Forhåndskonferanse ble innført ved lovreformen i
1995 som et grunnlag for bedre og tidligere dialog mellom tiltakshaver/søker
og de kommunale bygningsmyndigheter. Regelen gir tiltakshaver en
rett til å kreve forhåndskonferanse. Kommunen
kan også innkalle til forhåndskonferanse. De fleste
tiltakshavere vurderer forhåndskonferanse som nyttig, mens kommunene
har mer blandede holdninger, først og fremst fordi forhåndskonferanser
kan være ressurskrevende.
Det er fra flere hold ytret ønske om at forhåndskonferanser
skal bli mer forpliktende for kommunen. Departementet foreslo av
denne grunn at det skulle innføres tidsfrist for å avholde
konferansen, men for øvrig ikke større bindinger
enn de som allerede er nedfelt i forskrift om saksbehandling og
kontroll i byggesaker (SAK) § 9 nr. 5. Høringsinstansene
støttet dette synet, men hadde samtidig forslag til noen sterkere
bindinger, f.eks. at kommunene skal gi mulighet for planavklaring
og foreløpig avklaring av forholdet til andre myndigheter.
Fristlengden ble også omtalt av høringsinstansene,
og i utgangspunktet synes en frist på tre uker å være
tilstrekkelig. Fristen vil bli vurdert nærmere i forbindelse
med utarbeidelse av forskrift.
En viktig spørsmål er hvilken forberedelse
som skal kreves til en forhåndskonferanse. I forbindelse med
utarbeidelsen av forskrift vil departementet vurdere om det er naturlig å utarbeide
standardiserte opplysninger om tiltaket og spørsmål
til kommunen. Forhåndskonferanser anvendes i mange saker
og avholdes relativt raskt. En hovedintensjon har vært å redusere
ressursbruk senere i byggesaken. Mange kommuner gir allerede nå ut
standardisert informasjon for å lette presset på forhåndskonferanser.
Det antas derfor ikke at departementets forslag vil få nevneverdige negative
konsekvenser.
Komiteen viser til at det ved byggesaksreformen
i 1995 ble åpnet for å avholde forhåndskonferanse
i byggesaker. Forhåndskonferanse kan ifølge plan- og
bygningsloven § 93a kreves av både tiltakshaver og
kommunen selv. Hovedformålet med å avholde forhåndskonferanse
er at man på et tidlig stadium kan avklare tiltakets rammer
og art. Dette gjøres før det sendes inn full søknad,
og før ansvarlige engasjeres av tiltakshaver.
Komiteen mener at en forhåndskonferanse kan
avdekke om et tiltak kan realiseres eller ikke, og dermed unngår
man mye unødvendig ressursbruk.
Komiteen er av den oppfatning at det ikke er riktig
at kommunen kan kreve at tiltakshaver skal måtte engasjere
ansvarlig søker før forhåndskonferansen
og at denne skal være med på møtet. Forhåndskonferanse
skal være et innledende møte mellom tiltakshaver
og kommunen, men ønsker tiltakshaver at ansvarlig søker
blir med på møtet, er dette selvsagt helt i orden.
Komiteen er av den oppfatning at forhåndskonferanse
sikrer en god dialog mellom kommunen og tiltakshaver på et
tidlig tidspunkt, og bidrar således til at så vel
prosjektinteresser som allmennhetens hensyn ivaretas. Komiteen mener
at forhåndskonferanse bør bli tatt i bruk i større
utstrekning, og mener denne ordningen burde vært markedsført
bedre.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
forutsetter også at forhåndskonferanse skal være
et såpass fleksibelt forum at dersom tiltakshaver eller
ansvarlig søker legger frem fullstendig søknad til
forhåndskonferansen, skal tillatelse kunne gis direkte
i forhåndsmøtet dersom dette er mulig.
Komiteen ser positivt på at
kommunen og tiltakshaver kan kreve forhåndskonferanse,
og mener at det bør innføres en tidsfrist for
avholdelse av forhåndskonferansen på 2 uker.
Komiteen foreslår at denne tidsfristen
for å avholde forhåndskonferansen skal fremgå direkte
av loven i § 93a. Dersom særlige forhold
tilsier det kan fristen kreves forlenget av begge parter. Overskrides tidsfristen
uten at slike krav foreligger, skal eventuelle gebyr som faller
på tiltakshaver reduseres.
Komiteen vil også understreke at forhåndskonferanser
fortsatt bør være frivillig for den private part,
og således ikke bør gjøres obligatorisk.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"§ 93a nytt femte punktum skal
lyde:
Forhåndskonferanse skal avholdes senest 2 uker etter
den dato tiltakshaver har fremmet krav om at det avholdes forhåndskonferanse."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"§ 93 a nytt sjette og sjuende punktum skal
lyde:
Overskrides denne tidsfrist kan tiltakshaver kreve redusert byggesaksgebyr
i henhold til bestemmelsene i § 95 nr. 4. Kommunen
plikter å gjøre forhåndskonferansen bindende
for den videre behandlingen."
Komiteen mener det bør vurderes
om forhåndskonferanser også bør tas i
bruk i plansaker, og ber Regjeringen sørge for at planlovutvalget
utreder dette.