Det legges i proposisjonen fram forslag til lov om endring i
lov 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.
(alkoholloven).
Det foreslås inntatt i alkoholloven § 1-3
annet ledd en hjemmel for Kongen til å gi forskrift om
at drikk i lukket forpakning som inneholder mellom 2,50 og 4,75
volumprosent alkohol, og som etter § 1-3 tredje
og fjerde ledd defineres som vin eller brennevin, skal likebehandles
omsetningsmessig med øl med tilsvarende alkoholinnhold.
Den foreslåtte forskriftshjemmelen skal tjene til å oppfylle
Norges forpliktelser etter EØS-avtalen art. 11 og 16, slik
de er fortolket av EFTA-domstolen i dom av 15. mars 2002, sak E-9/00
EFTAs overvåkingsorgan mot Norge.
EFTA-domstolen fastslo at Norge har unnlatt å oppfylle
sine forpliktelser etter EØS-avtalen:
1) artikkel 16, ved å opprettholde
to former for salg hvor øl med et alkoholinnhold på mellom
2,5 og 4,75 volumprosent tillates solgt i dagligvarehandelen, mens
andre drikkevarer i lukket forpakning og med samme alkoholinnhold
bare tillates solgt gjennom Vinmonopolet, og
2) artikkel 11, ved å anvende strengere regler
for retten til å skjenke drikkevarer i lukket forpakning
og med et alkoholinnhold på mellom 2,5 og 4,75 volumprosent
sammenlignet med reglene for retten til å skjenke øl.
Forslaget til lov om endring i alkoholloven til oppfyllelse av
EFTA-domstolens avgjørelse er en lovteknisk straksløsning
for å sikre rask avklaring av rettstilstanden. Den foreslåtte
forskriftshjemmelen er basert på den forutsetning at det
skal gis forskrift om likebehandling av øl med lavere alkoholinnhold
enn 4,76 volumprosent og annen drikk med samme alkoholinnhold.
Det redegjøres for EFTA-domstolens rådgivende uttalelse
i sak E-1/97 Gundersen og til etterfølgende uenighet
mellom ESA og norske myndigheter om rekkevidden av EFTA-domstolens
rådgivende uttalelse.
Det vises videre til to private lovforslag, Dokument nr. 8:85
(1997-1998) og Dokument nr. 8:21 (1999-2000) om tilpasning av alkoholloven
til EØS-avtalen slik at vin og øl med samme alkoholstyrke
likebehandles omsetningsmessig som ble avvist av et flertall på Stortinget
henholdsvis 2. juni 1998 og 28. mars 2000, jf. Innst. S. nr. 201
(1997-1998) og Innst. S. nr. 116 (1999-2000).
Norske myndigheter holdt på denne bakgrunn fast ved
at norsk lovgivning ikke var i strid med EØS-avtalen slik
den er tolket i EFTA- og EF-domstolene. Hensynet til å begrense
alkoholkonsumet i form av såkalt "rusbrus" blant ungdom
framholdes som særlig viktig i denne forbindelse.
Det redegjøres for ordningene i Sverige og Finland.
Det framholdes at EFTA-domstolen anerkjenner at norsk alkoholpolitikk
reflekterer alvorlige og viktige hensyn, og at EØS-avtalen
prinsipielt sett ikke er til hinder for at Norge kan opprettholde
en restriktiv politikk på området. Men retten
finner at strengere regler for omsetning av slike produkter enn
for øl, verken er nødvendige eller proporsjonale
i forhold til målet om å begrense ungdoms alkoholforbruk.
Domstolen tar ikke stilling til hvordan kravet om likebehandling
skal gjennomføres. Når det gjelder salg, betyr
dette at Norge i prinsippet har valget mellom å overføre
salget av øl med lavere alkoholinnhold enn 4,76 volumprosent
til Vinmonopolet, eller å overføre salget av vin,
andre gjærede produkter og brennevinsblandinger med lavere
alkoholinnhold enn 4,76 volumprosent til dagligvarehandelen. Forslaget
til lovendring i proposisjonen er basert på forutsetningen
om at likebehandling skal skje gjennom å gjøre også andre
produkter med samme alkoholinnhold som øl tilgjengelig
for salg i dagligvarehandelen.
Det framholdes at produkter som ikke omfattes av EØS-avtalen,
heller ikke omfattes av dommen, og at det ikke har vært
uenighet mellom Norge og ESA om hvilke produkter som omfattes av
EØS-avtalen. Det redegjøres for hvilke produkter
dette er.
Det uttales at det er på det rene at alkoholloven må endres
som følge av EFTA-domstolens dom av 15. mars 2002.
Den 12. april 2002 sendte Sosialdepartementet ut på høring
forslag til lov om endring i alkoholloven med høringsfrist
26. april 2002. Det er kommet inn 36 høringsuttalelser.
