvendelser som har kommet, og den usikkerhet
som synes å knytte seg til selve praktiseringen av den
omtalte likebehandlingen av de enkelte typer produkter, finner disse
medlemmer det nødvendig å presisere at
proposisjonens utgangspunkt er at produkter med lavere alkoholinnhold
enn 4,76 volumprosent skal likebehandles. Dette innebærer,
slik disse medlemmer ser det, at det skal være
18 års aldersgrense for kjøp av disse produktene,
samt at det vil være nødvendig med skjenkebevilling
for de laveste alkoholklassene for øl for å kunne
selge denne typen produkter.