Arbeidsgruppen foreslo at Politidirektoratet skal bistå den
som søker om å få benytte fiktiv identitet, under
saksforberedelsen. I dette ligger at direktoratet skal bistå med å innhente
og tilrettelegge den informasjon som er av betydning ved vurderingen
av søknaden. Arbeidsgruppen foreslo videre at avgjørelsesmyndigheten
i saker om fiktiv identitet skal ligge i Politidirektoratet. Videre
ble det foreslått at forvaltningslovens regler skulle gjelde,
men at det ikke skulle være adgang til å påklage
Politidirektoratets avgjørelse.
Flere høringsinstanser har uttalt seg om saksbehandlingen,
beslutningsmyndighet og klageadgang. Det er ulike syn på disse
spørsmålene.
Departementet foreslår at Politidirektoratet pålegges
ansvaret for å utrede disse sakene. Det lokale politidistrikt
bør bli pålagt å bistå direktoratet
med saksforberedelsen. Dette vil bli nærmere beskrevet
i en instruks for forberedelsen av slike saker. Departementet foreslår
videre at kompetanse til å avgjøre sakene legges
til Politidirektoratet. Adgangen til å påklage
et vedtak er en viktig rettssikkerhetsgaranti, og departementet
foreslår derfor at Politidirektoratets avgjørelse
kan påklages til Justisdepartementet.
Når det er fattet vedtak om bruk av fiktive personopplysninger,
skal disse registreres i folkeregisteret så raskt som mulig.
I samme omgang avregistreres de reelle personopplysninger knyttet
til søkeren. Registreringen av de nye opplysninger må skje
slik at det ikke ut fra disse er mulig å avdekke personenes reelle
identitet. Avregistrering og registrering av personopplysninger
reiser flere problemstillinger og fremgangsmåten må drøftes
nærmere med berørte myndigheter. De fiktive personopplysninger
kan ikke tas i bruk før registrering er gjennomført.
Den reelle identitet blir avregistrert ved at personen registreres
som utvandret. Den nye identitet registreres ved at personen registreres
som innvandret. I forbindelse med den instruks som skal utarbeides, vil
det bli nærmere utredet hvordan dette kan formidles til
etater som har behov for opplysninger fra tidligere - for eksempel
folketrygden og eventuelle medisinske opplysninger.
Når de fiktive personopplysninger er tatt i bruk, har
Politidirektoratet fortsatt en plikt til å yte bistand. Både
den som benytter de fiktive personopplysninger og andre som har
rettmessig grunn til å komme i kontakt med vedkommende,
har rett til hjelp fra direktoratet.
Departementet foreslår en tilføyelse i politiloven § 24
annet ledd. Etter denne bestemmelse kan politiet pålegge
personer taushetsplikt både i forbindelse med informasjonshenting
og dersom den reelle identitet avsløres. Eventuelle brudd
på en slik pålagt taushetsplikt må være
straffesanksjonert. Departementet foreslår at straffeloven § 132 b
utvides med en henvisning til politiloven § 24.