Av disse er det 21 instanser som enten støtter forslaget
uten ytterligere kommentarer, eller som ikke har merknader. Det
er også blant de resterende høringsinstansene
svært få som har innvendinger mot departementets
forslag til lovendring. En del av disse er imidlertid opptatt av
behovet for alkoholpolitisk oppfølging av endringene i
omsetningsformen for svake vin- og brennevinsprodukter.
Alkoholloven § 1-3 definerer ulike typer alkoholholdig
drikk. En drikk kan etter loven defineres enten som øl,
vin eller brennevin. Definisjonene av hvilke produkter som regnes
som henholdsvis øl, vin eller brennevin er knyttet til
framstillingsmåten, slik de også er i en rekke
andre land.
Alkohollovens system bygger på at det produksjonstekniske
skillet mellom øl, vin og brennevin som fremgår
av § 1-3, får betydning for rekkevidden av
lovens øvrige regler om produksjon, import, eksport, engrossalg,
omfanget av en salgs- eller skjenkebevilling, for salgs- og skjenketidene,
for aldersgrensebestemmelsene og for bevillingsgebyrene.
Grensen mellom sterkøl og annet øl er bestemt
av alkoholinnholdet, og trekkes ved 4,75 volumprosent. En alkoholholdig
drikk som ikke er øl, regnes etter loven enten som vin
eller brennevin.
Det framgår av alkoholloven § 3-1
første ledd, jf. § 1-3, at AS Vinmonopolet
på grunnlag av kommunal bevilling har enerett til detaljsalg
av brennevin og vin som inneholder mer enn 2,50 volumprosent alkohol,
og øl som inneholder mer enn 4,75 volumprosent alkohol.
Bevilling til skjenking av alkoholholdig drikk gis av kommunen.
Det understrekes at forslaget om endring av alkoholloven for å oppfylle
EFTA-domstolens avgjørelse er basert på behovet
for rask avklaring av rettstilstanden, ettersom dette er av stor
betydning for bevillingshavere og bevillingsmyndigheter. Det foreslås en
lovteknisk enkel løsning i form av at det inntas i alkoholloven § 1-3
annet ledd en hjemmel for Kongen til, uten hinder av bestemmelsen
om AS Vinmonopolets eneretter i § 3-1 første
ledd, å gi forskrift om at bestemmelsene i loven om salg
og skjenking av øl med lavere alkoholinnhold enn 4,76 volumprosent skal
gjelde tilsvarende for drikk i lukket forpakning med samme alkoholinnhold
som forstås eller regnes som vin og brennevin.
Det framholdes at alkoholpolitisk og praktisk viktige bestemmelser
bør framgå av alkoholloven og ikke av forskriftsbestemmelser
slik den lovtekniske straksløsningen innebærer.
Så snart som mulig vil departementet derfor gjennomgå alkoholloven
med forskrifter med tanke på en helhetlig revisjon som følge
av de endringene i omsetningssystemet som nå må gjennomføres.
Departementet vil som en del av straksløsningen forutsette
at Vinmonopolet selger de samme produktene som før, men ønsker å foreta
en nærmere vurdering av om Vinmonopolet også i
framtiden skal kunne selge de aktuelle produktene i konkurranse
med andre bevillingshavere. Det uttales at det er behov for å foreta
systematiske endringer som reflekterer endringen i omsetningssystemet,
og for å vurdere om dommen kan få betydning også på andre
områder av gjeldende rett, herunder forholdet til AS Vinmonopolets
eneretter, det statlige bevillingssystemet for engrossalg og tilvirkning,
og aldersgrensebestemmelsene.
Det framholdes at økt tilgjengelighet vil kunne gi økte
utfordringer når det gjelder alkoholforbruk, spesielt blant
ungdom, og at det er viktig å vurdere nærmere
regler i alkoholloven med forskrifter blant annet om produktplassering,
merking og presentasjon av produktgruppene og om den kontroll som
bevillingshaver og bevillingsmyndighet har ansvaret for. Videre
mener departementet det vil være behov for å vurdere
andre tiltak rettet eksempelvis mot markedsføringen av
nye produkter, med tanke på å motarbeide en mulig
uheldig utvikling ikke minst i forhold til ungdoms alkoholbruk.
Sosialdepartementet legger til grunn at forslaget til lov om
endring i alkoholloven etter departementets vurdering ikke har vesentlige
administrative eller økonomiske konsekvenser for stat eller
kommuner utover de konsekvensene som følger av de oppfølgingstiltak
som anses nødvendige.
Det er etter departementets mening viktig at den foreslåtte
lovendringen trer i kraft så snart som mulig. Departementet
tar sikte på at forskrifter med hjemmel i foreslått
lovendring skal tre i kraft samtidig med endringen.