Regjeringen varslet i forbindelse med behandlingen av Revidert
nasjonalbudsjett 2002 at en ville foreslå å avvikle
registreringsplikten i småbåtregisteret fra 1. januar
2003. Bakgrunnen er at det ikke er aktuelt for Regjeringen å innføre
en båtavgift, og at en ikke ser at behovet for en obligatorisk
registrering på dette private området er stort
nok til å rettferdiggjøre en offentligrettslig,
straffesanksjonert meldeplikt.
Departementet foreslår endringer som tar sikte på å legge
til rette for en frivillig registreringsordning for småbåter
som inntil videre opprettholdes i toll- og avgiftsetaten. De foreslåtte
endringene forutsettes videre å være tilpasset
muligheten for en fremtidig konkurranseutsetting av forvaltningen
av registeret.
Det foreslås at § 5 videreføres
i en noe endret form, slik at den blir dekkende for den nye ordningen.
I § 6 gis nærmere regler om tidspunktet
for når registreringsplikten oppstår. På bakgrunn
av at registreringsplikten er vedtatt avviklet, foreslås
bestemmelsen opphevet.
Ved overgang til en registreringsordning basert på frivillighet,
ser departementet behov for at loven regulerer hvem som har adgang
til å registrere båten i registeret.
Småbåtloven § 8 fastsetter
regler om utstedelse av båtkort og tildeling av kjennemerke
for båter som er registrert i småbåtregisteret.
Etter departementets oppfatning vil bestemmelsen ha aktualitet også ved frivillig
registrering av småbåter. Den foreslås
derfor videreført i en form som er tilpasset den nye registreringsordningen.
Etter departementets oppfatning medfører vedtaket om
avvikling av registreringsplikten til fordel for en frivillig registreringsordning,
at bestemmelsene om gebyrplikt og tvangsinnkreving i § 9
ikke er egnet for videreføring i sin nåværende
form. På bakgrunn av at den fremtidige organiseringen av
registeret inntil videre er uavklart, foreslår departementet
at § 9 første ledd endres til en hjemmel
for Kongen til i forskrift å gi regler om gebyr ved frivillig
registrering i registeret.
Registreringsmyndigheten har, i tillegg til å hente opplysninger
fra båteieren selv, etter § 11 hjemmel
til innsamling av opplysninger om blant annet båteier, båt
og motor fra nærmere angitte offentlige og private instanser
og registre. Ved overgang til en ordning med frivillig registrering
vil det etter departementets oppfatning kunne oppstå behov
for å kvalitetssikre opplysningene som registreres i småbåtregisteret. Departementet
foreslår derfor at bestemmelsen videreføres i
en form som er tilpasset den nye registreringsordningen.
Annet ledd pålegger forsikringsselskaper plikt til etter
krav fra registreringsmyndigheten å gi opplysninger om
forhold av betydning for registrering i småbåtregisteret.
Departementet mener at bestemmelsen ikke er egnet for videreføring
når registreringsplikten for småbåter
avvikles. Samtidig ser en at det kan oppstå behov for å kvalitetssikre
eventuelle registrerte opplysninger av forsikringsmessig art. Det foreslås
derfor at "forsikringsselskaper" tilføyes til listen av
instanser som registreringsmyndigheten kan kreve opplysninger fra
til kontrollformål.
Småbåtloven § 14 fastsetter
at innsynsrett etter personopplysningsloven § 18,
jf. § 23 gjelder for småbåtregisteret.
Departementet bemerker at bestemmelsen ikke har noen annen funksjon
enn å vise til personopplysningslovens hovedregel om innsynsrett.
Ettersom personopplysningsloven gjelder generelt for behandling
av personopplysninger med mindre annet følger av særskilt
lov, anser departementet det lite hensiktsmessig i småbåtloven å vise
spesielt til lovens bestemmelser om innsyn. Småbåtloven § 14
foreslås derfor opphevet.
Småbåtloven § 16 pålegger
registreringsmyndigheten ansvaret for at bestemmelser gitt i eller
i medhold av lovens §§ 10 til 15 og personopplysningsloven
blir overholdt. På bakgrunn av at registreringsplikten
i småbåtregisteret avvikles, og at behandling av
personopplysninger reguleres direkte i personopplysningsloven, finner
departementet at bestemmelsen er overflødig. Småbåtloven § 16
foreslås derfor opphevet.
Småbåtloven §§ 17,
18 og 19 inneholder nærmere regler om kontroll med mer
av at regelverket om registrering av småbåter
overholdes, og hjemler ulike sanksjoner ved overtredelse av bestemmelser
gitt i eller i medhold av småbåtloven kap. 2.
Bestemmelsene er etter departementets oppfatning uten aktualitet
ved avvikling av registreringsplikten og overgang til en frivillig
registreringsordning. Småbåtloven §§ 17
til 19 foreslås derfor opphevet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til forslaget om endring av småbåtloven §§ 5,
8, 9 og 11 og om opphevelse av §§ 6,
7, 14, 16, 17, 18 og 19.
Komiteens medlemmerfra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til brev
fra Finansnæringens Hovedorganisasjon til finanskomiteen,
hvor det bes om at det obligatoriske småbåtregisteret
blir opprettholdt og vedlikeholdt slik det er i dag. Det pekes bl.a. på at
et obligatorisk småbåtregister vi ha en kriminalitetsforebyggende
effekt, blant annet ved at det er et virkemiddel for å forhindre
forsikringssvindel og hvitvasking av svarte penger, og at forutsetningen
for at registeret skal fungere i disse sammenhengene er at det er
obligatorisk.
Disse medlemmer viser videre til henvendelse fra
Kongelig Norsk Båtforbund hvor det pekes på at
erfaringene fra det frivillige båtregisteret i Sverige
er at det dekker bare 20 pst. av småbåtflåten,
at det ikke vedlikeholdes skikkelig og at det derfor har mistet
sin troverdighet. Kongelig Norsk Båtforbund ønsker
en ny vurdering av hensiktsmessigheten av å beholde småbåtregisteret,
som er obligatorisk register.
Disse medlemmer er kjent med at Sjøfartsdirektoratet
i et brev til Barne- og familiedepartementet av 28. oktober
2002 har pekt på at et obligatorisk småbåtregister
er av betydning for at Norge skal kunne overholde sine forpliktelser
i forhold til EØS-avtalen når det gjelder tilsyn
med produsenter, forhandlere og importører av fritidsbåter,
tilsyn med båter som er satt på markedet og kontroll
med omsetning av selvbygde fritidsbåter. Sjøfartsdirektoratets tilsynsansvar
på disse områdene er forankret i Produktkontrolloven
og forskrift av 14. juni 1996, som implementerer direktiv
94/25 som fastsetter en felles norm for EØS-området.
Disse medlemmer viser videre til den vurdering
ECON har foretatt av Småbåtregisteret helt entydig
konkluderer med at registeret er til nytte for politiet ved at etterforskning
av tyveri, skadeverk, kollisjoner, promillekjøring mv.
blir mer effektiv. For Hovedredningssentralene bidrar Småbåtregisteret
til at leteaksjoner enten ikke iverksettes eller blir hurtig avblåst,
noe som innebærer betydelige samfunnsøkonomiske
besparelser.
Disse medlemmer viser til at ECON konkluderer
sin evaluering med at det er sannsynlig at den samfunnsøkonomiske
nytteverdien av Småbåtregisteret over tid overstiger
den samfunnsøkonomiske kostnaden, og at den samfunnsøkonomiske
gevinsten forventes å øke framover.
Disse medlemmer vil peke på at en opphevelse
av registreringsplikten i småbåtregisteret vil svekke
sikkerheten til sjøs, kampen mot økonomisk kriminalitet
og båttyverier, og innebære at de om lag 90 mill.
kroner som til nå er brukt for å etablere og bygge
opp et register som er til stor nytte for både eierne og
samfunnet, vil være bortkastet.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
gå imot Regjeringens forslag til endringer i lov om fritids-
og småbåter.
Disse medlemmer viser til at motstanden mot småbåtregisteret
fra båtorganisasjonenes side har vært knyttet
til at loven hjemler at registeret kan benyttes til innkreving av
en eventuell avgift på småbåter. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
"I lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids-
og småbåter gjøres følgende
endring:
§ 4 nr. 5 skal lyde:
5. innkreving av skatt, merverdiavgift, toll og
gebyrer i tilknytning til båter og båtmotorer,
samt avgifter for båtmotorer."